pebbe Startet 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2018 Som fersk i båt bruker jeg tiden på sjøen til å trene meg opp til å bli en tryggere og bedre båtfører. Jeg både leser og ser video for å lære av andre og jeg snakker så klart med andre båtvante. Men når det gjelder bruk av anker får jeg ulike svar på spørsmål om hvordan et anker skal legges ut så da tenkte jeg at her kommer jeg til å få gode svar :) Når jeg kjører ut anker fra baugen for å ligge på svai har jeg lært at jeg skal legge båten opp mot vinden uansett og det gir jo mening, men jeg får ulike svar om hvordan anker og kjetting skal kjøres ut. Noen sier man legger ut all kjetting "rett ned", altså at man lager en moring (lodd) av all kjettingen som legger seg rundt ankeret på bunnen. På den måten er det vekten av kjettingen båten jobber mot og størrelsen på området båten vil vandre i vil da øke med vær og hvor lenge jeg blir liggende. Det høres for meg ut som en fornuftig måte å ankre på og etter forsøk ser jeg at båten vandrer lite med mindre det blåser opp. Så er det en del som sier at ved å legget ut anker som beskrevet over så vet man ikke om ankeret har godt feste før man virkelig trenger det. Derfor bør man legge ut ankeret mens båten siger bakover slik at ankeret graver seg godt ned. Når det virker som om ankeret har feste og tilstrekkelig kjetting er ute så settes båten i revers for å virkelig teste at ankeret sitter. En slik tilnærming tenker jeg gir god sikkerhet for at ankeret sitter, men full lengde på kjetting er da allerede tatt i bruk. Hvilke erfaringer har dere om hva som fungerer best? Jeg har lagt ut mellom tre til fem ganger dybde når det gjelder mengde kjetting. Å ankre opp fra akterenden med baugen mot land har jeg ikke trent på ennå, men her tenker jeg tilnærmingen blir at jeg legger ut en del kjetting "rett ned" for så å kjøre sakte mot land mens kjetting strammes og ankeret graver seg ned. Så må jeg stramme, eventuelt gi ut mer, kjetting når jeg har rett avstand til land. Dette tilsvarer teknikken jeg har brukt i snekke på rundt 25 fot når jeg kaster ut "dreggen" og tar med tauet frem til rattet for å holde igjen når jeg nærmer meg land. Båten er 33 fot og veier ca syv tonn med litt last. Med tre meter over vann og 1,3 meter under vann så er det et godt vindfang i båten så den driver lett av i vinden. Anker foran er på 16 kilo og av typen Lewmar Delta, med 50 meter kjetting. Anker bak er fra Anchorlift og er på 15 kg, også med 50 meter kjetting. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Erik Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Har aldri praktisert annet enn å kjøre ankeret ned, og 5 ganger dybden ankertau ute, altså 50 meter på 10 meter dybde. Det kommer kanskje også ann på hvilket anker du har. Mitt rockna 15Kg har bare dregget og trengt nytt forsøk noen få ganger, og da viste det seg å være fjell, og tok ikke da heller, måtte flytte. Men med metoden din ville du jo ikke oppdaget det før etter hvert. Brucen bak (og på tidligere båter), samt Delta ankeret jeg svaiet på før, måtte ofte settes på flere forsøk før det satt. Din metode ville da vært russisk rullett med flere kuler i kammeret... Metoden du beskriver ville jeg aldri turt å bruke med mindre det var stille vær, og jeg satt ute og observerte, altså type kaffe dreging. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mimieg Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Hei Fersk i gamet jeg også, men mener bestemt at du skal gå opp mot vinden, slippe minst 3x dybde med kjetting/tau. Så bakke til du får feste. Vi er litt forsiktige med bakkinga mht vinsjen, når vi kjenner det sitter er vi ferdige. Jeg vet det er lite lurt å henge i vinsjen.. Kjøpte en avlaster dings av metall til å feste i kjettingen, slik at man kan feste tau i to kryssholt forran på båten. Men dingsen passet ikke kjettingen ? Snakket med en kar på Maritim som fortalte at svært mange kjøper ny vinsj som har havarert etter å ha holdt båten ved anker. