Bad_Bouy Startet 16.Juni.2018 Del på Facebook Startet 16.Juni.2018 Hei. jeg har en ny (for meg) båt. den er utstyrt med septiktank, mulighet for tømming på dekk og mulighet for tømming i vann under båten. Jeg får ikke tømt. Jeg har åpnet ventilen i bunn av båten (håndtaket på langs med slangen), jeg har prøvd med y-koblinga begge veier og jeg vet at giveren for septiken funker, for jeg tok en tur på do og så at nivået økte tilsvarende. Båten har stått på land inntil for en uke siden, men i fjor fungerte alt som det skulle. Båten er shiny og fin, nyrenovert for ett par år sia og alt av motorrom, elektronikk, slanger, ekseriør og interiør er megapent og forseggjort. Dette får meg til å tro at det ikke er gammel moro som sørger for problemet. Forrige eier er en nøye mann med sans for detaljer og klør seg i hodet av situasjonen. Jeg har hatt septikktømme-pumpa på med alle kombinasjoner av ventilposisjoner itilfelle jeg har misforstått, og pumpa har samme lyd uansett. Den «synger» samme tone uansett hva jeg foretar meg. Det er ingen som har brukt doen til annet enn nr.1 og nr 2. Ingen snus eller annet herk er kasta oppi, og kun lettoppløselig båt-dopapir er brukt. Hva i all verden kan problemet være? har eid båten i en uke, og jeg bor i den. Dere kan tenke dere hvor slitsomt det kan bli uten toalett i hjemmet. HJÆLP! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Sjekk at lokket på dekkstømminga er skikkelig tett. Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Eureka skrev 3 minutter siden: Sjekk at lokket på dekkstømminga er skikkelig tett. Den vakke dum. Will do Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Eureka skrev 10 minutter siden: Bad_Bouy skrev 6 minutter siden: Den vakke dum. Will do Problemet lå ikke i der? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 (redigert) Oppsøk en tømmestasjon og sug tanken tom, så tenker jeg at alt er ok etterpå. Redigert 16.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bad_Bouy Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Roger jo skrev 3 minutter siden: Oppsøk en tømmestasjon og sug tanken tom, så tenker jeg at alt er ok etterpå. Tenker du at problemet vil være løst etter det pga eventuelle ting som tetter vil bli sugd opp av de, eller at jeg skal gjøre det regelmessig? Tok ei uke å fylle septiken, og jeg kan ikke dra innom der en gang i uka. Ihvertfall ikke på vinteren. Vil jo gjerne ha alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Ja, det er sikkert en propp et sted og sugestasjoner har kraftigere pumper. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bad_Bouy Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Regner med at proppen da sitter i pumpa eller i slangene ved pumpa, så tviler litt på at det blir sugd ut detifra da y-pluggen mellom septiktanken, pumpa og dekkstømminga vil være stengt for at pumpestasjonen skal kunne pumpe. Men jeg skal prøve det. Takk for ideen. Fortsett gjerne å komme med tips likevel da jeg heller vil slippe. Håper ikke jeg blir nødt til å ta fra hverandre jævelskapen. Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Greit å få sugd tom tanken og skylt godt igjennom før du begynner å plukke fra hverandre iallefall, så slipper du verste drittjobben med å tømme tanken inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Lmsafg skrev 3 minutter siden: Greit å få sugd tom tanken og skylt godt igjennom før du begynner å plukke fra hverandre iallefall, så slipper du verste drittjobben med å tømme tanken inne i båten. Veldig godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Er det plast eller alu tank? Hvis plast så kan du hive på SystemRens eller tilsvarende syre-rens for å få løst opp i gammel dritt bokstavlig talt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Grunnen til at jeg foreslo å sjekke lokket til dekkstømming var at om det er utett, så suges det falsk luft og pumpa drar bare inn luft der fremfor å suge ut fra tanken. Selvopplevd. Klødde meg i huet inntil jeg hørte en svak pulserende suselyd fra lokket. -utett oring. Hva med en stakefjør via dekkstømming? For å kjenne om det stopper noen plass. Men stakefjør eier man kanskje ikke om man bor i båt ? Er luftinga på tanken ok? ( da ville du forsåvidt slitt med å pumpe fra dassen også...) Slapp av, du får ordnet dette før vinteren ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Du bor i båden? I en havn, tænker jeg? Og tømmer al septik ud i vandet? Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Jeg hadde samme opplevelse i fjor, og for å gjøre en lang og litt stinkende historie kort så var det en våtserviett som var synderen. Den tettet så ingenting rant ut ved vanlig tømming, men den kom ut da vi kom oss til tømmestasjon... Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Krimart Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Husk at det er forbud mot å tømme septiken innenfor 300 m. fra land. I noen kommuner gjelder spesielle regler i tillegg. https://www.sdir.no/aktuelt/nyhetsarkiv/kloakk-fra-fritidsbater/ Hvis du bor i båt og bruker septiken må du enten seile ut til der det er lovlig, eller sørge for tømming på tømmestasjon. Hvis du ikke kan seile ut elelr til tømmestasjon må du finne deg en løsning med mulighet for dobesøk på land. De fleste marinaer har toaletter, men ikke alle er åpne hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 MajorAndy skrev for 11 timer siden: Du bor i båden? I en havn, tænker jeg? Og tømmer al septik ud i vandet? Nei nei. Bader i samme vannet så det gjør jeg ikke. Jeg bor i båten ja, men kjører i den og ;) Når det fryser til blir det værre, men jeg vil ha en fungerende løsning likevel. Bedre enn å slenge stjerten over ripa. Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Drar til tømmestasjon i mårra. Har testa å åpne opp toppen av tanken i tilfelle undertrykk. No cigar. Har skrudd på pumpa med hånden på sugesia (vaska henda godt etterpå) og den suger ikke. Jeg vil tippe morken pakning eller noe galt med pumpa. Om ikke turen til pumpestasjonen fikser problemet, kommer forrige eier med ny pumpe. Takk for all hjelp! Jeg skal syte litt mer her om vi ikke får det til å fungere. Og til alle som er påpasselig med tømmeregelen: Ta det piano. Jeg følger reglene. Men bra dere passer på! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Bare sånn siste ting, er du sikker på at skrogventilen åpner? Om du kjøper ny pumpe, gå for en membranpumpe. Tåler tørrkjøring og er temmelig stille. Ihverfall min erfaring. Redigert 17.Juni.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonoa Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Det samme skjedde meg i fjor sommer. Løsningen min var å blåse hardt i lufteventilen til tanken. Jeg hørte et "plopp" og så funket det fint! Luftingen hadde altså tettet seg og skapte vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
Bad_Bouy Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2018 Pumpa trengte ny impeller. Takk for all hjelp folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.