tkb Startet 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2018 (redigert) Har 15x21 Saltwater sds på min Yamarin 75 Br Cross. Syntes det fungerer ganske så bra. Er med i en gruppe på facebook med Yamarin hvor en mekaniker som selger og tester dette oppsettet flere ganger omtaler denne propell som mindre bra. Så da blir jeg litt nysgjerrig på om noen her har erfaringer med denne, og evt bedre valg? Ser det har vært nevnt stor diameter, at 14,5 er mer passe. F.eks Yamaha pro serie. Oppnår i dag 5600 på Wot, 5700 med skikkelig trim og har sett 51,7 knop som topp hittil. Da med 150-200 liter på tanken. Motoren er forøvrig montert i hull 3 etter boka. Har veldig bra grep, men syns det spruter litt for mye rundt motor og vil teste 4 hull for å se hvordan det blir. Redigert 16.Juni.2018 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 mistenker det er mer erfaringer å finne på disse over dammen , hvor det er mer vanlig med 2-3 motorer på større fiskebåter. Såvidt jeg husker så sier yamaha selv at SAaltwater serien er ment som allroundere som skal gi bra grep under alle slags forhold. Pro serien er mer spisset mot fart Diameter/areal må jo stå i forhold til hvor mye båt det er som skal drives fram Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 I utgangspunktet er vel Saltwater-series II regnet for å være bra (og dyre) propeller. Det går nok an å prøve hakket mindre diameter/bladareal hvis båten ikke ofte lastes tungt. Dermed skulle det være mulig å hente bittelitt mer toppfart. Det store spørsmålet er hva som ofres. Du kan kanskje følge litt med på denne tråden: https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/46413-can-t-get-enough-rpm-new-propeller Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Valget Yamarin har gjort er helt sikkert med best resultat over det hele. Samme med heising til 3 hull. Har observert tråden du linker til Solseng. Blir å kjøre med propellen jeg har, men tenker å jakte en pent brukt reserve. Og da er det interesant å høre om noen her har forslag til hva som kunne passe aller best her? En i Sverige testet Ballistic 14 3/8x21. fikk 2-3 knop høyere toppfart, men pga dårligere kjøreegenskaper ble den forkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Hvis du tenker å heve motoren ett hakk er vel propeller som Mercury Tempest eller Yamaha Performance XT/Turbo Lightning det man først tenker på. Men hvis det var jeg som skulle teste ut (vel vitende om at propellen som står på fungerer helt greit) hadde jeg kanskje vurdert Enertia. Den er riktignok bare 14" i diameter, men har stort bladareal på samme måten som Mercury Fury har. Enertia stopper på 22" pitch og er svært turtallsvillig. Siden du ligger på 56-5700rpm med 21" er det mulig at Enertia 22" er akkurat såpass stor at du unngår å treffe revlimiteren (motoren har vel max rpm på 6000?). Kan kansje virke litt underlig å vurdere 14", men hvis vi ser på denne videoen hvor Fury (14" dia) henger på siden av Tempest (14 5/8" dia) ser vi hvorfor disse propellene skyver bra fra seg. Vel, ingenting synes å være 100% sikkert når det gjelder propeller, så dette må tas med en god klype salt. Men som sagt - det kunne vært artig å teste Enertia på en slik båt/motorkombo. Tror dog jeg ville testet før jeg evt. hevet motoren. Den er vel ikke beregnet for veldig høy montasje. http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Redigert 16.Juni.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 tkb skrev 35 minutter siden: En i Sverige testet Ballistic 14 3/8x21. fikk 2-3 knop høyere toppfart, men pga dårligere kjøreegenskaper ble den forkastet. .. og så må man jo tenke på egenskapene i lavere fart, 2-3 knop er jo bra for "bragging rights" men ellers lite nyttig om det medfører dårligere egenskaper ellers i fartsområdene man bruker mest .