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Du må kjøre fast ankeret. Legg ut det du skal ha og bakk til ankeret sitter. Da er du trygg på at ankeret sitter og du kan sove godt, såfremt ikke vinden snur og du må håpe på at ankeret setter seg igjen. Men siden du allerede har satt ankeret en gang vil du nå vite at bunnen er slik at ankeret vil sette seg. Kjettingen er ikke moring, den er feste mellom båten og ankeret. Blåser det skikkelig slik at kjettingen er stram mellom båt og anker, har den egentlig ingen ekstra funksjon i forhold til et tau. Jeg bruker ankeralarm på telefonen, da sover jeg litt bedre. Lykke til, etter hvert blir man tryggere på det og da sover man bedre. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg skal ikke være for påståelig, for her du inne på et tema hvor mange har ulike oppfatninger. Likevel, hensikten er at båten via anker og ankerkjetting skal sitte trygt fast i bunnen. Det gjøres best ved at ankeret får grave seg ned slik det er designet for å gjøre og at ankerkjettingen ligger langs bunnen. Jeg har svært liten tro på å «lempe» kjettingen i en haug oppå ankeret i den tro at dette utgjør en moring. En slik teknikk er ikke ankeret laget for, og faren for at det ikke får sette seg korrekt er stor. Tvert imot, etter at ankeret har nådd bunnen man bør bakke rolig med vinden mens man slipper ut kjettingen. Når du har fått ut minimum 3x dybden fester du og lar ankeret få grave seg ned. Legg så gjerne ut noe mer kjetting og test at ankeret faktisk sitter. Jeg sover om natta hvis jeg har 5x. Ellers er det viktig å huske at slam, søle, mudder og leire som regel fungerer bra, sand er avhengig av anker, mens stein og sjøgress er elendig å ankre i. Selvsagt må man passe på å kunne dreie hvis vinden snur, og unngå å ankre mot le kyst. Det kan også være lurt å lage seg et system med en «snubber» som festes etter at ankeret sitter for slik å ta belastningen av vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Erik skrev 19 minutter siden: Har aldri praktisert annet enn å kjøre ankeret ned, og 5 ganger dybden ankertau ute, altså 50 meter på 10 meter dybde. Det kommer kanskje også ann på hvilket anker du har. Mitt rockna 15Kg har bare dregget og trengt nytt forsøk noen få ganger, og da viste det seg å være fjell, og tok ikke da heller, måtte flytte. Men med metoden din ville du jo ikke oppdaget det før etter hvert. Brucen bak (og på tidligere båter), samt Delta ankeret jeg svaiet på før, måtte ofte settes på flere forsøk før det satt. Din metode ville da vært russisk rullett med flere kuler i kammeret... Metoden du beskriver ville jeg aldri turt å bruke med mindre det var stille vær, og jeg satt ute og observerte, altså type kaffe dreging. Jeg regner med du tenker på at metoden om å slippe ankeret rett ned uten å bakke for å teste at ankeret sitter godt er russisk rulett? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 lasmarquezas skrev 2 minutter siden: Jeg skal ikke være for påståelig, for her du inne på et tema hvor mange har ulike oppfatninger. Likevel, hensikten er at båten via anker og ankerkjetting skal sitte trygt fast i bunnen. Det gjøres best ved at ankeret får grave seg ned slik det er designet for å gjøre og at ankerkjettingen ligger langs bunnen. Jeg har svært liten tro på å «lempe» kjettingen i en haug oppå ankeret i den tro at dette utgjør en moring. En slik teknikk er ikke ankeret laget for, og faren for at det ikke får sette seg korrekt er stor. Tvert imot, etter at ankeret har nådd bunnen man bør bakke rolig med vinden mens man slipper ut kjettingen. Når du har fått ut minimum 3x dybden fester du og lar ankeret få grave seg ned. Legg så gjerne ut noe mer kjetting og test at ankeret faktisk sitter. Jeg sover om natta hvis jeg har 5x. Ellers er det viktig å huske at slam, søle, mudder og leire som regel fungerer bra, sand er avhengig av anker, mens stein og sjøgress er elendig å ankre i. Selvsagt må man passe på å kunne dreie hvis vinden snur, og unngå å ankre mot le kyst. Det kan også være lurt å lage seg et system med en «snubber» som festes etter at ankeret sitter for slik å ta belastningen av vinsjen. Takk, da tenker vi likt :) jeg har ordnet kroker og tau som avlastning på anker både foran og bak slik