Jump to content

Bruk av anker

pebbe

Recommended Posts

Forstår at langturseilere har noen avanserte løsninger når destinasjonen er verden, og all slags vær og dybde er en mulighet....men....

De fleste av oss andre som søker trygg og enkel ankring til ferieformål, og som skal installere slikt utstyr, bør tenke at det er tyngden på kjettingen som er det viktigste når man står i båtbutikken. Skal man lykkes på flest mulig typer av bunnforhold, og med størst mulig anker, så kreves det en kjetting som gir ankeret kraftig horisontal trekkraft slik at ankeret er langt nede i bunnen før kjettingen strekker seg ut. Med mitt 20 kg rocna og 8mm kjetting trekker jeg med 44 meter kjetting ute ca 100 kg horisontalt før kjettingen løfter seg fra havbunnen om det er ca.  11 meters dybde. Denne trekkraften som en tung kjetting gir mens den er i en bue fører til at ankere graver seg ned på flere typer underlag enn bare myk gjørme og løs sand.  Har man ett gammeldags anker som ikke setter seg fort, og en lett kjetting eller tau som gir enn trekkvinkel oppover ved lett trekkkraft, så kan man slite med å få ankeret til å sitte.

Større ankere krever med andre ord tyngre kjetting, eller daumann for dem som liker å styre med slikt. 

44 minutes ago, Seilars said:

Forstår at langturseilere har noen avanserte løsninger når destinasjonen er verden, og all slags vær og dybde er en mulighet....men....

Langturseilere flest har også enkle løsninger. Vi har 15kg Rocna, 50 meter 8mm kjetting og en manuell vinsj (som for ordens skyld ikke virker). Dette trenger ikke gjøres så voldsomt vanskelig. Har hendt at jeg skulle ønske kjettingen var 10-20 meter lengre, men det har aldri vært noe behov.

Krimart skrev for 22 timer siden:

Ligger du på svai snur jo båten seg med vinden. Da vil ankeret som regel feste seg igjen selv om du dregger noen meter, men det hender jo at du får en sten eller koe som hekter seg på så du bare dregger. 

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

og det betyr lite vist du har ankret skikkelig... ankeret sitter på samme stedet, med samme vinkel som du satt det i..

Sitter ankret på samme sted når vinden snur?  

da vil vel svivelen knekke for de som har det,  når belastningen blir  90grader.

Er nå av den meningen at ankret følger med når vinden snur.

Leste en artikkel for 25 å siden av en langtur-seiler han hadde et par lodd på 25 kg hver  som han med en stor sjakkel firte ned på kjettingen når  det drog seg til.

Ligger en på svai er ankerseil tingen rett satt opp girer båten nesten ikke og med gummidemper er røska borte, er min erfaring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

6 minutes ago, Roger jo said:
Sitter ankret på samme sted når vinden snur?  

da vil vel svivelen knekke for de som har det,  når belastningen blir  90grader.

Er nå av den meningen at ankret følger med når vinden snur.

Ligger en på svai er ankerseil tingen rett satt opp girer båten nesten ikke og med gummidemper er røska borte, er min erfaring.

En svivel må aldri sitte rett på ankeret, for å unngå situasjonen du beskriver. 20-30cm kjetting mellom anker og svivel hindrer store krefter sideveis på svivelen. Om ankeret dreier eller ikke med vinddreining kommer an på vindstyrken, hvor godt ankeret satt og mye annet. I moderat vind har ikke ankeret allverden å gjøre, så da har jeg ofte sett det bli liggende også etter vindskift. Men i lite vind (og det er jo som oftest det!) blir de fleste problemstillingene i denne tråden ganske teoretiske.

Enig i at gummidemper og ankerseil kan gjøre mye, men i røffe forhold er det ikke til å unngå at det kommer en del røsk. Vi har en del steder hatt 10 meter tau ute som avlaster, med dobbelt rykkdemper – likevel røsker det godt i perioder, når baugen spretter opp og ned i krappe bølger. Men dette er forhold som er såpass hårete at et mer pinglete oppsett nok kunne både filt av tau og dratt opp ankeret. I mye vind har jeg aldri valgt å bruke ankerseilet; har heller prioritert å ta bort så mye vindfang som mulig – uten jolle, sprayhood og solcellepaneler oppfører båten seg ganske så pent på svai.

Euklid skrev 1 time siden:

En svivel må aldri sitte rett på ankeret, for å unngå situasjonen du beskriver. 20-30cm kjetting mellom anker og svivel hindrer store krefter sideveis på svivelen. 

Det er fornuftig.

Har aldri sett behov for svivel på ankerkjetting, men har fått noen til å kutte  av en lenke så er problemet borte med at ankret kommer skjevt opp.

Bare en klump en ikke får kontrollert.  En sikkerhetsrisiko.

Har bare god erfaring  med  ankerseil jo mer vind jo bedre er min erfaring.

Men har sett mange varianter  og alle er ikke like effektive og utall av måter de er  satt opp på.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

12 hours ago, Duppe said:
12 hours ago, Ida Marie III said:

Er vel ikke en test, men diverse reklamer for diverse produsenter...?

Hvordan tolker du det dithen? Han filmer og legger ut omfattende tester, men du mener han jukser med testene og gjør alt dette fordi han får betalt for det?

Fint med avklaring om dette da jeg ser denne testserien blir vektlagt av mange fler enn meg selv og fremstår som den mest omfattende uavhengige testen på Youtube eller kanskje også internett, ihvertfall hvor de nye 'konvekse' ankerne er med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...