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) ivar skrev 35 minutter siden: .. og så må man jo tenke på egenskapene i lavere fart, 2-3 knop er jo bra for "bragging rights" men ellers lite nyttig om det medfører dårligere egenskaper ellers i fartsområdene man bruker mest .. Et viktig poeng. Jeg føler selv at jeg mangler et par knop på topp (i forhold til hva andre oppnår med samme båt), men jeg har fått en forkjærlighet for 4-blads propeller på denne båt/motorkomboen. Opp i plan går utrolig kjapt uten at baugen reiser seg for mye. I cruise er det supergrep - båten akselererer/bremser momentant i forhold til gasspaken. Kjøring i bølger/sving er helt udramatisk. Propellen sitter som klistret hele veien. Og kanskje det jeg liker best av alt: En 4-blader klarer å holde båten i plan ved lavere hastighet enn 3-bladere (og i særdeleshet 3-blads fartspropeller). Veldig greit i grov sjø og på stille dager med kaffekoppen i hånd. Redigert 16.Juni.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Viktige poeng dette, akkurat hva jeg tenker. Egenskaper og forbruk mellom 25-45 knop er viktigst? Bra innlegg, takk for det. Bidra gjerne med mer kunnskap? En 4 blader som 2 propell er interessant. Redigert 16.Juni.2018 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Det er alltid litt usikkerhet forbundet med å skifte propell til et annet merke og annen type. Man kan plutselig havne langt under eller over det turtallet man så for seg fordi det er litt for mange variabler i spill. Hvis vi tar utgangspunkt i tråden jeg linket til, så har jeg sammeligningsgrunnlag. Jeg har kjørt en Solas Lexor 3x15x21 og skiftet over til Solas HR-4: 4x14x21. Toppfart og rpm er nokså lik. Det skiller sikkert ikke mer enn 50rpm eller en halv knop mellom disse propellene. Jeg har kjøpt meg en Mercury Revolution 4 (4x14,6x21) også, men den er ikke testet enda, så både rpm og fart er totalt ukjent. Jeg regner faktisk med at farten går noe ned og at jeg får mer rpm med denne. Dog: Jeg vet ikke enda. Uansett: Solas (Rubex med utskiftbar hub) HR-4 gir mye av det samme mht. skyv/areal som Lexor (15"dia) og Yamaha SWS II. Som man ser ligger Solas Lexoren bare 200rpm unna SWS II med 2" pitchforskjell. En Solas HR-4 i 19" burde da kunne gi deg et toppturtall litt høyere enn du har med SWS 21" og vil sikkert være 50+. Tåler fint at motoren heves et hakk. https://www.watski.no/-11uB5 Jeg liker Rubex-varianten med løs hub - da kan evt propellen selges videre uten å være bundet til et spesifikt motorfabrikat. Redigert 16.Juni.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster_Magnum Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) Solseng skrev On 16.6.2018 at 21.06: Det er alltid litt usikkerhet forbundet med å skifte propell til et annet merke og annen type. Man kan plutselig havne langt under eller over det turtallet man så for seg fordi det er litt for mange variabler i spill. Hvis vi tar utgangspunkt i tråden jeg linket til, så har jeg sammeligningsgrunnlag. Jeg har kjørt en Solas Lexor 3x15x21 og skiftet over til Solas HR-4: 4x14x21. Toppfart og rpm er nokså lik. Det skiller sikkert ikke mer enn 50rpm eller en halv knop mellom disse propellene. Jeg har kjøpt meg en Mercury Revolution 4 (4x14,6x21) også, men den er ikke testet enda, så både rpm og fart er totalt ukjent. Jeg regner faktisk med at farten går noe ned og at jeg får mer rpm med denne. Dog: Jeg vet ikke enda. Uansett: Solas (Rubex med utskiftbar hub) HR-4 gir mye av det samme mht. skyv/areal som Lexor (15"dia) og Yamaha SWS II. Som man ser ligger Solas Lexoren bare 200rpm unna SWS II med 2" pitchforskjell. En Solas HR-4 i 19" burde da kunne gi deg et toppturtall litt høyere enn du har med SWS 21" og vil sikkert være 50+. Tåler fint at motoren heves et hakk. https://www.watski.no/-11uB5 Jeg liker Rubex-varianten