at ankret henger på kryssholtene og ikke på vinsjene Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Seilars Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det første man må gjøre om man skal ankre trygt er å kjøpe anker og kjetting som er tilpasset båt og vær man har tenkt seg ut i. Så må man finne ut av hvordan det brukes, og erfare litt hvilke begrensninger man da har. Stort anker og kraftig kjetting betyr bare at man også kan ankre opp utaskjærs når været tar seg opp. Sånn sett finnes egentlig ikke for kraftig ankerutrustning. Det vanskeligste er etter min erfaring å få en litt for liten ankerutrustning til å gi tillit. Båten min på ca. 8 tonn(38 fot seilbåt) kom opprinnelig med 15 kg brucekopi og 50 meter 6 mm kjetting fra anchorlift. En løsning med mange begrensninger og bekymringer. Alt er idag byttet til 8mm og 20kg. (rocna anker anbefales) Du kommer garantert i løpet av denne tråden til å få mange gode tips om hvordan du best ankrer, men ikke glem at ett stort godt anker trenger en tung kjetting for å få nok horisontale krefter til å grave ned ankeret tilstrekkelig. Med 7 tonn båt mener jeg du bør ha 50 meter 8mm kjetting og ett skikkelig anker på minimum 15 kg maximum 20 kg. (tyngre anker vil kreve enda kraftigere kjetting). Det heter seg at når man får kommentarer på at man har for stort anker, så har man kanskje stort nok. Etter mitt syn leveres altfor mange båter med for liten anker utrustning, og det fører til bekymringer som er unødvendige når man tenker på hvor lite det ville ha kostet ekstra å dimmensjonere for dårlig vær i prosent av båtens totale kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Å legge alt i en "kladd" har jeg alltid lært at er fy-fy. Min tanke er at ankeret kan vikle seg i kjettinga når en bakker opp. Å ikke bakke opp... ja det er kaffeankring. Uenig med midtpinne her. Det er absolutt forskjell på å ankre med kjetting i stedet for tau. Om jeg legger ut feks 50 meter kjetting på 10 meters dyp så vil vekta av kjettingen utgjøre en god demping om det blåser opp. Båten skal løfte mye kjetting fra bunnen før belastningen når ankeret. Så kjettingen er en god daumann i seg selv. Med kun tau ville jeg lagt ut en daumann. Det aller viktigste er å sjekke værmeldinga for natta og ha den i hodet når en skal ankre både ifht ly og hva som evt er i le. Det nest viktigste, syns jeg, er å lese kart for å finne en god ankerplass. Det optimale er å finne en "skål" hvor det grunner i de fleste retninger fra der du ankrer, men som regel må man nøye seg med noe mindre optimalt. På en stille natt kan en nesten ligge på "hva som helst", men om det er meldt vind så kommer flere betraktninger, vil en blåse vekk fra ankringa og mot dypere vann hvis en dregger, eller inn mot land osv. -- Om ankerfestet, ankerplassen og været er "sånn passe" så sover jeg gjerne i cockpit. Om plassen osv er bra så har jeg ankeralarm på nettbrett eller telefon, men jeg setter den med gode marginer så vi faktisk kan dregge litt (hvis det er plass osv). Overnervøs ankeralarm som gjør meg nervøs og ødelegger skjønnhetssøvnen min liker jeg ikke ;-) Men har til gode å dregge med Rocnaen vi bruker. -- Uansett, å ligge på svai på en god plass er helt uovertruffent. Nyte kvelden i cockpit, høre at båten ligger stille og fint i sjøen om natta uten fendergnikk osv, bade fra båten om morgenen, jolletur til land osv. Det er så fint at man fort blir avhengig :-) Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Seilars skrev 30 minutter siden: Det første man må gjøre om man skal ankre trygt er å kjøpe anker og kjetting som er tilpasset båt og vær man har tenkt seg ut i. Så må man finne ut av hvordan det brukes, og erfare litt hvilke begrensninger man da har. Stort anker og kraftig kjetting betyr bare at man også kan ankre opp utaskjærs når været tar seg opp. Sånn sett finnes egentlig ikke for kraftig ankerutrustning. Det vanskeligste er etter min erfaring å få en litt for liten ankerutrustning til å gi tillit. Båten min på ca. 8 tonn(38 fot seilbåt) kom opprinnelig med 15 kg brucekopi og 50 meter 6 mm kjetting fra anchorlift. En løsning med