ET Startet 4.August.2005 Del på Facebook Startet 4.August.2005 Skal anskaffe meg ny båt til vinteren, og vurderer å se på båtmarkedet i Sverige. Prisene der er lavere enn her, og sålenge båten er CE-merket og de riktige avgifter blir betalt, ser jeg ikke noe problemer med dette. Tenkte likevel å høre med baatplassens mange erfarne og kunnskapsrike medlemmer om det likevel er noen skjær i sjøen eller andre gode erfaringer som er greit å vite om. Er det noen som kjenner til en god hjemmeside for bruktbåter, a la FINN.NO? ET Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 http://www.blocket.se/ Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Har selv importert ny, amerikansk båt fra Sverige helt i slutten av det forrige årtusen siden det ikke fantes hverken ny eller brukt båt av den typen jeg ville ha i Norge, derimot svensk forhandler (http://www.balux.se). Kjøpte dog uten moter (påhengs). Kurant sak. Noe senere sendte tollvessenet et brev og de skulle sjekke om alt dette skumle der var i orden. Og igjen noe senere fikk jeg brev at, joda, alt var iorden. Kopi av dette gikk forøvrig med til rssr iår og det ble ikke stilt noen spørsmål derfra. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 4.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2005 Hei Andreas, det var godt å lese. Antar at det også er kurant å importere motor, enten det er påhengs eller innenbords. Meg bekjent er det kun hestekraftavgift på ca 135/hest som skal betales (utrolig nok). Det blir likevel billigere enn å kjøpe ny motor i Norge. ET Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 ...Meg bekjent er det kun hestekraftavgift på ca 135/hest som skal betales (utrolig nok)Pluss 25% MVA på hestekraftavgiften igjen. Se forøvrig vår Importkalkulator for rask kalkulering av importkostnader på båt og/eller motor (Putt en null i feltet for innkjøpspris båt for å kun beregne importkostnader motor). Edit: Iler til og korrigerer meg selv. Ved nærmere ettertanke er det vel ikke på bare hestekraftavgiften MVA tilkommer, men på kjøpesummen pluss hestekraftavgiften. Kjøper du nytt kan du da kreve at de slår av svensk MVA. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Importerte en 44 fots pinne båt fra Sverige i oktober 04. Ingen problemer men masse MVA penger. Varslet TOLL om at jeg kom på egen kjøl en søndag og møtte opp og tollklarerte på mandag morgen. Største problemet var betalingen av MVA. De forlangte cash eller bank remisse og med Skandibanken er ikke dette enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Hva slags båt er det du tenker på? Ny eller brukt? Såg selv på båter i Sverige da eg skulle kjøpe familiebåt rundt 25 fot/150.000 i fjord, men med alle avgifter, ble de svenske båtene minst like dyre som tilsvarende norske. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 4.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2005 Eysteind, ser for meg omtrent det samme som deg både i pris og størrelse. Har vært litt på blocket.se nå, og synes vel egentlig at prisene ikke er så veldig mye lavere, særlig ikke hvis vi legger til moms på hele paketet. Blir nok litt grubling i høst... ET Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 har du sjekket Den blå avis? Danmark riktignok men...kan være at det er enda billigere der Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 (redigert) ...... men med alle avgifter, ble de svenske båtene minst like dyre som tilsvarende norske. ......synes vel egentlig at prisene ikke er så veldig mye lavere, særlig ikke hvis vi legger til moms på hele paketet. Blir nok litt grubling i høst...Til begge to! Ikke glem at en svensk hundrelapp bare "koster" ca 85.- Nkr for tiden.........så det kan da fort bli penger spart av dette! Redigert 4.August.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
ET Svart 5.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2005 Walter, det er tatt med i betraktningen, ja. Men selv med denne fine rabatten er ikke Sverige et slikt klondyke som jeg har blitt fortalt. ET Sitér dette innlegget Link to post
Fjordling Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 I følge tollvesenet så skal det betales 25% mva av kjøpspris. (i tillegg 135 kr pr hk + 25 % på hk avgift) Jeg har en svigemor i Sverige. Hva om jeg kjøper på henne båt+motor, og så arver. Blir ikke mer enn hk avgift å betale? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 27.September.2005 Del på Facebook Svart 27.September.2005 Det er moms ved innførse av bruktbåter også. Og så kommer arveavgiften... Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 (redigert) Ad moms: Jeg har ferske erfaringer med innføring av båtmotor. Den svenske forhandleren vil refundere den svenske momsen til deg når du kan dokumentere at du har betalt norsk moms på Svinesund (eller hvor du nå passerer grensa). Deretter kan du søke det norske tollvesenet om å få refundert det du har betalt i moms-på-moms - fordi du på grensa betaler moms på hele det beløpet som du har betalt i Sverige. Jeg har søkt om dette - og det er sikkert en helt kurant sak, men det norske tollvesenet arbeider langsomt. Etter en måned fikk jeg et brev der de står at de ikke vil ha kapasitet til å behandle søknaden før om fire - 4 - måneder. For min del dreier dette seg heldigvis bare om et par tusen kroner, så jeg skal nok holde ut... I tillegg til moms betaler du som nevnt HK-avgift pr hest. Du finner info om dette på www.toll.no Redigert 28.September.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2005 Del på Facebook Svart 28.September.2005 Vi har over de siste årene kjøpt og importert 6 båter fra Axelsson Maring i Strömstad. De forbereder all dokumentasjon, vi kjører båten over. Vi går på tollkammeret og betaler HK-avgift og MVA. Det går helt glatt hver gang. Ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.