Bemma Startet 14.Juni.2018 Del på Facebook Startet 14.Juni.2018 Kjøpt meg båt i Haugesund og får ikke noen til å transportere denne med henger, i mangel av BE-sertifikat selv. Er det galskap å ta den sjøveien til Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Du skal i så fall ha griseflaks med været hele veien. Jeg har tatt en Bavaria 37 sport samme veien og det er jo en flott tur men jeg ville ha delt den opp i mindre etapper. Dessuten hadde vi griseflaks med været og alt annet vær og sjø ville vært en prøvelse med en båt under fem tonn. Så prøv litt til du med å få noen til å trekke hengeren. Kan jo prøve transport og fraktbørsen på fb. Sitér dette innlegget Link to post
Bemma Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 DieselDahl skrev 6 minutter siden: Du skal i så fall ha griseflaks med været hele veien. Jeg har tatt en Bavaria 37 sport samme veien og det er jo en flott tur men jeg ville ha delt den opp i mindre etapper. Dessuten hadde vi griseflaks med været og alt annet vær og sjø ville vært en prøvelse med en båt under fem tonn. Så prøv litt til du med å få noen til å trekke hengeren. Kan jo prøve transport og fraktbørsen på fb. Takk for svar! :) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Du bør i alle fall sette av litt tid, Haugesund til Farsund er noe over 100 nautiske mil, med lite å gjemme seg bak. Vet ikke hvor røff Ibizaen er i sjøen, men det kan fort bli slitsomt :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 14.Juni.2018 Del på Facebook Svart 14.Juni.2018 Dyret er det nok også enn å få den fraktet på land. Er vel en del nm den turen. Men at det ville blitt en fin tur det tror jeg. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Billa Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Dette er jo en drømmetur. 100 nm kjører du på 4 timer med den båten på flatt vann. Følg med på værmeldingen og finn et tidsvindu med lite vind. Kjør. Husk full tank før start og studer kartet. VHF er greit å ha. Hadde tilsvarende stor båt selv og kjørte ofte langt og åpent. Lykke til Sitér dette innlegget Sushi Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Vi brukte totalt 20 timer men gikk da stort sett innaskjærs fra Lindesnes til Arendal grunnet været. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Du må i allefall ha kontroll på tankkapasitet - forbruk og eventuel fylling før du drar. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
LAKA Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det kan bli en magiske tur. Har selv gått strekningen i en Buster XXL og du gjør som enkelte her nevner unna strekningen på få timer om du reiser i et godt værvindu. Sørg for at du har med nok drivstoff samt legg inn pauser til å fylle. Ville også sjekket motor etc og hatt med litt filter etc. om det er innenbords motor. Legg inn ruta på plotter i forkant og ha med i hvertfall med en ekstra enhet som du kan kjøre kart/gps på. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Passer fint med pause i Egersund, der har de fylling på kai. halveis ish. Så går du igjennom den lille kanalen på Hidra før du tar neste parti. Med evt pause på Lista også hvis nødvendig. Da er du nesten fremme ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
tilplan Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Det er ingen problem å ta den turen, men du må jo selvfølgelig ta hensyn til været. Anbefaler å sjekke bølgevarselet aktivt for å finne det riktige tidspunktet for en fin tur. Du kan unngå å gå rundt Lista ved å ta traktortrekket til ca 800 kroner. Etter det er det stort sett innaskjærs til du kommer til Grimstad. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Se ann været, sånn det var tidligere i sommer, med faktisk sommer, flatt vann, null vind, null problem... men kom akkuratt fra oslofjorden, baugen på 32 fotern min gikk under vann, det er ikke ofte i indre oslofjord :o Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Tror det går fortere, og billigere , å ta BE ? Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Høres ut som en flott tur, Bemma. Det er nok ikke galskap dersom du vet hva du driver med, klargjør båten, og tilpasser deg været. Gjør du ikke det, så er det absolutt galskap. Du bør ha med VHF++ på så utsatte strekninger synes jeg. Edit: BE får du glede av lenge... Redigert 15.Juni.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Be varer lenge, men en slik tur husker du til demensen kommer og tar deg lenge etter at du har sluttet å kjøre bil. Du må bare legge inn litt ekstra tid slik at du kan vente hvis det blir for dårlig vær. Flere av de åpne strekkene er ofte roligere på natta om sommeren. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Æssa, om noen år har TS kjøpt seg noe på over 30 fot og seiler langs kysten hver sommer ? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 For all del - ta turen langs kysten! Jeg har gått samme strekket med en Tromøy 23. Fikk medvinds sterk kuling over Jæren, og min båt som vanligvis gjorde 5 knop gikk i over 8. Slik blir det minner av! Du har alt fått mange gode tips om gjennomføringa, viktigst er et greit værvindu til du er rundt neset. Med din båt kan du ta trekket og gå innsida av Lista. Det er et flott fjordlandskap som ikke så mange får se, for båter over ca 35 fot kommer ikke inn til opptrekket på Sigervold. Men du gjør - og sparer 3 timer. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Poenget er vel timing, ta det når vær og bølgevarsel spiller på lag. VHF er sikkert lurt. Drivanker er kanskje lurt å ha mens du driver og bytter filtre og reimer i pålandsvinden... men får håpe du slipper... :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.