mange begrensninger og bekymringer. Alt er idag byttet til 8mm og 20kg. (rocna anker anbefales) Du kommer garantert i løpet av denne tråden til å få mange gode tips om hvordan du best ankrer, men ikke glem at ett stort godt anker trenger en tung kjetting for å få nok horisontale krefter til å grave ned ankeret tilstrekkelig. Med 7 tonn båt mener jeg du bør ha 50 meter 8mm kjetting og ett skikkelig anker på minimum 15 kg maximum 20 kg. (tyngre anker vil kreve enda kraftigere kjetting). Det heter seg at når man får kommentarer på at man har for stort anker, så har man kanskje stort nok. Etter mitt syn leveres altfor mange båter med for liten anker utrustning, og det fører til bekymringer som er unødvendige når man tenker på hvor lite det ville ha kostet ekstra å dimmensjonere for dårlig vær i prosent av båtens totale kostnad. Takk! Jeg tenker da at med 16 og 15 kg ankre og 50m 8mm kjetting på begge så er jeg godt "skodd" for ankring i godt skjermet område. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Å legge alt i en "kladd" har jeg alltid lært at er fy-fy. Min tanke er at ankeret kan vikle seg i kjettinga når en bakker opp. Å ikke bakke opp... ja det er kaffeankring. Uenig med midtpinne her. Det er absolutt forskjell på å ankre med kjetting i stedet for tau. Om jeg legger ut feks 50 meter kjetting på 10 meters dyp så vil vekta av kjettingen utgjøre en god demping om det blåser opp. Båten skal løfte mye kjetting fra bunnen før belastningen når ankeret. Så kjettingen er en god daumann i seg selv. Med kun tau ville jeg lagt ut en daumann. Det aller viktigste er å sjekke værmeldinga for natta og ha den i hodet når en skal ankre både ifht ly og hva som evt er i le. Det nest viktigste, syns jeg, er å lese kart for å finne en god ankerplass. Det optimale er å finne en "skål" hvor det grunner i de fleste retninger fra der du ankrer, men som regel må man nøye seg med noe mindre optimalt. På en stille natt kan en nesten ligge på "hva som helst", men om det er meldt vind så kommer flere betraktninger, vil en blåse vekk fra ankringa og mot dypere vann hvis en dregger, eller inn mot land osv. -- Om ankerfestet, ankerplassen og været er "sånn passe" så sover jeg gjerne i cockpit. Om plassen osv er bra så har jeg ankeralarm på nettbrett eller telefon, men jeg setter den med gode marginer så vi faktisk kan dregge litt (hvis det er plass osv). Overnervøs ankeralarm som gjør meg nervøs og ødelegger skjønnhetssøvnen min liker jeg ikke ;-) Men har til gode å dregge med Rocnaen vi bruker. -- Uansett, å ligge på svai på en god plass er helt uovertruffent. Nyte kvelden i cockpit, høre at båten ligger stille og fint i sjøen om natta uten fendergnikk osv, bade fra båten om morgenen, jolletur til land osv. Det er så fint at man fort blir avhengig :-) Takk for gode innspill! daumann brukte jeg tidligere på dregg med tau, men tenker også at kjetting nå gjør mye av samme nytten. jeg har også en klokke med ankeralarm (Garmin quatix 5) som jeg ikke får helt til å fungere da den plutselig registrer bevegelser på 70m etc mens båten faktisk ligger helt stille. Mistenker at jeg mister signaler... Jeg legger normalt ut mellom tre og fem ganger dybde. Har ikke kjettingteller, men har malt merker hver femte meter Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Midtpinne Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 21 minutes ago, Pinkvin said: Uenig med midtpinne her. Det er absolutt forskjell på å ankre med kjetting i stedet for tau. Om jeg legger ut feks 50 meter kjetting på 10 meters dyp så vil vekta av kjettingen utgjøre en god demping om det blåser opp. Båten skal løfte mye kjetting fra bunnen før belastningen når ankeret. Så kjettingen er en god daumann i seg selv. Med kun tau ville jeg lagt ut en daumann. Jeg beskrev bare hva som skjer når kjettingen er helt stram, jeg var kanskje ikke tydelig nok. Jeg bruker selv kjetting. Fram til kjettingen er helt stram har den fordeler kontra tau. Demping er den største fordelen. Poenget er at når kjettingen er helt stram, er det kun ankeret som holder båten. Da må ankeret være satt godt. