Hanto92 Startet 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2018 Har en eldre FM maskin i ei sjekte, to sylindret med sluregir. 6 - 8 hk som sviver greit på tomgang og på høyre turtall men setter den i gir så får jeg den ikke opp på turtall og ofte dauer den for meg og feiltenner ut forgasseren. Er det noen som vet gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Det ser ut som fleire har hatt omtrent samme problem: Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Jeg gjetter: for lav eller svak tenning, eller dårlig kompresjon som følge av en eksosventil som ikke er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 gon skrev 27 minutter siden: Jeg gjetter: for lav eller svak tenning, eller dårlig kompresjon som følge av en eksosventil som ikke er tett. Med feiltenning ut forgasseren, som er uttrykket her, trur eg heller at tenninga er for høg (tidlig). Med for lav tenning vil motoren gå - tilsynelatande pent - men har ikkje særlig med krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Eller for mager blanding. Da går motoren gjerne rundt på tomgang men orker ikke noe ut over det. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hanto92 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Var inne å kikket på det forumet med karen med lignende problemer, har prøvd å snu rundt på plugg kablene og grovt stilt på tenningen. Men er som dere forstår att den mister kraft når jeg setter denne i gir. Men er det ikke sånn med sluregir att man kan la den gå tregere i fart med høyt turtall? Får ikke opp turtall i det hele tatt når den er i gir og tøffer framover Sitér dette innlegget Link to post
Hanto92 Svart 14.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Motoren er forresten en L5 2 sylindra 4 takter Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Sjekk at aksel dreier i hylsa uten for stor motstand, sjekk kompresjon (kompresjonsmåler får du rimelig på Biltema) og sjekk tenningstidspunktet ditt. På lavtenning skal stiftene åpne akkurat når stemplet er på topp. Under gange må du ha fortenning. Ellers vil motoren dra dårlig. Honduras skriver at du muligens kjører med for mager blanding. Fullfartsdysa (om forgasseren din har en slik) stiller du i bunn av forgasseren. Tomgangsdysa, eller luftskruen, som noen kaller den, sitter i overkant, ved innsuget på forgasseren. Utgangsposisjonen for begge er gjerne halvannen omdreining ut fra helt innskrudd posisjon. - Og sjekk endelig at tenningssystemet ditt gir blå og fin gnist på pluggene. Lykke til! Redigert 15.Juni.2018 av gon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.