Janoho Startet 4.August.2005 Del på Facebook Startet 4.August.2005 (redigert) Hei, har et problem med gearet på snekka som har vært der ganske lenge. Ofte når jeg setter i gir framover og gir gass så begynner det å rykke, akkurat som den ikke kobler inn skikkelig. Det rykker mer og mer hvis jeg gir mer gass. Løsningen blir da å slippe ned på tomgang og ta opp turtallet veldig forsiktig, da går det som regel bra med 2-3 forsøk. Jeg lurer da på om gearet trenger å bytte noen deler, har peilet olje og den så både fin ut og var riktig nivå, men kanskje det ikke er riktig olje ?? Har jeg problemer med gearkonet som er på bildet ?? legger ved en sprengskisse. (dårlig kvalitet pga 50KB) Håper på god hjelp Redigert 4.August.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Ser ut som gearet har "kon" kobling. Det går vel ikke frem hva slags fabrikat gearet er, men symptomene er nøyaktig de samme som for volvos ms3 gear når konen og anleggsflata blir polert. Dette er relativt enkelt å fikse, kassa må demonteres, konene slipes med ventilslipepasta til de igjen får en "matt" overflate - så varer det normalt "noen år" til neste gang dette er nødvendig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 4.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2005 Hei, ja, har hørt om den konen på volvo gearet, Sikkert samme problem på mitt (kanzaki) på yanmar motor. Er det ikke bedre å bytte konen enn å slipe den, lurer på hva en slik koster ?? JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Har slipt en kon på Yanmargir en gang, symptomene på den var at den sluret uten noe serlig risting. Konen på Volvo er ganske dyr, hva den koster til din vet jeg ikke. Sliping av Volvo konen holder ca 2 år. Skifter du konen på Volvo får du en forbedret type som jeg håper holder litt lenger.( Skiftet min i fjor) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Ville vært helt sikker på at gearoljen er av riktig kvalitet. Fikk en liten dieselmotor for noen år siden - problemet var sluring av gearet. Rensing av gearet og ny olje-vips helt fin. For all del du kan ha mekaniske problem også. Spør Einar Johnsen ned på navigare, han har vel gjerne prisen på delen i hodet. XD3P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Har du ATF-olje i gearkassen? Hadde selv en Yanmar 2QM-15 for noen år siden og i instruksjonsboken som fulgte med var det rettet på / satt en liten klistrelapp over oljekvaliteten som skulle være i gerkassen. På klistrelappen stod det ATF-olje - hva som stod under klistrelappen, vet jeg ikke. Men tydeligvis noe som ikke var riktig, siden det ble rettet! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 4.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2005 Hei, den skal ha vanlig motorolje, enkeltgrad 20-30, er litt forskjellig fra QM'en, den har sikkert Kbw10 gear. Tror jeg begynner med å bytte olje, så tar vi det derfra.. JOH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 En venn av meg hadde problemer med gearet. Han åpnet gearboksen, brushet opp sporene i konen, snudde den slik at han fikk revers til bruk framover, da den del av konen var uten synelig slitasje. Dette var på en Yanmar. Det er meget viktig å justere gearkabelen etter boka på Yanmar og sikkert andre merker. Om denne er feil vil ikke konen gå i skikkelig inngrep. Arne Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
ET Svart 5.August.2005 Del på Facebook Svart 5.August.2005 Støtter Cato, dette høres ut som en utslitt kon. Mitt ms3 gear havarerte, men jeg fikk tak i et brukt et ganske greit, det kostet etpar tusen. Men ikke vent for lenge med å bytte det, slik jeg gjorde. Det gikk ikke lang tid før symptomene kom (gearet slapp, ble vanskelig å legge i revers) til gearet havarerte totalt med tilhørende knakelyder og null fremdrift. Dette skjedde selvsagt 500 meter fra verkstedet en mørk kveld med "god" vind, men ble heldigvis reddet av en hobbyfisker på vei hjem. Verkstedet fortalte meg at det var utrolig gearet hadde holdt så lenge, det var ingenting igjen av lamellene. Kanskje derfor det skjedde så fort. ET Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Svein H Svart 5.August.2005 Del på Facebook Svart 5.August.2005 Hei, Har vært ute for det samme 2 ganger tidligere på MS 3 gir. Ene gangen byttet jeg bremsebelegget som konen går mot, andre gangen fyllte jeg girkassa til topps med White Spirit (el. diesel), startet motoren og satt den forsiktig i gir forover bakover et par ganger. sugde så ut white sprit'en og fyllte på ny olje. Fungerte perfekt etter dette !! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.