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Midtpinne skrev 3 minutter siden: Jeg beskrev bare hva som skjer når kjettingen er helt stram, jeg var kanskje ikke tydelig nok. Jeg bruker selv kjetting. Fram til kjettingen er helt stram har den fordeler kontra tau. Demping er den største fordelen. Poenget er at når kjettingen er helt stram, er det kun ankeret som holder båten. Da må ankeret være satt godt. Bra presisering :) og for å være sikker på at ankeret sitter godt så bakker vi bort fra ankeret i lav fart til vi er trygge på at det sitter - jaggu var det ikke stor enighet her som fjernet all tvil før vi går inn i helgen med litt vind i varslene :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Midtpinne skrev for 1 time siden: Jeg beskrev bare hva som skjer når kjettingen er helt stram, jeg var kanskje ikke tydelig nok. Jeg bruker selv kjetting. Fram til kjettingen er helt stram har den fordeler kontra tau. Demping er den største fordelen. Poenget er at når kjettingen er helt stram, er det kun ankeret som holder båten. Da må ankeret være satt godt. Enig. Med 70 meter kjetting så har jeg vel ett sted mellom 150-200 kg kjetting. Om jeg har løftet det fra bunnen så blåser det noe inn i h... vete. Under alle normale omstendigheter og bruk så tror jeg aldri at en kommer dit. Men med tau kan det fort skje. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 pebbe skrev for 2 timer siden: Bra presisering :) og for å være sikker på at ankeret sitter godt så bakker vi bort fra ankeret i lav fart til vi er trygge på at det sitter - jaggu var det ikke stor enighet her som fjernet all tvil før vi går inn i helgen med litt vind i varslene :) Bakk forsiktig, når alt er ute, gjør fast med avlaster, sett så skuta i gradvis mer bakk, og ta peilepunkt på at du ikke beveger deg (dregger). Fortsett til du har mye kraft bakover og fortsatt ikke beveger deg. Da får du kjørt godt fast, samt verifisert at du har godt hold. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Miranda2 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det finnes en del videoer på youtube som gir god beskrivelse av hva som bør gjøres. Skip Novak er vel en av de som stort sett forklarer enkelt og greit på engelsk. I tillegg finnes det noen grafiske presentasjoner som viser hva som er det ideelle resultatet dersom ting er gjort riktig. Jeg har vel et klart inntrykk av at veldig få, eller ingen, "proffe" foreslår en kladd med kjetting på toppen av ankeret. Jeg gjør det på samme måte hver gang, uansett om det blåser 0 eller 15 m/s. Den eneste forskjellen er at jeg øker kjetting lengden fra 3 til 5-8 ganger dybden avhengig av vindstyrken og bølgene. Rutiner er bra. Eneste unntaket er når vi bare stopper for en rask kaffe, og er om bord hele tiden. Jeg har 6 tonn båt med 22 kg CQR anker og 50m 8mm kjetting. 1. Kjører opp mot vinden og får båten til å i prinsipp stoppe i vannet. 2. Slipper ut eller kjører ut ankeret til det treffer bunnen. Kjenner dette på kjettingen. 3. Lar båten drive av med vinden samtidig som jeg kjører ut kjetting fortløpende slik at denne mest sannsynlig legger seg langsetter bunnen. 4. Velger lengde på kjetting utifra vind og bølger (3-8 ganger) 5. Kroker på en avlaster/snubber, og bakker opp med 1500 RPM på motor. 6. Tar landmerker og observerer at ankeret tar tak og setter seg. 7. Dersom det ikke setter seg i prinsipp med en gang så tar jeg det helt opp og prøver på nytt. Etter 3 mislykkede forsøk så gir jeg eventuelt opp og bedømmer stedet som uegnet for meg å ankre på. 8. Når ankeret sitter så kroker jeg på en daumann på ca. 8Kg, som henger ca. 1 m over bunnen. 