Framtia Startet 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2018 Vet det er mange tråder om dette temaet før, men klarer ikke helt lande valget mitt. Har hatt Mille NCT selvpolerende frem til nå, men skal over på hardt bunnstoff til uka siden jeg ønsker å kunne høytrykkspyle båten regelmessig i løpet av sesongen, noe som ikke er mulig med Mille NCT (det vaskes lett bort også ved håndvask). Det enkleste er sikkert å gå for VC-17 som fungerer greit der jeg ligger. Ulempen med VC-17 er at det blir sort, og at man derfor ikke ser når båten får slim/groe. Det er også vanskeligere om man skal dykke og vaske for hånd å se hvor man har vasket. Hempel og Jotun har hardt bunnstoff i hvitt, disse har også fått god kritikk i tester mener jeg. Hvitt bunnstoff er kjent for å lettere bli begrodd, og en annen ulempe er at skitt og begroing i og over vannlinja vises mye bedre. Hva bør jeg velge? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Selvpolerende kan trykkvaskes dersom det får tørke et par døgn først. Hardt bunnstoff over tid=Grand Canyon om det ikke slipes vekk før nytt påføres. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Ingar skrev 8 minutter siden: Hard bunnstoff over tid=Grand Canyon om det ikke slipes vekk før nytt påføres. Grand Canyon som noe bra, eller et jevla krater? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Krater. Gå en tur på opplagsplass og se. Selvpolerende har vært på markedet i 40 år, men fortsatt har en stor del av båter utallige lag med hardt bunnstoff som har delvis flaket av og blitt overmalt. Har man brukt selvpolerende er bunnen like glatt som etter første strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det er jo fordelen med f.eks VC17 er jo at det bygger veldig lite. Videre kan det vannslipes til en flate med minst mulig friksjon. Det kan man ikke med selvpolerende. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Selvpolerende vannsliper seg selv. Men hva som er raskest av VC17 og selvpolernde på regattabåt er en annen sak. Ut fra hva jeg har hørt har Americas Cup-båtene blankpolert epoxy under. Altså en mest mulig hard og slett overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 har hatt flere båter med selvpolerende, f.eks Soromap og Hempel, men så veldig glatt blir de jo ikke. Kan ikke sammenlignes med VC17 vannslipt med 600 papir. Mille NCT føles derimot veldig glatt, men som sagt kan ikke dette spyles rent. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SeilPåSkrå Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Mener Jotun har droppet sitt tynnsjikt bunnstoff. Så da sitter du igjen med VC17 eller Hempel Water glide. Husker ikke om det var Hempel eller Jotun sitt kobberfargere bunnstoff som holdt på kobberfargen / ikke ble sort. Min erfaring er at flest er fornøyde med VC17. Vi har grei erfaring med begge. Men bunnstoff diskusjonen er et vepsebol. Fordelen er vannsliping hardere og glattere overflate Man slipper krater, etter som det ikke bygger, og det meste blir slipt bort etter en sesong hvis man er ivrig. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Proxflyer har gått for et hvitt bunnstoff fra Jotun, men vet ikke hvilken type det er. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grønnskollingen Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) Vurdert silikonbunnstoffet som har kommet ut nylig? Burde kanskje egne seg til jevnlig spyling. Edit: http://www.hempelyacht.com/en-GB/product-list/silic-one-page Redigert 14.Juni.2018 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) mulig det virker så godt som reklamen sier, men det er visstnok ikke så greit å gå tilbake til tradisjonelle bunnstoff om man finner ut at det skulle være ønskelig... Redigert 14.Juni.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Hvor ofte må du høytrykkspyle for å kunne klare deg uten bunnstoff? Antar at dette avhenger av årstid og hvor man ligger. Noen ideer? Selv har jeg selvpolerende hvit SeaJet 034. Jeg har ikke gjort forsøk på å få det glatt, men lurer på om jeg skal prøve meg med 400-papir med båten i sjøen. Kan det ha noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Må jo løfte, så det er neppe aktuelt med spyling ofte. Dessuten sliter en jo om man venter litt for lenge... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Vi hadde VC17 på Nocturne IV. Der pusset jeg veldig lett hver vår før jeg la på nytt. Ikke fordi VC17 bygger (det gjør det ikke), men for vedheft. Trolig hadde det ikke noe å si, dog, jeg bare fortsatte praksisen fra da vi brukte vanlig selvpolerende bunnstoff. Det var aldri flassing eller sprekk med VC17 for vår del, det satt dønn. Nå får man VC17 i hvitt også, men jeg mener å huske at det var noen som rapporterte at det ikke var like effektivt som svart. Her kan det ha vært lokale forskjeller på utførelse og miljø (varmt/kaldt/brakk/salt vann, med/uten mye oksygen osv), så jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 5 hours ago, Ingar said: Selvpolerende kan trykkvaskes dersom det får tørke et par døgn først. Hardt bunnstoff over tid=Grand Canyon om det ikke slipes vekk før nytt påføres. Det er absolutt ikke tilfelle med VC 17. Det bygger minimalt pr. strøk og det er aldri noen tendenser til sprekker eller andre problemer av den typen du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 (redigert) 4 hours ago, Ingar said: Har man brukt selvpolerende er bunnen like glatt som etter første strøk. Det kan man oppnå med selvpolerende hvis man er flink til å ikke påføre mer enn akkurat så mye man trenger hvert år. Redigert 14.Juni.2018 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 7 hours ago, Framtia said: Det enkleste er sikkert å gå for VC-17 som fungerer greit der jeg ligger. Ulempen med VC-17 er at det blir sort, og at man derfor ikke ser når båten får slim/groe. Det er også vanskeligere om man skal dykke og vaske for hånd å se hvor man har vasket. ... Hvitt bunnstoff er kjent for å lettere bli begrodd, og en annen ulempe er at skitt og begroing i og over vannlinja vises mye bedre. Hva bør jeg velge? Det som er sikkert er at du ikke både lett kan se groe og slim samtidig som slim og groe ikke vises :) VC17 blir mørk grått, ikke sort. Uansett er det ikke vanskelig å se slim og groe om man titter etter. Jeg tror det stemmer at det gror mer på lyst bunnstoff. VC17 er ikke lengre det nyeste på markedet, men jeg har ingen planer om å eksperimentere med noe annet oppå de VC17-lagene jeg har, ser ikke poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.