Jump to content

Feilkode VP D6-370 / IPS-500 - PSID=66 HCU Port/Starboard

HansH

Recommended Posts

Fikk opp følgende feilkode i dag på Volvo Penta EVC-instrumentet i dashbordet. Motorinstallasjon er IPS-500, dvs 2 x VP D6-370i-B fra 2006.

1. Unknown error

PSID = 66 

STBD HCU

2. Unknown error

PSID = 66

Port HCU

Har fått med at HCU er Helm station Control Unit, dvs en liten boks som sitter i nærheten av styreposisjonen. Har finstudert VP Workshop Manual Group 30 Electrical system (Rev B / 2.0 datert 04/2005) som jeg har lastet ned fra boatdiesel.com. Alle mulige koder der men ikke denne PSID = 66, noe som sikkert skyldes at manualen ikke dekker opp til mine motorer som er D6-370i-B. (Manualen viser til versjon A), samt at min installasjon er med IPS og ikke drev som manualen dekker.

Utover feilkode og derved orange varseltrekant i instrumentpanelet, så var ingenting feil. Styring, gass og IPS/Joystick fungerer. Noen som har forslag til forklaring?. Feilvarselet kommer etter oppstart så snart signaler skal sendes, f eks ved innkobling av IPS eller ved rorutslag. Mistenker som vanlig en eller annen strømfeil, jording e.l. Har fulladede batterier og lading funker helt fint. Har ikke testet i fart, men mistenker at systemet vil begrense gass til 1500 omdreininger.

Kanskje en løsning er å starte med å prøve å koble ut og inn og rense alle koblinger som går inn/ut av HCU? Forslag og løsninger mottas med takk fra de ærede forummedlemmer.

PSID HCU 66.jpeg

Fant denne på nettet: https://www.scribd.com/doc/77983060/D6-Group-30-Workshop-Manual

MID 164, PSID 66Joystick hi-button
MID 164: SHCU
FMI 4: Voltage below normal or shorted to low.
FMIFault code explanation

4HCunihadetectethat thworspeedbutton is faulty.

Fault indication

Warning is displayed in the tachometer/display.Orange lamp flashes in alarmpanel.

Symptom

● Work speed mode can not be changed, is control-led by the Hi button.

Fault tracing FMI 4

Fault condition

The button has been pressed for more than 2 minutes.

Suitable action1

Change joystick unit.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Aha, takker så mye for info. Det var faktisk noe jeg la merke til med joysticken også tidligere i dag, nemlig at den ikke ville gi Hi-mode. Får teste ut mer i morgen og se om det er der feilen ligger. Joysticken ble faktisk byttet av forrige eier kort før jeg kjøpte båten for 4 år siden og er av typen med 4 knapper, hvorav en ikke i bruk. Knappen nede på høyre side er for å sette IPS-systemet i Hi-mode og den virket faktisk ikke. Skal oppdatere forumet med feilsøk og forhåpenligvis retting. Håper jo å unngå å bytte joysticken.

Fant en annen adresse også hvor denne lå:

Workshop Manual Group 30 Electrical system EVC C IPS - dokument nr 7745565 English 09-2007. Tydelig at min installasjon er dekket av denne. Viser seg at motorene heter D6-370D-B, som er IPS-varianten.

https://edoc.site/queue/d6-group-30-workshop-manual-pdf-free.html 

Her var det gratis å laste ned hele pdf-dokumentet på 290 sider. Basert på beskrivelsen over er dette en "FMI 4"-feil, som skyldes for lav spenning eller kortslutning tilknyttet Steering Helm Control Unit (SHCU) og Joystick. Da velger jeg foreløpig å tro på spenningsfeil og får gå over alle koblinger inn og ut av SHCU'en som Bavaria har vært så omtenksomme å plassere på et helt umulig sted.

Igjen takk her fra Kalvetangen til BingoBonzo:drink:

14 minutes ago, HansH said:

Fant en annen adresse også hvor denne lå:

Workshop Manual Group 30 Electrical system EVC C IPS - dokument nr 7745565 English 09-2007. Tydelig at min installasjon er dekket av denne. Viser seg at motorene heter D6-370D-B, som er IPS-varianten.

https://edoc.site/queue/d6-group-30-workshop-manual-pdf-free.html 

Her var det gratis å laste ned hele pdf-dokumentet på 290 sider. Basert på beskrivelsen over er dette en "FMI 4"-feil, som skyldes for lav spenning eller kortslutning tilknyttet Steering Helm Control Unit (SHCU) og Joystick. Da velger jeg foreløpig å tro på spenningsfeil og får gå over alle koblinger inn og ut av SHCU'en som Bavaria har vært så omtenksomme å plassere på et helt umulig sted.