9. Jeg kjører alltid fremover med motor når jeg vinsjer opp ankeret igjen, for å spare vinsjen med hensyn på både slitasje og strømforbruk. Når båten så er rett over ankeret lar jeg båtens bevegelse i bølgene eller det at vi sklir fremover få ankeret til å løsne. Vinsjen slipper den jobben, så lenge jeg er litt tålmodig. Etter disse 50 metrene med kjetting har jeg 2 meter med kraftig nylontau som er festet i en syrefast bøyle i bunnen av ankerbrønnen (Bitter End). Dersom ankeret er kjørt fast og jeg må gi opp å få det opp, så vil en kniv kunne kutte dette nylontauet fort. 8mm kjetting eller fastrustet sjakkel er ikke lett å "knipe av" på kort tid under røffe forhold. Jeg har også en bøye med mitt navn og telefonnummer på som da vil bli koblet til ankerkjettingen med en kraftig nok line. På den måten kan redningsskøyta hente ankeret mitt uten at jeg må henge på. Erfarte dette med en venn på Vestlandet i 2014. Fungerte perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Glemte en ting. Jeg pleier alltid å gi både vinsj og batteri noen sekunders pause nå og da når jeg kjører opp ankeret. Vet ikke om det bare er tull, men har alltid gjort det. Ser for meg at vinsjen kan bli både varm og "sliten" om den belastes for lenge i slengen. Går også etter med båten for å avlaste vinsj. Og så er det noen bonusrunder med ankeret i vannflata for å skylle av leire osv. Det er ett klin å få av så jeg går heller litt ekstra med ankeret i sjøen enn å drive med klinet når ankeret er på rulla. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) høres bra ut det der miranda2 synes også OP har rimelig grep om dette med ankring, bortsett fra dette med drop anker og lag en haug med kjetting over selv har jeg ikke mye erfaring med ankring av små båter/fritidsbåter, foretrekker brygge men lurer på en sak; fritidsbåt 30-40 fot med høvelig anker og 50-70 meter kjetting: når ankret opp, ligger den på kjettingen eller ligger den på ankeret? store båter, tusenvis av tonn, ligger på kjettingen, drar du i ankeret så er det egentlig kjørt- dregging neste hur er dette med fritidsbåter som vi snakker om her? Redigert 14.Juni.2018 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Seilars Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 janet skrev 41 minutter siden: høres bra ut det der miranda2 når ankret opp, ligger den på kjettingen eller ligger den på ankeret? store båter, tusenvis av tonn, ligger på kjettingen, drar du i ankeret så er det egentlig kjørt- dregging neste hur er dette med fritidsbåter som vi snakker om her? Kjetting og eventuell daumann brukes for å gi ett horisontalt trekk langs bunnen slik at ankeret graver seg ned skikkelig i bunnen. Når det virkelig blåser har de aller fleste fritidsbåter for lett kjetting til å unngå at den strekker seg ut. Spesielt ved ankring mot land og vinden i siden så forsvinner både effekten av kjetting og daumann ved en viss vindstyrke. Da kan man finne frem fiolin buen og spille gubba noa på kjettingen i vind kastene. Mener å huske at 4x dybden på 11 meters dyp løftet 8mm kjetting fra bunnen ved ca. 100 kg trekk, og var strekt omtrent helt ut ved 300 kg trekk. Hvis ett anker holder 600 kg før det dregger, så er det kun båten og ankeret som gjelder fra 300 kg og frem til det punktet hvor ankeret slipper.... Forskjellen på tau og kjetting er bla. hvor dypt vann man kan ankre på og samtidig oppleve å normalt få godt feste. Med lett tau/kjetting får man ikke store nok horisontale krefter til å grave ned ankeret. Man løfter rett og slett trekkvinkelen for høyt. Tiltaket da er større scope. (mer tau og mindre dybde). Men det er ikke kjettingen som holder en fritidsbåt, den bare sørger for at ankeret graves ned før det belastes maksimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 janet skrev 1 time siden: høres bra ut det der miranda2 synes også OP har rimelig grep om dette med ankring, bortsett fra dette med drop anker og lag en haug med kjetting over selv har jeg ikke mye erfaring med ankring av små båter/fritidsbåter, foretrekker brygge men lurer på en sak; fritidsbåt 30-40 fot med høvelig anker og 50-70 meter kjetting: når ankret opp, ligger den på kjettingen eller ligger den på ankeret? store båter, tusenvis av tonn, ligger på kjettingen, drar du i ankeret så er det egentlig kjørt- dregging neste hur er dette med fritidsbåter som vi snakker om her? Min erfaring er at båten (6 tonn) ligger på daumann/kjetting frem til 8-9 m/s. Deretter kommer daumannen opp, og kjettingen blir stram, og går i rett linje mot ankeret. Daumannen fungerer som rykkdemper ved vindkast og bølger. Henger da på ankeret, som