Jump to content

Nødproviant

bliss X

Recommended Posts

Så skjedde det igjen. Skulle bare en liten tur utpå  :wink: Så treffer man på vind og glemmer tiden fullstendig. Turen blir mye lenger enn hva man hadde tenkt seg. Glemmer tid og sted. Seilene står perfekt. Det er så morro å seile alene  :sailing: Så melder sulten seg. En rask tur i byssa gir magert resultat. Magen skriker etter mat, men man kan jo ikke gi seg når man har så fin bør.

Noen som har gode råd? Det jeg trenger er å ha et lite lager av proviant liggende i båten. Det må være noe som ikke går ut på dato, er næringsrikt, velsmakende og enkelt å tilberede. NB! ikke si rett-i-koppen suppe. Det er bare til å erte opp magen med.

Enkelt greit og velsmakende: Norsk brisling i olje, spises rett ut av boksen med et lite skrujern eller hva man ellers har for hånden. Olivenoljen drikkes som dessert!  

"Styrker stellet og gir huden en friskere farve", som en ungdomskamerat pleide å si   :sailing:

mvh

Poseidon

PS

Her i Stavanger arrangerer Hermetikkmuseet av og til prøvespisning av "årgangssardiner", jeg tror de eldste har vært bortimot 100 år gamle og betegnes som den reneste delikatesse. Det eldste jeg har på lur i kjelleren er knapt nok 50 år, men meget velsmakende ......

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Litt flaut å innrømme i et båtforum, men i fjor høst var jeg en tur på Dyrsku'n i Seljord, og i en av bodene var det en kar som tydeligvis hadde kjøpt opp Forsvaret sitt restlager av "Død- mann".  Kjøpte 40 (eller var det 50) bokser for 300 kr, dessverre er alt vekk, hadde faktisk planlagt å ha noe godt forvart i kjølsvinet, men ungene (!) likte det sabla godt, så nå er jeg på jakt etter karen som solgte.  Han hadde vistnok et betydelig lager.  Kan legge ut navn/adr dersom jeg finner det.  Går ut fra at de aller fleste vet hva dette er for noe, i tilfelle ikke, var det forsvaret sin reserveproviant, næringsrikt som bare det, og relativt velsmakende (smak og behag)  Det nærmeste å sammenligne med, er vel Snurring.

Stikk innom en fritid/jakt/fiskebutikk. Min lokale har ihvertfall frysetørret mat på pose, bare å tilsette kokende vann. Flere forskjellige smaker, samme prinsipp som forvarets rasjoner (ikke død-mann saken!). Har ikke smakt disse "sivile" variantene, men forsvarets var ihvertfall helt kurant synes jeg. Særlig sei i rømmesaus :)

Jeg holder en knapp på siste inspill.

På en rep. øvelse i nordnorge for noen få år siden, ble det arrangert en "matkonkuranse" mellom nasjonene som deltok. Nå husker jeg ikke hvilken nasjon som vant, men maten var identisk med den du kjøper i jakt/fiske butikkene ( jeg tror jeg har sett den i noen velutstyrte matvarekjeder også) Det er en aluminiums pose som er frysetørret og vakuumpakket ( med en papp embalasje rundt på de sivile...)

Jeg tror de koster rundt 50 lappen....

Mener og huske at den jeg så i butikken var norskprodusert....?

Kan anbefales på det varmeste :sailing:

Mange smaker (tilogmed gode!) og veldig næringsrikt ( det er jo tross alt i bruk i forsvaret)

God appetitt.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det enkleste er vel bare et passelig variert lager med hermetikkbokser fra Rema? Mange års holdbarhet. Kan spises rett fra boksen eller varmes litt. Kavringer hoder seg lenge de også. Flatbrød pakket i plast? Fruktcocktail til dessert?

Hvor lenge blir du borte? 20 års død-mann-på-boks-holdbarhet er vel ikke nødvendig her?

Lotus

Det enkleste er vel bare et passelig variert lager med hermetikkbokser fra Rema? Mange års holdbarhet. Kan spises rett fra boksen eller varmes litt. Kavringer hoder seg lenge de også. Flatbrød pakket i plast? Fruktcocktail til dessert?

