Airbag420 Startet 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2018 Hei BP. Har en slik Motor MD21A XDP 4.90 Peugeot 52 hk Eid båten i to år og ser nå at tettingsmiddelet som ble brukt av forrige eier ikke holder tett lenger! Vet ikke hva han har brukt men skal skrape det bort med en skrutrekker /barberblad. Snakket med min far ang og ta opp dysen for og rengjøre rundt slik at det blir tett og fint igjen, da kom det store spørmålet, hvis jeg løfter ut dysen vill jeg risikerer at det kommer kjølevann inn ? Leste på et forum at det var en som var uheldig og klarte og røske ut en pakking som lå der nede og da hadde motoren fylt seg med vann? (Dette var ikke en slik motor som jeg har) Noen som vet om dette kan være en risiko på min også? Hvis ikke går jeg igang med jobben en av dagene nå :) Takker Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det du tenker på er motorer hvor dysene sitter i kobberhylser som går gjennom kjølekanaler, typisk Volvos 4x-serie. MD21 har ikke hylser og du kan trygt trekke ut dysen. Som forøvrig skal tettes i bunnen med kobberpakning, har antagelig ikke vært montert på korrekt måte. Må være helt rent og trekkes med momentnøkkel. PS: Den motoren er ikke VP MD21, men et annet fabrikat basert på samme Indenor basismotor. Ut fra fargen, sannsynligvis Vetus. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Takk for svar Ingar! Da går jeg løs på jobben ^^. Har hørt lit forskjellig navn på disse motorene. Mener jeg leste at Vetus er Peugeot motor bare marinesert ? Isåfall så er kanskje de fleste delene og funksjoner likt som på en MD21? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Og Peugeot er igjen basert på Indenor.... Litt som min VP er basert på Perkins som er basert Shibaura... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 ble også kalt status marine Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Blokk og topp er lik på alle disse motorene. Forskjellen på din og en MD21 er at VP har annen marinisering. Men selve motoren er lik. Når det gjelder dysene så er det bare å løsne klemmen, dieselrør og retur å dra de opp. Hvis de aldri har vert ute så kan de sitte ganske godt fast. Men med litt CRC og moing så kommer de nok opp. Eneste tettemiddelet som skal brukes her er en kobberskive. Ikke noe mer. Men som nevnt tidligere så må det være helt rent både på dysene og anleggsflaten i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Takker for svar alle sammen, skal gå løs på jobben i helgen! Greit og få fikset dette siden vi tenker på en sverige tur med båten snart Nok en god båt sommer til alle her Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Lite tips bare. Jeg byttet toppakning, haug med oringer/pakninger og glødestifter på en md21. For å finne fornuftige priser fant jeg regnr på en bil med lik motor og bestilte deler, blir dyrt om man feks skal handle hos Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Flott tips @jørn! Hvis noe går til =)(/&%$# så gjør jeg det samme som deg Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Skruvat.no har faktisk pakningssett til disse motoren som er nokså billig. Får faktisk med pakninger til mariniseringen og I det settet! Edit: gjelder MD21A. Redigert 16.Juni.2018 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Hei, På bildet ser det ut som noe svart koksaktig har kommet opp langs dysa. Det kan medføre skikkelig trøbbel med å få den opp. Det er laget mange forskjellige trekkverktøy for å få opp slike dyser. Men generelt lønner det seg å starte jobben med varm motor. Da er koksen mykere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.