er pløyd ned i sand/gjørme. Jeg har ankret opp en startbåt til regatta på 30 meters dyp. Da ble det 50meter kjetting og 30meter tau. Det blåste 11-12 m/s og vi hadde inntil 1 meter bølger. Den satt dårlig på en sandbanke, slik at vi måtte dra opp hele greia for å koble på et ekstra anker, som ble koblet med en 10 meter kjetting i fremkant av hovedankeret. Ankrene lå altså i serie. Det fungerte greit for oss den gangen, men vet jo ikke om det egentlig hadde holdt med hovedankeret med nytt fest. Jeg har hatt noen prosjekter på store skip, men det var innen IT og elektro. Uten at jeg har noe som helst realkompetanse eller formell kompetanse om konstruksjon av skip og ankring, så tenker jeg at forskjellen mellom en liten båt på noen små tonn versus en et stort skip er i og for seg tyngden av kjettingen, men også selve friksjonen og den sugeeffekten vi har på våre små fritidsbåtsankere. En sugeeffekt i sand/gjørme som kanskje ikke gir den samme effekten på de store ankrene på store skip. Sikkert en skipsingeniør som kan har svaret på dette tenker jeg. Av store konstruksjoner som blir ankret opp så er vel også flytende oljeplattformer av interesse. Der benyttes det flere ankre og de legges ut ved hjelp av spesielle ankerhåndteringsfartøy. Fritidsbåter som ligger ved fast bøye ligger oftest med moringer som har sunket ned i sand/gjørme og på en måte sugd seg fast. Kort nylontau eller kjetting rett opp til bøya. Men disse moringene veier ofte flere hundre kilo dersom båten veier fra 5 til 20 tonn. Dette er kanskje nærmere måten kjetting og ankre på store skip fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 gjør jo tilsvarende på store skip, slipper eller kjører ut ankeret, driver akterover mens kjetting kjøres ut, strammer opp og går akterover for å grave ankeret ned legger ut resten av kjettingen , slik at det passer med dyden og været så ligger man der på kjettingen, om den løftes slik at man drar rett i ankeret, så må det gjøres noe Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Miranda2 skrev for 9 timer siden: Det finnes en del videoer på youtube som gir god beskrivelse av hva som bør gjøres. Skip Novak er vel en av de som stort sett forklarer enkelt og greit på engelsk. I tillegg finnes det noen grafiske presentasjoner som viser hva som er det ideelle resultatet dersom ting er gjort riktig. Jeg har vel et klart inntrykk av at veldig få, eller ingen, "proffe" foreslår en kladd med kjetting på toppen av ankeret. Jeg gjør det på samme måte hver gang, uansett om det blåser 0 eller 15 m/s. Den eneste forskjellen er at jeg øker kjetting lengden fra 3 til 5-8 ganger dybden avhengig av vindstyrken og bølgene. Rutiner er bra. Eneste unntaket er når vi bare stopper for en rask kaffe, og er om bord hele tiden. Jeg har 6 tonn båt med 22 kg CQR anker og 50m 8mm kjetting. 1. Kjører opp mot vinden og får båten til å i prinsipp stoppe i vannet. 2. Slipper ut eller kjører ut ankeret til det treffer bunnen. Kjenner dette på kjettingen. 3. Lar båten drive av med vinden samtidig som jeg kjører ut kjetting fortløpende slik at denne mest sannsynlig legger seg langsetter bunnen. 4. Velger lengde på kjetting utifra vind og bølger (3-8 ganger) 5. Kroker på en avlaster/snubber, og bakker opp med 1500 RPM på motor. 6. Tar landmerker og observerer at ankeret tar tak og setter seg. 7. Dersom det ikke setter seg i prinsipp med en gang så tar jeg det helt opp og prøver på nytt. Etter 3 mislykkede forsøk så gir jeg eventuelt opp og bedømmer stedet som uegnet for meg å ankre på. 8. Når ankeret sitter så kroker jeg på en daumann på ca. 8Kg, som henger ca. 1 m over bunnen. 