Jump to content

Hardt bunnstoff - regattabruk

Framtia

Recommended Posts

Vet det er mange tråder om dette temaet før, men klarer ikke helt lande valget mitt. Har hatt Mille NCT selvpolerende frem til nå, men skal over på hardt bunnstoff til uka siden jeg ønsker å kunne høytrykkspyle båten regelmessig i løpet av sesongen, noe som ikke er mulig med Mille NCT (det vaskes lett bort også ved håndvask). 

Det enkleste er sikkert å gå for VC-17 som fungerer greit der jeg ligger. Ulempen med VC-17 er at det blir sort, og at man derfor ikke ser når båten får slim/groe. Det er også vanskeligere om man skal dykke og vaske for hånd å se hvor man har vasket. 

Hempel og Jotun har hardt bunnstoff i hvitt, disse har også fått god kritikk i tester mener jeg. 

Hvitt bunnstoff er kjent for å lettere bli begrodd, og en annen ulempe er at skitt og begroing i og over vannlinja vises mye bedre. 

Hva bør jeg velge?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Mener Jotun har droppet sitt tynnsjikt bunnstoff. 

Så da sitter du igjen med VC17 eller Hempel Water glide.

Husker ikke om det var Hempel eller Jotun sitt kobberfargere bunnstoff som holdt på kobberfargen / ikke ble sort.

Min erfaring er at flest er fornøyde med VC17. Vi har grei erfaring med begge.

Men bunnstoff diskusjonen er et vepsebol.

Fordelen er vannsliping hardere og glattere overflate

Man slipper krater, etter som det ikke bygger, og det meste blir slipt bort etter en sesong hvis man er ivrig.

Vi hadde VC17 på Nocturne IV. Der pusset jeg veldig lett hver vår før jeg la på nytt. Ikke fordi VC17 bygger (det gjør det ikke), men for vedheft. Trolig hadde det ikke noe å si, dog, jeg bare fortsatte praksisen fra da vi brukte vanlig selvpolerende bunnstoff. Det var aldri flassing eller sprekk med VC17 for vår del, det satt dønn.

Nå får man VC17 i hvitt også, men jeg mener å huske at det var noen som rapporterte at det ikke var like effektivt som svart. Her kan det ha vært lokale forskjeller på utførelse og miljø (varmt/kaldt/brakk/salt vann, med/uten mye oksygen osv), så jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å si at det ene er bedre enn det andre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

5 hours ago, Ingar said:

Selvpolerende kan trykkvaskes dersom det får tørke et par døgn først.

Hardt bunnstoff over tid=Grand Canyon om det ikke slipes vekk før nytt påføres.

Det er absolutt ikke tilfelle med VC 17. Det bygger minimalt pr. strøk og det er aldri noen tendenser til sprekker eller andre problemer av den typen du nevner. 

7 hours ago, Framtia said:

Det enkleste er sikkert å gå for VC-17 som fungerer greit der jeg ligger. Ulempen med VC-17 er at det blir sort, og at man derfor ikke ser når båten får slim/groe. Det er også vanskeligere om man skal dykke og vaske for hånd å se hvor man har vasket. 

...

Hvitt bunnstoff er kjent for å lettere bli begrodd, og en annen ulempe er at skitt og begroing i og over vannlinja vises mye bedre. 

Hva bør jeg velge?

Det som er sikkert er at du ikke både lett kan se groe og slim samtidig som slim og groe ikke vises :)

VC17 blir mørk grått, ikke sort. Uansett er det ikke vanskelig å se slim og groe om man titter etter. Jeg tror det stemmer at det gror mer på lyst bunnstoff. VC17 er ikke lengre det nyeste på markedet, men jeg har ingen planer om å eksperimentere med noe annet oppå de VC17-lagene jeg har, ser ikke poenget. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...