Hvor lenge blir du borte? 20 års død-mann-på-boks-holdbarhet er vel ikke nødvendig her?

Lotus

mjaaa .. det var det kravet om velsmakende da. Hermetikk har en tendes til å smake hermetikk, og jeg har ikke klart å finne noen favoritt. Det med frysetørret høres ut som noe jeg kanskje bør prøve.

:smiley:

mjaaa .. det var det kravet om velsmakende da. Hermetikk har en tendes til å smake hermetikk, og jeg har ikke klart å finne noen favoritt. Det med frysetørret høres ut som noe jeg kanskje bør prøve.

Man kan trylle frem utrolig mye godt med litt hermeteikk. En av mine favoritter på sjøen og på kald første middag etter ankomst på strømløs hytte er nettopp hermetikk.

Tar da utganspunkt i Max Kjøttboller i paprikasaus og hiver oppi alt det jeg har for hånden. Mais, løk, pølse, poteter, pasta osv....

Ser helt j.... ut, men er man trøtt og kald er dette nam-nam!

Man kan trylle frem utrolig mye godt med litt hermeteikk. En av mine favoritter på sjøen og på kald første middag etter ankomst på strømløs hytte er nettopp hermetikk.

Tar da utganspunkt i Max Kjøttboller i paprikasaus og hiver oppi alt det jeg har for hånden. Mais, løk, pølse, poteter, pasta osv....

Ser helt j.... ut, men er man trøtt og kald er dette nam-nam!

Ja men det er jo å jukse! Hermetikken går greit så lenge du har en masse andre ting å hive oppi.

De som ikke får tak i "Død-mann iboks", "Rester av Sprengt Personell" eller "Raspa Sjøldaue Pakistanere" (kjært barn har mange navn....) så finnes noen runde bokser som jeg mener heter "Tur-Proviant" i dagligvare butikkene. Har ikke smakt den, men en boks "Corned beef" (små firkantede bokser, kanskje på størrelse med 2 leverposteibokser) er jo også godt på et stykke brød og der er ikke så langt fra RSP på smak.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Noen poser Real Turmat (ref: http://www.drytech.no -  Finnes i de fleste sportsforretninger) er en god forsikring mot uforutsett sult og lange tokt.

Tilsettes en skvett varmtvann, er ferdig noen minutter senere og smaker fortreffelig.  

Ellers er klassikere som Snurring og Turistproviant alltid kjekt å ha. Passe ålreit både kald og varm.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Vi var i nabolandet (tør ikke skrive navnet for det er HARRY :smiley::wink:), der kjøpte vi noe som het Soldatens Ærtsoppa? tror jeg (grønn boks). Vi kjøpte 5-6 bokser for å ha, men den gang ei, tenåringene i huset fikk smaken på den og tror du vi har mer igjen? Neida, må nok kjøpe mer iår. God smak enkel tilberedning, kan anbefales.

Et råd, går man for hermetikk med papir rundt boksen, ta av papiret og skriv med tusj innhold og dato når man legger ting i båten. Da slipper du å klø deg i hodet når du tar opp boksen som har "rullet rundt i vann i kjølsvinet. NB! Gjelder permanent tusj.

Et råd, går man for hermetikk med papir rundt boksen,

For mange år siden før det ble vanlig med appelsinjuse på papp, kjøpte jeg ofte 3-liters bokser med juse. En dag på CC West hadde de tydeligvis hatt et lite uhell under transporten, - papiret manglet på de fleste boksene. Men fikk da med en boks (uten papir rundt) hjem. Vel hjemme ble to glass fyllt opp med Vodka, to gode hull ble stukket i lokket på boksen, og jeg helte i glassene. - Det kom noe rødbrunt, klumpete ut!! Gjett hva? Boksen inneholdt 3 liter moste tomater!!  :wink::nonod:

Lars H.