med løs hub - da kan evt propellen selges videre uten å være bundet til et spesifikt motorfabrikat. Hei, Solseng. Jeg "låner" denne tråden litt da den er meget interessant for meg. Det er jeg som har postet det på Bandofboaters som du henviser til - og jeg holder ennå på :-) Jeg har nå testet 4 alternativer. Kjøpte båten med Yamaha 23'' men fikk bare 5200-5300 rpm. Den er nå tatt av og lagt ut for salg. Kjøpte deretter en Solas Lexor Rubex 15x21. Gav meg 5500-5600. Ennå ikke fornøyd. Testet en Yamaha SS 2, 15x21 som gav omtrent helt identiske tall som Solas, men 1 knop lavere toppfart. Ca 49,5. Solas marginalt snillere i forbruk. Nevnes må jo opplevelsen med Yamaha være. Mye mindre "klunk" ved girshift, og mykere gange ved lavt turtall. Solasen frembringer litt vibrasjoner i hengsler og andre løse gjenstander ved dorgefart. Bruker Solas rbx 203b hub. Så SDS-systemet til Yamaha er bare helt supert. Så testet jeg en 14 5/8 x 19 Tempest Plus. Ble for liten over hele linja bortsett fra på WOT. Fikk 6100 i rpm. Så kommer jeg til kjernen her. Jeg vil jo opp til 5800-6000 i rpm uten å miste egenskapene i det viktige 3000-4000-området som jeg gjorde med Tempest Plus. Så jeg vurderer nå Enertia 21' eller Revolution 4 19'. Ser at du har kjøpt Rev4. Har du fått testet den? Rev 4 sies å være søskenbarnet til Tempest Plus. Omtrent samme propell bare med 1 blad ekstra. Hva tipper du Rev 4 vil gi meg i rpm kontra Tempest som gav meg 6100. Og Enertia 13,8 x 21 har jo mindre diameter enn min Solas og er lettdreven. I teorien: Hva tenker du Enertia kan gi av rpm. Enertia vs Rev 4. Noen tanker? Takker for svar. Redigert 7.August.2018 av Buster_Magnum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 (redigert) Hei. Ja jeg har fått testet Rev4 - 21" opp mot Solas Lexor 21". Nå er det ikke lett å lese av turtall nøyaktig da jeg bare har analog visning på turtelleren, men med det forbeholdet så fikk jeg ca. 100-150 rpm mer med Rev4 enn Solas Lexoren i samme pitch. Det er også verdt å nevne at toppfarten gikk litt ned - fra 41 til 39 knop. En annen ting jeg la merke til var at Rev4 gav nesten samme fart som Lexoren på 4000rpm. Skillte kanskje en halv knop. Min oppfattning er da at Rev4 er mer effektiv ved lavere turtall, men at disse 3-bladspropellene tar igjen det tapte etterhvert som turtallet øker og man typisk får mindre slip%. Jeg tenker at valget da blir litt hvilke egenskaper man ønsker og prioriterer. Siden Rev4 gav mer rpm. så har den nok litt lavere faktisk pitch enn Solas Lexor. Det gav en utrolig bra akselerasjon. Båten spretter opp i plan før man rekker å begynne å trimme ut. Hadde jeg hatt en Rev4 i 22" hadde jeg kanskje fått bittelitt høyere fart og nokså sikkert mer fart enn Solasen i området 3-4000rpm. Det skal også sies at Rev4 bør monteres høyere enn propeller som Solas Lexor/Yamaha SS-2. Det vil nok øke turtallspranget litt samt ta igjen bittelitt tapt fart. Rev4 har mer enn nok grep til å tåle det. Så en Rev4 i 21" heist opp et hull ville muligens gitt deg toppturtall på rundt 57-5800rpm. 19" ville sannsynligvis(?) ligge på 61-6200rpm. (Men igjen: Dette er på Suzukimotor med 2,5:1 giring, så det er ikke godt å si hva resultatet blir i praksis på en Yamaha-motor. Hvis vi ser på tabellen jeg linker til nedenfor, så tyder det på en Rev4 vil ligge ca. 150rpm under en Tempest i samme pitch - så her er det litt variasjon på tallene.) Det litt negative med Rev4 i tillegg til litt tap av fart, var at jeg også fikk litt vibrasjon på tomgang (med Mercurys FloTorq-hubkit). Når det gjelder Enertia har jeg ikke så mye annet å sammenligne med enn denne testen: http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Enertiaen passer nok ikke for store og tunge båter, men regner med at den kunne være verdt et forsøk på en båt som din (22-23"?) Det koster dog flesk med disse propellene, så litt skummelt å bare anbefale den sånn uten videre. Redigert 7.August.