Vegard_G Startet 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2018 Hei, Jeg har bestilt spinnaker til min Albin Delta. Har spinnakerbom og bomfall, men ikke dedikert spinnakerfall. Siden forseilet er oppgradert til furlex har jeg enda mindre lyst til å bruke dette fallet til spinnaker. Ser ut som det er en ledig blokk på vei inn i masten, men er det noen som har noen tips til hvordan jeg skal gjøre det videre? Jeg har et fall som holder bommen oppe når det ikke er i bruk, det kommer ut på aktersiden av masten, kanskje det kan brukes på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 Den masten skal vel være ferdig med både inntak og utgang til spinakerfall vil jeg tro. Så du mangler nok kun selve fallet. Letteste er å stramme opp alle eksisterende fall. Ta et sykkelkjede som du fester ei flaggline i. Trer det inn fra toppen og fisker det ut nede. Håper på minst mulig tvinn! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Code0 Svart 16.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 (redigert) Hei. Jeg ser at båten hadde et lystall med spinnaker, så trolig er det bare å rigge til. Du trenger to tau i masten. Spinnakerfallet må ut på forsiden av masten (kan ikke bruke bomløfteren) og over forstaget. Ut av masten bør det være et hull i ca ansiktshøyde, så du enkelt kan dra spinnakeren opp ved å dra fallet på masta. Du bør feste en taulås (cleat) så du låser fallet når du har dratt det opp, fallet kan du stramme i cockpit og låse på hyttetaket etterpå, evt får du hjelp fra kockpit om dere er flere. Og så trenger du et opphal for spinnakerbommen, det skal ut av masta nedenfor forstaget, og inn i masta også i god høyde over dekk, så du kan stramme / slakke når du står fremme ved masta, og et cleat for det tauet også. Legg ut et par bilder av de nederste metrene av masta, så er det lett å se hva riggen er forberedt for. og du trenger bomnedhal, men det går på dekk, ikke inn i masta. hvis du ikke har seilt med spinnaker før, så prøv å få med en som kan vise deg / dere. Det ligger også masse videoer på Youtube. edit: ser du skriver at bomopphal er ivaretatt. Redigert 16.Juni.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegard_G Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Takk for utrolig nyttige og hjelpsommme svar! Akkurat nå brukes det hullet du nevner til storseilfallet, men det tror jeg er enkelt å bytte. Aldri tenkt på at det var for å heise spinnaker. Skal ta en tur til topps på onsdag, så da får vi se om dette går fint. Bevæpner meg med sykkelkjede og flaggline, så får jeg kjøpe noe fall hvis det funker. Jeg er litt ny med spinnaker, men har fått øvd meg litt på express, var veldig gøy når vi sluttet å sette den i alt mulig. Det får bli litt mer YouTube før vi sette i gang tror jeg. Redigert 18.Juni.2018 av Vegard_G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vegard_G Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Legger ved bildene vi har fått tatt. I toppen var det en dobbel trinse til storseilfall og bomfall. Det var også plass til en dobbel trinse foran disse, men selve trinsen og bolt (hva kaller man en bolt uten hoder?) var ikke der. Heller ikke åpning foran på masten, profilen gikk helt opp til topplokket. Lengre nede var bildene vi tok. Det er en slags dobbel utgangsblokk med feste for forstag. Nedre hull var wire til genoa, øvre hull er ledig. Vi antar at vi kan skru dette løs og ta det ut hvis vi slakker forstaget, men det mangler hjul og bolt. Båten er altså Albin Delta, masten er laget av Isomat. På lokket på toppen av masten står det bare Albin 31 Delta. Trenger altså et plasthjul og en stålsylinder som passer inni her. Skrapemerker indikerer at her har det vært noe tidligere, som nå er borte. Hvis jeg hadde fått tak i originaldeler hadde jo det vært helt fantastisk, men aner ikke hvor fra. