Oystein Ny Startet 15.Juni.2018 Del på Facebook Startet 15.Juni.2018 Det ligger et par på Finn som tyder på stempel/ventil havari. Er ikke dette ganske grei jobb å fikse selv? har skrudd mye på bensin motorer er det så mye vanskeligere med diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Om du har utstyr for å borre en slik motor og får tak i overdimensjonerte stempler er det sikkert en grei jobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Hvis du skal borre opp en slik motor må du sette inn tørrforinger. Overdim stempler finnes ikke. Jeg kjenner en som gjør det og du bør ikke prøve på det selv..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Tok et søk her og det finnes jo side på side med problemer med disse. Men mange er fornøyd også. Søkte også på engelsk og der kom jeg over overzise piston til D4. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Har du link? Du vil ikke engang greie å få løs topplokksboltene. Tro meg, dette er ikke noen liten bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Sitat Du vil ikke engang greie å få løs topplokksboltene. Tro meg, dette er ikke noen liten bilmotor. Merkelig utsagn. Det er rett nokk ikke noen bilmotor men en liten båtmotor. Har da boret motorer som er mye større en denne og det trenges da ikke mer en et greit borverk en borhake, et mikrometer og et måleur for å gjøre en slik jobb. Og hvorfor skulle en ikke få ut toppboltene er de sveist fast eller noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Det er for lite gods til å sette inn tørre fôringer. Dette er diskutert opp og ned på boatdiesel og div andre forum. Er en sylinder ødelagt må blokka skiftes. Utborring for overdimensjonert stempel er heller ikke mulig med mindre man aksepterer at motoren ikke er i stand til å ta full last. At topplokk boltene ikke lar seg løse har jeg aldri hørt om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 DieselDahl skrev for 15 timer siden: Har du link? Du vil ikke engang greie å få løs topplokksboltene. Tro meg, dette er ikke noen liten bilmotor. Akkurat det samme hørte jeg fra en kompis som overhalte en D6. Det var et vanvittig moment på toppene og ikke til å tenke på å utføre noen større jobb i båten uten å ta ut motoren. Dette var skikkelig dimmensjonerte saker sa han. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Det er riktig. Ikke noe for hobbymekkere dette. Du får ikke verktøy til å skru på denne på biltema. Jeg kjenner noen som gjør det men det er ikke nødvendigvis regningssvarende å overhale. Men for all del, det er lov for alle å prøve seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Svaret på trådstarters spørsmål er at er sylinder skadet så må blokka skiftes. Det betyr ut med motor og flytte deler over på ny blokk. Burde vel komme fra dette for under 150 000 om en gjør jobben selv. På utenlandske forum er prisen typisk 20 000 dollar i deler og 15 000 i arbeid. Det har lite for seg å ta av toppen mens motoren er i båten da det er umulig å skifte fôringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg synes å huske at det i en tidligere tråd om samme tema (kanskje 2-3 år siden) fremkom at en hadde fått boret opp og satt inn foring på en D4 eller D6. Dette ble gjort av en proff aktør ala Cylinderservice. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Denne overhalingen gikk ikke så bra.. Vet ikke hvor saken endte. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/hvem-tar-ansvaret-tre-motorhavarier-på-tre-timer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Det kommer ikke frem i artikkelen hva som var årsaken til det andre havariet. Var det reperasjonen med sylinderforingen som feilet eller var det noe annet? Noen som vet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Skal man vurdere om man kan sette inn tørre fôringer må man foreta ny styrkeberegning av blokka. Først må man finne ut hvor mye man kan øke diameter uten at blokka svekkes for mye. Så må man beregne krymp og beregne strekkspenninger pga dette som igjen må legges inn i styrke og deformasjonsberegninger beregninger av blokka. Volvo har nok gjort dette og trekt sine konklusjoner. Skal man gjøre dette selv må man 3D modellere blokk topp og drivlinje. Så kjøre beregninger ved maks belasting der trykk og temperaturer må taes hensyn til. Vil påstå at mekaniske verksteder flest ikke har den kapasiteten og kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Takk for svar! Det blir helt klart ikke aktuelt å kjøpe en deffekt D4-6 nei. Nesten så man blir redd for en potensiell utgiftsbombe hvis man kjøper en brukt båt med D4-6 uten garanti. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 20.Juni.2018 Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Sitat Nesten så man blir redd for en potensiell utgiftsbombe hvis man kjøper en brukt båt med D4-6 uten garanti. Det vil nokk være tilfelle uansett hvilken motor en kjøper. Personlig har jeg bare gode erfaringer med de D motorene jeg har hatt og har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Bårdp skrev 33 minutter siden: Det vil nokk være tilfelle uansett hvilken motor en kjøper. Personlig har jeg bare gode erfaringer med de D motorene jeg har hatt og har. Nja, ikke så mange motorer som man må bytte hele blokka på ved feil på stempel/ventil/injector som har skadet sylinderforingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 19.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2018 https://www.finn.no/128910870 ikke at jeg har tenkt å prøve meg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 (redigert) Kan man ikke få tak i en bilmotor som man kan ta blokka i fra? Redigert 19.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 On 6/20/2018 at 8:54 AM, Bårdp said: Det vil nokk være tilfelle uansett hvilken motor en kjøper. Personlig har jeg bare gode erfaringer med de D motorene jeg har hatt og har. Ikke hvis du har en bensin V6 eller V8 og kan skru selv. 30 000 kr for longblok og 10-15 tusen til i deler så har man ny motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 pipe skrev 21 minutter siden: Kan man ikke få tak i en bilmotor som man kan ta blokka i fra? Hvilken bil er det Volvo sine D motorer sitter i? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 Vek jeg har nå en Volvo V60 D6 men den har nokk i sammenligning med båtmotorene bare en D3 motor. Tror ikke D4 og D6 står i noen bil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 (redigert) 17 minutes ago, Bårdp said: Vek jeg har nå en Volvo V60 D6 men den har nokk i sammenligning med båtmotorene bare en D3 motor. Tror ikke D4 og D6 står i noen bil. Volvo Penta D3 er lik D5 på bilspråket Volvo V60 D6 fremstår som untaket da ikke de større Volvo modelene har D6 så vidt jeg vet. Mulig din D6 er D5 i andre Volvo modeler? For meg fremstår D seirene betegnelsene til Volvo som lite konsekvente. Redigert 19.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 pipe skrev 43 minutter siden: Volvo Penta D3 er lik D5 på bilspråket Volvo V60 D6 fremstår som untaket da ikke de større Volvo modelene har D6 så vidt jeg vet. Mulig din D6 er D5 i andre Volvo modeler? For meg fremstår D seirene betegnelsene til Volvo som lite konsekvente. Penta D4/D6 er rene marinemotorer som du ikke finner i noen slags bil. En D6/435 med gear veier til orientering 700 kilo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 19.September.2018 Del på Facebook Svart 19.September.2018 D6 i V60 er vel samme motor som D5 i andre Volvoer bare med høyere effektuttak. V60 D6 har jo 288Hk 228 på dieselmotoren og 60 på elmotoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.