Igjen takk her fra Kalvetangen til BingoBonzo:drink:

Bare hyggelig HansH, skal vel ikke se bort i fra at vi treffes på Husøyflaket da jeg ligger på Vallø :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Takker. Skal igang nå med feilsøking. Må ut med et kjøleskap i cockpit for å komme inn under benken og dra ut og inn kontakter fra SHCUen. I mitt stille sinn håper jeg jo at det bare er dårlig kontakt i noen av sammenkoblingene fra Joystick til SHCU. Det er straks verre hvis det er dårlig kontakt inne i selve joysticken, dvs bryteren for Hi-mode. 

Er det noen som vet om den lar seg åpne?

Det er enkelt å løsne den og ta opp fra panelet men den virker uvanlig tett rundt det hele og har egentlig ingen skruer å åpne. Tenkt å begynne med å sprøyte litt CRC 2-26 samt blåse lett med trykkluftpistol inn i den for å se om det hjelper etter å ha tatt alle ledningskoblingene inn/ut mot SHCU.

Det er altså knappen nederst til høyre på bildet som skaper problemene her. Knappen nede til venstre er "Docking Mode", dvs vanlig kontroll for manøvrering med joystick. Den lyser grønt når jeg trykker og manøvrering funker helt normalt. Når jeg trykker på Hi-mode så skjer ingen ting. 

Så virker det som om systemet uansett trenger ca ett minutt på å oppdage at det er en feil der.

Joystick.jpeg

Da var feilen funnet og rettet. Målte strømtilførsel i kablene fra SHCU som gikk til Joystick. I begge kabler (stbd og babord) var det en pinnene (minus) som viste bare 7,5 volt. Da var jo spørsmålet "hvorfor har den bare 7,5 volt?. 

I et innfall av geni kom jeg på at det sitter en liten fordelingsskinne "Volvo Multilink Hub" bak nede i akterspeilet. Den står egentlig ganske utsatt til og jeg har flere ganger tenkt at "der skal du bare se at det blir korrosjon en dag." uten at jeg har somlet meg til å gjøre noe med det hittil.

Den har en ledning inn på hver av motorene og får tilført signaler fra ett eller annet sted. Vel, en rask runde med å dra ut alle tre koblingene og sprøyte på rikelig med CRC 2-26 ga det mirakuløse resultatet at feilkoden i EVC-displayet gikk bort og knappen med "High Mode" på joysticken fungerte igjen. Takk til Allah, BingoBonzo, DieselDahl og alle andre!

Da slapp jeg å bytte joysticken, jippi:) 

Multilink Hub.jpg

Hehe, det spørs hva de er laget av og hva du skal fjerne.

Det er helt all right å bruke sånn wunder spray ala WD40, LPS-1, CR-C 2-26 osv så lenge gummitetningene i plugger og lignende tåler det. Men er det korrosjon må det syre til. Vet om noen som bruker sitronsyre, finnes vel i pulverform til sånn bruk. Sølvpuss, autosol og lignende inneholder syre og fjerner oksyd. Viktig å gjøre det rent og nøytralt etterpå. Mange kontaktpinner og hylser er plettert med noe, ofte gull. Du fjerner fort pletteringen med sånn behandling så det er anbefalt å bytte hylser og pinner hvis det går. Det som sitter fast i en dyr komponent er det jo verre med og da kan man prøve seg med enten noe mekanisk pussing eller syre. Det viktigste er egentlig å hindre at kontakter blir oksydert og da brukes dielektrikum som for eksempel DC-4 silikonfett.

Tok en kontrollmåling av spenning på pinnene fra SHCU-boksen og inn på joystick, bare sånn for å bekrefte at spenning var ok. Målte da 8,7 volt !! på begge, med andre ord marginalt opp fra 7,5 volt tidligere. Alt funker, men det betyr at jeg må ta en runde over systemet og finne kilden til dårlig kontakt. Har ikke vært nede i motorrommet nå for å sjekke hvor denne multilink hub'en får strøm fra. Mulig det er EVC på motor.

Uansett, må lokalisere korrosjon i dette systemet og få opp spenning på 12-tallet. Har en 25-liters sekk med sitronsyrepuler i garasjen så det kan jo være noe å prøve ut med tynning i vann. Bruker det nå som tilsetning i septik for å holde lukt osv unna.

Må aldri undervurdere betydningen av griseflaks over kunnskap.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...