(av og til er det vel lov å spore av litt?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For mange år siden før det ble vanlig med appelsinjuse på papp, kjøpte jeg ofte 3-liters bokser med juse. En dag på CC West hadde de tydeligvis hatt et lite uhell under transporten, - papiret manglet på de fleste boksene. Men fikk da med en boks (uten papir rundt) hjem. Vel hjemme ble to glass fyllt opp med Vodka, to gode hull ble stukket i lokket på boksen, og jeg helte i glassene. - Det kom noe rødbrunt, klumpete ut!! Gjett hva? Boksen inneholdt 3 liter moste tomater!!  :wink::nonod:

Lars H.

(av og til er det vel lov å spore av litt?)

Det ble det jo bloody Mary eller ?

http://www.greatrecipesonline.com/dir/Deta...tailed/28.shtml

Det ble det jo bloody Mary eller ?http://www.greatrecipesonline.com/dir/Detailed/28.shtml

Vel var på et nachspiel hos noen amerikanere på Huk i oljepionertiden. Det eneste de hadde å servere var Bloody Mary, en ufyselig drink!  :wink: Men en amerikaner som heller ikke tålte drinken arrangerte taxitur til Grand Hotell i Oslo, og tro det eller i, han klarte å få kjøpt 5 kasser øl via nattevakten kl. 0300 om natten!! Natten reddet!  :confused:  :smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Drytech A/S (Tromsø) produserer frysetørret mat for Forsvaret. Akkurat samme type i sportsbutikker. Prisen er sikkert høyere enn hva Forsvaret betaler (millionbestillinger hver gang gir lavere priser). Men poenget er; kan lagres veldig lenge, lett å bruke (varmt vann kreves for de fleste typene), finnes i veldig mange utgaver og smaker svært bra. Dette er nesten kullinarisk ( :lol:) nødproviant... Har smakt alle sortene og stortrives med de fleste. Nydelig.

Geysir :lol:

Skjønner ikke helt problemet da jeg har hørt at en pils tilsvarer 5 kjøttkaker  :drink:  :lol:

Spøk til side,

RSP eller Snurring som den sivile varianten kalles blir veldig mettende, jeg skal ikke bruke ordet veldig godt, blandet med potetmos.  Kjøp den typen som allerede inneholder melk.  Denne lages tynn og du rører deretter inn en boks RSP, litt salt og pepper, og gjerne litt tubeost hvis du har, og Bon Appetit.

Har forøvrig alltid knekkebrød og tubeost i båten.

MVH

Kito

Ser at ingen enda har nevnt Nuddler. Greie å ha stuet i båten, holdbarhet Ca 2 år?. Grei tur mat, bare å koke i litt vann, og smaker ganske godt.  Fås i forskjellige smaks varianter, og er greit som supplement på turer som varer lenger en planlagt, både med supplement av eventuelle rester, og som 'standalone måltid'. 2 år er ikke så lenge i forhold til sardiner på 100 år, men vi må som regel fylle på lageret minst en gang i sessongen, så det er ikke noe problem i vår lille båt.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser at ingen enda har nevnt Nuddler. Greie å ha stuet i båten, holdbarhet Ca 2 år?. Grei tur mat, bare å koke i litt vann, og smaker ganske godt.  Fås i forskjellige smaks varianter, og er greit som supplement på turer som varer lenger en planlagt, både med supplement av eventuelle rester, og som 'standalone måltid'. 2 år er ikke så lenge i forhold til sardiner på 100 år, men vi må som regel fylle på lageret minst en gang i sessongen, så det er ikke noe problem i vår lille båt.

Erik.

Men... det er jo ikke noe å bli mett av!?    :drink:

Under båten finner du nødprovianten. Fram med fiskesnøret! Det finnes fiskesuppe-poser, som faktisk blir ganske brukbare om man har i fersk fisk. Eller hva med bare å steke den? Kan ellers nevne at det finnes halvstekte rundstykker som oppbevares i romtemperatur. Har man ikke stekeovn, kan man sikkert klare å "steke" opp disse i en kasserolle.

Kombinasjonen fisk og brød er jo veldig god! Det er ikke mye du trenger for å bli mett, dere har sikkert hør om han som mettet 5000 mennesker med bare noen få stykker  :drink:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...