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kvartsli Svart 7.August.2018 Link til dette innlegget Svart 7.August.2018 Solseng skrev 1 time siden: Hei. Ja jeg har fått testet Rev4 - 21" opp mot Solas Lexor 21". Nå er det ikke lett å lese av turtall nøyaktig da jeg bare har analog visning på turtelleren, men med det forbeholdet så fikk jeg ca. 100-150 rpm mer med Rev4 enn Solas Lexoren i samme pitch. Det er også verdt å nevne at toppfarten gikk litt ned - fra 41 til 39 knop. En annen ting jeg la merke til var at Rev4 gav nesten samme fart som Lexoren på 4000rpm. Skillte kanskje en halv knop. Min oppfattning er da at Rev4 er mer effektiv ved lavere turtall, men at disse 3-bladspropellene tar igjen det tapte etterhvert som turtallet øker og man typisk får mindre slip%. Jeg tenker at valget da blir litt hvilke egenskaper man ønsker og prioriterer. Siden Rev4 gav mer rpm. så har den nok litt lavere faktisk pitch enn Solas Lexor. Det gav en utrolig bra akselerasjon. Båten spretter opp i plan før man rekker å begynne å trimme ut. Hadde jeg hatt en Rev4 i 22" hadde jeg kanskje fått bittelitt høyere fart og nokså sikkert mer fart enn Solasen i området 3-4000rpm. Det skal også sies at Rev4 bør monteres høyere enn propeller som Solas Lexor/Yamaha SS-2. Det vil nok øke turtallspranget litt samt ta igjen bittelitt tapt fart. Rev4 har mer enn nok grep til å tåle det. Så en Rev4 i 21" heist opp et hull ville muligens gitt deg toppturtall på rundt 57-5800rpm. 19" ville sannsynligvis(?) ligge på 61-6200rpm. (Men igjen: Dette er på Suzukimotor med 2,5:1 giring, så det er ikke godt å si hva resultatet blir i praksis på en Yamaha-motor. Hvis vi ser på tabellen jeg linker til nedenfor, så tyder det på en Rev4 vil ligge ca. 150rpm under en Tempest i samme pitch - så her er det litt variasjon på tallene.) Det litt negative med Rev4 i tillegg til litt tap av fart, var at jeg også fikk litt vibrasjon på tomgang (med Mercurys FloTorq-hubkit). Når det gjelder Enertia har jeg ikke så mye annet å sammenligne med enn denne testen: http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Enertiaen passer nok ikke for store og tunge båter, men regner med at den kunne være verdt et forsøk på en båt som din (22-23"?) Det koster dog flesk med disse propellene, så litt skummelt å bare anbefale den sånn uten videre. Hei og takk for svar. D var interessant. Mer rpm med 4-blad enn Solas 3-blad. D bekrefter d jeg har hørt at Solas egentlig er «litt større enn den egentlig er». Så med ditt utgangspunkt, så bør en 19’ Rev 4 gi meg ca 5800 i rpm. Akkurat der jeg vil være. Og at den er bedre fra 3000-4000 er et pluss. D er jo der vi kjører mesteparten av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Kvartsli Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Solseng skrev for 20 timer siden: Hei. Ja jeg har fått testet Rev4 - 21" opp mot Solas Lexor 21". Nå er det ikke lett å lese av turtall nøyaktig da jeg bare har analog visning på turtelleren, men med det forbeholdet så fikk jeg ca. 100-150 rpm mer med Rev4 enn Solas Lexoren i samme pitch. Det er også verdt å nevne at toppfarten gikk litt ned - fra 41 til 39 knop. En annen ting jeg la merke til var at Rev4 gav nesten samme fart som Lexoren på 4000rpm. Skillte kanskje en halv knop. Min oppfattning er da at Rev4 er mer effektiv ved lavere turtall, men at disse 3-bladspropellene tar igjen det tapte etterhvert som turtallet øker og man typisk får mindre slip%. Jeg tenker at valget da blir litt hvilke egenskaper man ønsker og prioriterer. Siden Rev4 gav mer rpm. så har den nok litt lavere faktisk pitch enn Solas Lexor. Det gav en utrolig bra akselerasjon. Båten spretter opp i plan før man rekker å begynne å