Jump to content

VP D4-6 havari. Hva må man påregne?


Oystein Ny

Recommended Posts

Sitat

Du vil ikke engang greie å få løs topplokksboltene. Tro meg, dette er ikke noen liten bilmotor.

Merkelig utsagn. Det er rett nokk ikke noen bilmotor men en liten båtmotor. Har da boret motorer som er mye større en denne og det trenges da ikke mer en et greit borverk en borhake, et mikrometer og et måleur for å gjøre en slik jobb. Og hvorfor skulle en ikke få ut toppboltene er de sveist fast eller noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Det er for lite gods til å sette inn tørre fôringer. Dette er diskutert opp og ned på boatdiesel og div andre forum. Er en sylinder ødelagt må blokka skiftes. Utborring for overdimensjonert stempel er heller ikke mulig med mindre man aksepterer at motoren ikke er i stand til å ta full last. At topplokk boltene ikke lar seg løse har jeg aldri hørt om. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 15 timer siden:

Har du link?

Du vil ikke engang greie å få løs topplokksboltene. Tro meg, dette er ikke noen liten bilmotor.

 

Akkurat det samme hørte jeg fra en kompis som overhalte en D6. Det var et vanvittig moment på toppene og ikke til å tenke på å utføre noen større jobb i båten uten å ta ut motoren. Dette var skikkelig dimmensjonerte saker sa han.

Link to post
Share on other sites

Svaret på trådstarters spørsmål er at er sylinder skadet så må blokka skiftes. Det betyr ut med motor og flytte deler over på ny blokk. Burde vel komme fra dette for under 150 000 om en gjør jobben selv. På utenlandske forum er prisen typisk 20 000 dollar i deler og 15 000 i arbeid. Det har lite for seg å ta av toppen mens motoren er i båten da det er umulig å skifte fôringer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes å huske at det i en tidligere tråd om samme tema (kanskje 2-3 år siden) fremkom at en hadde fått boret opp og satt inn foring på en D4 eller D6. Dette ble gjort av en proff aktør ala Cylinderservice. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det kommer ikke frem i artikkelen hva som var årsaken til det andre havariet. Var det reperasjonen med sylinderforingen som feilet eller var det noe annet? Noen som vet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skal man vurdere om man kan sette inn tørre fôringer må man foreta ny styrkeberegning av blokka. Først må man finne ut hvor mye man kan øke diameter uten at blokka svekkes for mye. Så må man beregne krymp og beregne strekkspenninger pga dette som igjen må legges inn i styrke og deformasjonsberegninger beregninger av blokka. Volvo har nok gjort dette og trekt sine konklusjoner. Skal man gjøre dette selv må man 3D modellere blokk topp og drivlinje. Så kjøre beregninger ved maks belasting der trykk og temperaturer må taes hensyn til. Vil påstå at mekaniske verksteder flest ikke har den kapasiteten og kunnskap.

 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 33 minutter siden:

Det vil nokk være tilfelle uansett hvilken motor en kjøper. Personlig har jeg bare gode erfaringer med de D motorene jeg har hatt og har.

Nja, ikke så mange motorer som man må bytte hele blokka på ved feil på stempel/ventil/injector som har skadet sylinderforingen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
17 minutes ago, Bårdp said:

Vek jeg har nå en Volvo V60 D6 men den har nokk i sammenligning med båtmotorene bare en D3 motor. Tror ikke D4 og D6 står i noen bil. 

Volvo Penta D3 er lik D5 på bilspråket
Volvo V60 D6 fremstår som untaket da ikke de større Volvo modelene har D6 så vidt jeg vet.
Mulig din D6 er D5 i andre Volvo modeler?
For meg fremstår D seirene betegnelsene til Volvo som lite konsekvente.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 43 minutter siden:

Volvo Penta D3 er lik D5 på bilspråket
Volvo V60 D6 fremstår som untaket da ikke de større Volvo modelene har D6 så vidt jeg vet.
Mulig din D6 er D5 i andre Volvo modeler?
For meg fremstår D seirene betegnelsene til Volvo som lite konsekvente.
 

 

Penta D4/D6 er rene marinemotorer som du ikke finner i noen slags bil. En D6/435 med gear veier til orientering 700 kilo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...