Jump to content

Løsne Dyse MD21A

Airbag420

Recommended Posts

Hei BP.

Har en slik Motor MD21A XDP 4.90 Peugeot 52 hk

Eid båten i to år og ser nå at tettingsmiddelet som ble brukt av forrige  eier ikke holder tett lenger! Vet ikke hva han har brukt men skal skrape det bort med en skrutrekker /barberblad.

Snakket med min far ang og ta opp dysen for og rengjøre rundt slik at det blir tett og fint igjen, da kom det store spørmålet, hvis jeg løfter ut dysen vill jeg risikerer at det kommer kjølevann inn ?

Leste på et forum at det var en som var uheldig og klarte og røske ut en pakking som lå der nede og da hadde motoren fylt seg med vann?   (Dette var ikke en slik motor som jeg har)

Noen som vet om dette kan være en risiko på min også?   Hvis ikke går jeg igang med jobben en av dagene nå :)

Takker :flag:

image2.jpeg

image1.jpeg

image3.jpeg

Det du tenker på er motorer hvor dysene sitter i kobberhylser som går gjennom kjølekanaler, typisk Volvos 4x-serie.
MD21 har ikke hylser og du kan trygt trekke ut dysen. Som forøvrig skal tettes i bunnen med kobberpakning, har antagelig ikke vært montert på korrekt måte. Må være helt rent og trekkes med momentnøkkel.

PS: Den motoren er ikke VP MD21, men et annet fabrikat basert på samme Indenor basismotor. Ut fra fargen, sannsynligvis Vetus.

Blokk og topp er lik på alle disse motorene. Forskjellen på din og en MD21 er at VP har annen marinisering. Men selve motoren er lik.

Når det gjelder dysene så er det bare å løsne klemmen, dieselrør og retur å dra de opp. Hvis de aldri har vert ute så kan de sitte ganske godt fast. Men med litt CRC og moing så kommer de nok opp. 

Eneste tettemiddelet som skal brukes her er en kobberskive. Ikke noe mer. Men som nevnt tidligere så må det være helt rent både på dysene og anleggsflaten i toppen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...