trimme ut. Hadde jeg hatt en Rev4 i 22" hadde jeg kanskje fått bittelitt høyere fart og nokså sikkert mer fart enn Solasen i området 3-4000rpm. Det skal også sies at Rev4 bør monteres høyere enn propeller som Solas Lexor/Yamaha SS-2. Det vil nok øke turtallspranget litt samt ta igjen bittelitt tapt fart. Rev4 har mer enn nok grep til å tåle det. Så en Rev4 i 21" heist opp et hull ville muligens gitt deg toppturtall på rundt 57-5800rpm. 19" ville sannsynligvis(?) ligge på 61-6200rpm. (Men igjen: Dette er på Suzukimotor med 2,5:1 giring, så det er ikke godt å si hva resultatet blir i praksis på en Yamaha-motor. Hvis vi ser på tabellen jeg linker til nedenfor, så tyder det på en Rev4 vil ligge ca. 150rpm under en Tempest i samme pitch - så her er det litt variasjon på tallene.) Det litt negative med Rev4 i tillegg til litt tap av fart, var at jeg også fikk litt vibrasjon på tomgang (med Mercurys FloTorq-hubkit). Når det gjelder Enertia har jeg ikke så mye annet å sammenligne med enn denne testen: http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&view=article&id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&catid=39&Itemid=256&lang=en Enertiaen passer nok ikke for store og tunge båter, men regner med at den kunne være verdt et forsøk på en båt som din (22-23"?) Det koster dog flesk med disse propellene, så litt skummelt å bare anbefale den sånn uten videre. Hei, igjen Solseng. Jeg har kommet over et godt tilbud på Solas HR4. Hvordan opplevde du den mot Rev4? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 .. er man på jakt etter propell, så er det en som annonserer fast på finn som har endel å velge i...: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59229678 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Kvartsli skrev for 3 timer siden: Hei, igjen Solseng. Jeg har kommet over et godt tilbud på Solas HR4. Hvordan opplevde du den mot Rev4? På en måte oppfører Rev4 og HR4 seg nokså likt. De løfter akterenden litt samt at baugen holdes oppe. Det merkes når man skal opp i plan. Tendensen til at båten setter seg på rumpa i starten er mindre enn med 3-bladerne jeg har prøvd. Samme effekt oppleves når man kjører i plan ved lav fart (13-15 knop). Begge propellene klarer å holde båten oppe og relativt plant ved slike lave hastigheter. Så kjøreopplevelsen oppleves relativt lik. Den store forskjellen er størrelsen på disse propellene. Selv om det ikke skiller så mye på diameter, så er det samlede bladarealet på Rev4 mye større enn på HR-4. Man merker at HR-4 har mer slipp i startfasen mens Rev4en sparker fra mer momentant. Sitér dette innlegget Link to post
Kvartsli Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 (redigert) Solseng skrev 1 time siden: På en måte oppfører Rev4 og HR4 seg nokså likt. De løfter akterenden litt samt at baugen holdes oppe. Det merkes når man skal opp i plan. Tendensen til at båten setter seg på rumpa i starten er mindre enn med 3-bladerne jeg har prøvd. Samme effekt oppleves når man kjører i plan ved lav fart (13-15 knop). Begge propellene klarer å holde båten oppe og relativt plant ved slike lave hastigheter. Så kjøreopplevelsen oppleves relativt lik. Den store forskjellen er størrelsen på disse propellene. Selv om det ikke skiller så mye på diameter, så er det samlede bladarealet på Rev4 mye større enn på HR-4. Man merker at HR-4 har mer slipp i startfasen mens Rev4en sparker fra mer momentant. Bra tilbakemelding. Enn rpm? Var den omtrent lik selv om R4 har større bladareal? Redigert 8.August.2018 av Kvartsli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 8.August.2018 Link til dette innlegget Svart 8.August.2018 Jeg fikk lik rpm med Solas Lexor 3-blad og HR-4 (og samme fart). Så Rev4 gav ca 100-150prm mer enn HR-4 på min båt/motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.