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Eg hadde Isomat mast på førre båt, og fekk tak i deler her: rigrite.com Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Det du sier er at det mangler trinse og bolt i det øvre uttaket? Som helt riktig er til spinnakerfallet. Det skal kun komme tauet ut herfra. Jeg anbefaler et glatt tau, 8mm holder hvis skjøtelås klarer dette. Når du er oppe så se etter sprekker i innfestningspungter til salingshorn. Originalt er festene sveist på masteprofil. Mange båter er slipt vekk og montert nye skrudde/poppet salingshorn beslag da sveisingen er en kjent svakhet på disse mastene. Smart å følge med her. Riggerne i Danmark har også deler på lager, se nettside med webbutikk. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Vegard_G Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Ja, det mangler trinse og bolt. Får ta ut det som er og måle det opp, og så bestille nytt. Så ut som den danske siden hadde. Går det fint å holde masten på plass med spinnakerbom-fallet festet i kryssholt i baugen en ukes tid? Må løsne wiren til forstaget. Tidligere eier sa forresten at forstaget var for langt, så jeg har tenkt til å stramme det inn litt. Det overgår justeringen på strekkfisken der med furlexen. Noen som vet om en grei måte å kappe litt av wiren på? Saks, vinkelsliper, dremel? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 For langt forstag? Ok men hvorfor er det for langt. Seil med den først. En annen ting er hvis hovedvant ikke kan strammes nok fordi det er blitt for lange. Men jeg har vært med å forkorte sidevant for å kunne logge masten mere. Det går å fjerne forstag men jeg hadde montert et dynema tau høyere opp en du planlegger i tillegg. Husk å sikre godt. Det er ikke en forening som har mastekran i nærheten? Utrolig mye enklere å jobbe flatt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Vegard_G Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Tror det er for langt fordi Furlex ble ettermontert, og da måtte det justeres. Har hatt båten i to år og seilt med den masse. Det går fint, men masten lener for langt akterover, og akterstagetg må alltid være helt løs i justeringen, ellers krummer den for mye. Så jeg tror det er bedre for masten, og at jeg kan få justert seilene litt bedre, hvis jeg gjør dette. Et dyneematau rundt den øvre sprederen og ned til baugen da, f.eks? Det fins vel, men det er jo litt ekstrakostnader :) men da kunne jeg ha fått montert ankerlanterne og VHF i masten samtidig, hadde vært ok, men da blir det fort litt større prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Vegard_G Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Har undersøkt så mye jeg kan, og det ser ut som alle Albin-master lener seg skikkelig akterover. Expressen vår går enda mer mot akter. Seilet har jo fin form, så velger å ikke gjøre noe mer med det. Vi fikk bestilt hjul fra Watski og tilvirket en bolt selv, der fungerte utmerket. Wiren var helt utslitt og hadde mange brudd, så la opp to nye dyneema-fall. Når vi demonterte forstaget var det fortsatt en del spenning i wiren, så når jeg skrudde opp riggbolten spratt kulene fra nedre kulelager i Furlex (100S) datt ut og ploppet ned i vannet. Burde selvfølgelig strammet fallene mye mer enn jeg gjorde.. Men men. Fikk erstattet kulelagerkulene og montert det sammen igjen. Opplever nå at det er slakk i Furlex og alu-profiler, jeg kan dytte hele greien opp langs forstaget kanskje 5cm. Når vi heiste forseilet datt bare kulene ut igjen. Vi ser ikke noen måte å justere det på, og planlegger å ta av forstaget på nytt, fjerne Furlexen fra wiren og demontere hele greien. Det blir et ork. Kulene som faller ut er B7 på tegningen: http://www.seldenmast.com/files/1426855959/595-103-E.pdf Vi har forsikret oss om at B8, B20 og B21 er skrudd sammen. Ser ikke noen annet som kan ha gått galt, det eneste fysisk mulige må være at a) kulelagerkulene også i øvre tilsvarende lager har falt ut eller b) plasten inni indre trommel har delvis knekt, og at det øker slakket. På andre båter i havnen kan ikke trommel eller profiler løftes en millimeter. Hvis det er noen Furlex-eksperter her trenger vi hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.