9. Jeg kjører alltid fremover med motor når jeg vinsjer opp ankeret igjen, for å spare vinsjen med hensyn på både slitasje og strømforbruk. Når båten så er rett over ankeret lar jeg båtens bevegelse i bølgene eller det at vi sklir fremover få ankeret til å løsne. Vinsjen slipper den jobben, så lenge jeg er litt tålmodig. Etter disse 50 metrene med kjetting har jeg 2 meter med kraftig nylontau som er festet i en syrefast bøyle i bunnen av ankerbrønnen (Bitter End). Dersom ankeret er kjørt fast og jeg må gi opp å få det opp, så vil en kniv kunne kutte dette nylontauet fort. 8mm kjetting eller fastrustet sjakkel er ikke lett å "knipe av" på kort tid under røffe forhold. Jeg har også en bøye med mitt navn og telefonnummer på som da vil bli koblet til ankerkjettingen med en kraftig nok line. På den måten kan redningsskøyta hente ankeret mitt uten at jeg må henge på. Erfarte dette med en venn på Vestlandet i 2014. Fungerte perfekt. Supert - her var det virkelig mye gjennomtenkt som jeg kan ta med meg. Jeg har tenkt en del på hva jeg eventuelt gjør den dagen jeg må la ankeret "gå". En liten liten blåse er kjekk å ha til å hekte på enden av kjettingen, men har også tenkt problemet med at kjettingen faktisk er skrudd fast i skroget. - Praktisk med tau i enden, ja :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
pebbe Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Takk igjen for gode råd! Tar med meg herfra at det kanskje ikke er så dumt med daumann på kjetting allikevel, så jeg får se om jeg lager en patent på det som veier noen kilo. Ideen om å ha tau i enden av kjettingen som kan kuttes var også forlokkende, og det kan jo være et artig lite prosjekt å fikse. Blir i alle fall ingen ankring uten å sørge for godt feste på meg fremover så fint å se at alle er enige om at det er en dårlig tilnærming :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 14 hours ago, lasmarquezas said: Jeg har svært liten tro på å «lempe» kjettingen i en haug oppå ankeret i den tro at dette utgjør en moring. Enig, aldri hørt om metoden heller. Ser ingen form for poeng i å gjøre det slik. Kjør fast ankeret som alle foreslår her. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Midtpinne skrev for 14 timer siden: Blåser det skikkelig slik at kjettingen er stram mellom båt og anker, har den egentlig ingen ekstra funksjon i forhold til et tau. Seilars skrev for 7 timer siden: Spesielt ved ankring mot land og vinden i siden så forsvinner både effekten av kjetting og daumann ved en viss vindstyrke. Da kan man finne frem fiolin buen og spille gubba noa på kjettingen i vind kastene. [...] Men det er ikke kjettingen som holder en fritidsbåt, den bare sørger for at ankeret graves ned før det belastes maksimalt. Dette stemmer ikke. En kjetting vil alltid ha noe bue, uansett hvor mye det blåser - noe annet er fysisk umulig. Er det mye vind ligger man også slett ikke i ro, men vindkast og bølger som gjør at kjettingen strammer og slakker og da virker vekten av kjettingen som en demper, og buen gjør at draget på ankeret blir horisontalt. Alle råd om 3X dybden eller 5X dybden baserer seg på at det er minimum anbefalt, Er det plass til å svaie, eller du skal inn til land så legg ut så mye som mulig (selvsagt basert på at du har ankervinsj). Jo lengre kjetting, jo tyngre kjetting og jo tyngre anker jo bedre feste - men ankertype har selvsagt også mye å si. Har du paraplydregg eller CQR vil jeg kjøpe noe annet. Skal du kjøpe i dag men har snaut med penger, kjøp et Delta. Vil du ha det beste og er villig til å betale: Rocna, Vulkan eller Spade. Når du legger ut anker for svai, finn egnet plass; gå opp mot vinden til plassen, slipp ankeret ned og bakk med vinden mens du slipper ut kjetting (altså ikke haug). Når du har sluppet ut nok stopper du å slippe og lar ankeret jobbe litt ned i bunnen før du bakker bakover med mer kraft for å sette ankeret i bunnen. Det kan være lurt å sette på en snubber før du bakker inn ankeret. Daumann på kjetting høres ikke så lurt ut. En Daumann bør kunne fires ned med egen line og en trinse som løper på ankertauet. Mulig det finnes trinser som kan løpe ned en kjetting, en jeg tviler. DNår du ankerr bør du ha to tanker i hodet: 1: Jeg skal ha så godt feste som overhodet mulig. 2: Om det blåser opp og jeg må flytte meg (selv midt på natten) skal det være enkelt å gjøre det, uten for mye mekk med doble ankre eller daumann som er sjaklet inn på kjettingen e.l. pebbe skrev 14 minutter siden: Tar med meg herfra at det kanskje ikke er så dumt med daumann på kjetting allikevel, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.