Jump to content

Koordinater rundt om i verden


Pontius

Recommended Posts

Jeg kom over dette da jeg leste om romstasjonen ISS på ESA's websider.

 

http://esa.heavens-above.com/esa/iss_step1_1.asp#N

 

Dette brukes egentlig for å finne ut om ISS passerer over et gitt sted. Men det kan også brukes til å finne ut av koordinatene til de fleste steder rundt om i verden på en meget rask måte.

 

Ved navigasjon er dette nyttig. Derfor poster jeg dette her selv om dette egentlig er ment for romfart og ikke sjøfart.

 

klikk først på det landet du vil finne, deretter skriver man inn navnet på stedet man vil finne koordinatene til.

 

Man kan også få opp liste over de nærmeste stedene til stedet man søker på.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er noen god hjelp til navigasjon. Det kan jo nære lang tid mellom hver gang ISS passerer over din posisjon.

Men hvis du går rett inn på www.heavens-above.com kan du også få posisjoner og tidspunkter over Iridiumblink i inntil syv dager fremover. Disse kan jo være morsomme å se på.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er noen god hjelp til navigasjon. Det kan jo nære lang tid mellom hver gang ISS passerer over din posisjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne databasen kan man gjøre oppslag i uavhengig om ISS noengang har eller vil passere det stedet.

Man finner lengde og breddegrad for ca. 2 millioner steder i verden på en utrolig rask måte.

Det finner jeg nyttig.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du kan bruke ISS til hjelp i navigasjon. Du må jo kunne se solrefleksen fra denne for å bestemme posisjon, og det betinger at den passerer over deg på himmelen.

Baisiken.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Dette er ikke ment å skulle hjelpe deg mens du står å styrer båten. Ikke verdt å styre etter passerende satelitter. Det hele var ment for å finne koordinatene til et sted og det er det nyttig å ha lett tilgang til spesielt under planlegging av seilas.

 

Oppdrag: Finn koordinatene for Kristiansand

 

1. Klikk på linken jeg postet i første innlegg:

 

http://esa.heavens-above.com/esa/iss_step1_1.asp#N

 

2. Trykk på 'Norway' under bokstaven N

 

3. Skriv inn Kristiansand i boksen 'Search string' som kommer fram. Trykk på <Enter>

 

4. VIOLA. Da får man fram følgende: (OBS. formateringen i lista blir forvrengt her.)

 

 

Name Region Latitude Longitude

Kristiansand Vest-Agder 58.167 8.000 Neighbours

Kristiansand More og Romsdal 63.117 7.750 Neighbours

(alias for Kristiansund)

 

2 towns were found by the search.

 

Var ikke det nyttig????????

 

Her er mer: Trykk på linken 'neighbours' til høyre for Kristiansand i første linje. Da får du fram dette:

 

 

Nearest neighbours of Kristiansand

The following list shows the nearest neighbour towns, in order of increasing distance for

Kristiansand. It should now be obvious if this is your town or not.

Click here if Kristiansand IS your town, to go to your customised home page, or go back

to the search results and try another one. Alternatively, if you want to use one of the neighbouring

towns, just click on its name.

 

Name Distance (km) Region Latitude Longitude

Eg 0.0 Vest-Agder 58.167 8.000

Dalane 2.0 Vest-Agder 58.167 7.967

Kongsgård 2.0 Vest-Agder 58.167 8.033

Kovigen 2.7 Vest-Agder 58.150 8.033

Marvika 2.7 Vest-Agder 58.150 8.033

Gjusvik 4.2 Vest-Agder 58.200 8.033

Kosvik 5.2 Vest-Agder 58.150 8.083

Strømme 5.9 Vest-Agder 58.167 8.100

Fiskå 5.9 Vest-Agder 58.117 7.967

Aukland 5.9 Vest-Agder 58.117 7.967

Aukland 6.1 Vest-Agder 58.200 7.917

Flaten 6.8 Vest-Agder 58.217 7.933

Ytre Strai 6.9 Vest-Agder 58.200 7.900

Kjevik 6.9 Vest-Agder 58.200 8.100

Møvik 7.5 Vest-Agder 58.100 7.983

 

 

 

 

Ikke bare får man her raskt og greit koordinatene til Kristiansand, men man får også denne lista med nabosteder med koordinater til de også samt avstand (i km) til Kristiansand.

 

 

Til syvende og sist er det mulig å trykke på linken til hvert stedsnavn. Først da får man info om ISS har eller vil passere stedet.

 

For Kristiansand får man da denne meldingen:

 

ISS - Visible Passes

 

Search Period Start: 12:00 Friday, 05 August, 2005

Search Period End: 12:00 Monday, 15 August, 2005

Observer's Location: Kristiansand ( 58.1670°N, 8.0000°E)

Local Time: Central European Summer Time (GMT + 2:00)

Orbit: 353 x 356 km, 51.6° (Epoch 04 Aug)

Change location

 

Sorry, there were no visible passes of the ISS over your location in the search period. The visibility occurs in cycles and will start again soon, so please check back in a few days. The next period of visibility is expected to start on 16 August.

 

If you live in polar regions (more than approximately 63° from the equator), the ISS will never rise high enough above your horizon to be seen.

Redigert av OErjan Berg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg har vært ute og fisket makrell, og kom inn nettopp nå, derfor sen reaksjon på Forumet.

 

Jeg skjønner hva du mener nå. Jeg har nemlig brukt Heavens Above endel i forbindelse med observasjoner av satelitter og stjernekart, men ikke tenkt over din vinkling til stedsposisjon.

Artig, man lærer stadig noe nytt.

 

 

Baisiken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...