Jump to content

Bavaria 29 VP D6 310, holder det med 55 A dynamo?


Jon T

Recommended Posts

Først bør du rette tittelen. Motoren din heter vel D6-310

Ellers er det nok ikke smart å sette på en annen dynamo enn originalt, den passer nok dårlig både fysisk og elektrisk.

Vanligvis finner du deler til Volvo Penta på Marinepartseurope.com men denne dynamoen er det Mitsubishi som lager og den kan du kjøpe her:

https://www.ebay.co.uk/itm/LICHTMASCHINE-VOLVO-PENTA-MITSUBISHI-OE-VGL-NR-A003TR0093-12V-115AMP-NEU/253486072011?hash=item3b04f280cb:g:K50AAOSwe7BWwyJe

Link to post
Bitteliten skrev 18 minutter siden:

Hva betyr aftermarket?

Det finnes 3 hovedgrupper
OEM er originale deler.
Produsert av firma X til et bestemt firma (f.eks. Mercedes Benz) med merkestempel av (her MB)
som monterer og selger delene som reservedeler via egne kanaler.

OE er originale deler, men uten fremmet merketegn (dvs. her uten stempel av "MB") og
blir så også solgt av produsenten X via egne marketingkanaler.

 

Aftermarket er gjerne lisensbygg av deler fra firma X, som kan være av forskjellig "kvalitet".
Det er her det dykker opp forskjellige problemer når det f.eks. ikke er definert hvilken tråd av hvilken kvalitet som skal brukes,
eller hvilke produksjonsmiddel fabrikken må bruke, osv.

Kopiene skal nok passe inn, fr det meste, men pleier å være en god del dårligere enn originale varer.

 

I dette tilfellet, og en del andre vi diskuterer ofte, er det med 100% sikkerhet ikke blitt brukt de samme lagre,
heller ikke originale regulatorer, og definitiv ikke det samme kvalitet av tråd og isolatorer.

Det har jeg nok tilgode å se at bare én plagiat kommer nærme originalkvalitet.

Slik holder ofte fint for å lade et startbatteri og å forsyne opp til 25 - 40% av påstemplet effekt,
men da går grensene nok veldig (for) ofte.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
DieselDahl skrev 46 minutter siden:

Dette er originalvare. Volvo Penta lager ikke dynamoer men kjøper de fra Mitsubishi.

Dessverre ikke.
Her tuller selgeren med begrep, som klarte også å villede deg.

(Redigert her): I tittelen står det bl.a. "VGL-NR" A003TR0093

VGL-NR betyr "Vergleichsnummer", dvs. for sammenlikning.

Selgeren henviser kun til original-numerne, som sier at det passer (numrene skal ikke brukes i faktura,
men bare til sammenlikning).

 

Der står heller ikke Originalteil i et ord (som f.eks. OE) men "Original" "Neuware".

Det er både" Original" (av hvem som helst) og "Neuware" (ny vare), og mer forteller dette ikke.

Ser du også på produsenten ("Hersteller") da står der ikke Mitsubishi, men AEP-Germany.

AEP i dette tilfellet betyr Automotive Electrical Products,
som du finner litt lengre nede i annonsen.
 

Andre Niermann
Andre Niermann automotive electrical products GmbH & Co Kg

 

Var sikker:

Originaldeler koster.
Nest bedre og som eneste virkelig akseptabel er OEM, som er originaldeler.
Alt annet er bare plagiater og for det meste av tvilsom kvalitet.

 

"You get what you pay" og man blir lurt (enten av andre eller av seg selv) hvis man betaler for lite.
Det var alltid så og vill nok aldri forandre seg.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da bør du kanskje se en gang til, og lese hva jeg skriver. :smiley:
Der står ikke et ord om at den er OE, eller OEM, bare "Referenznummer" til  OE / OEM.

Bortsett av det med numrene er det også ganske så tydelig (optisk) synlig at den ikke er lik originalen.

 

...jaja, det er nettopp det vi prater om annen hver dag. :fishing:

:seeya:

Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Bare hyggelig, Bitteliten.
Ja, Kinesere.
Det finnes nok gode grunn for at det meste gode ikke er produsert av Kina, men i alle land rund dem.
(legg merke til ordet "av", som ikke nødvendigvis betyr "i")
 

Fabrikkoverhalte dynamoer er også et sånt begrep.
Alle store aftermarket-serier blir nok overhalt i en slags fabrikk,
men bare få blir overhalt hos den opprinnelige produsenten.
 

Så er ordet "bra" sett som grunnlag kun avhengig av erfaring til enkle modeller.

"Bra", sett herfra, betyr jo ikke det samme som "bra" for andre med andre grunnlag.

 

Når f.eks. "du" forteller meg at du må etterlade et startbatteri på bil og uten ekstra søkelys
da kan du få svar at du kan kjøpe det meste som finnes.
Det inkluderer da også dynamoer som selges her for 2400,-

mens den koster 33,- canadiske dollar inkl. moms i skogene der.

 

Spør du meg derimot om noe pålitelig da stiller det seg annerledes.

Fortsatt kan du kjøpe noe rimelig (til nå "3400,-" da) når du ikke akkurat har neste naboen i 10 mil avstand.
Men det pleier å gå.

 

Når vi nå hopper over mindre utfordringer på båt,

til f.eks. en som bruker snekka med bare startbatteri og posisjonslys "en time hvert døgn",

går vi rett over til massive utfordringer.

 

Ditt spørsmål ville altså alltid kreve motspørsmål, ikke hva du ønsker, 
men hva dynamoen skal både gjøre og forsyne, og ikke minst vor lenge og under hvilke forhold.

 

Dette spørsmålet her og i denne tråden/slike tråder er jo vanligvis ikke et spørsmål om kvalitet,
men et spørsmål om hvor -lite- det er mulig for å betale når man kjøper noe som er godt polert og som ser ut som en bra dynamo.
 

Fra min sikt burde man altså både lure, sammenlikne og stille slike spørsmål isteden:

Hva er forskjellen mellom dynamoer i f.eks. 100 Ampere-klasses
som f.eks. ISKRA/Mahle til 3400,- , den der som 33,- Canadiske Dollar (NOK 200,-),
og den som f.eks. Balmar tilbyr til ca. 2,5x ISKRA-pris.

 

Er man ikke villig å ta høyde på det da er hvert videre spørsmål meningsløs,
fordi den ville bare kamuflere spørsmålet om "hvor får jeg billigst noe som dreier seg og leverer strøm".

 

Trådstarteren her har frem til nå heller ikke fått et svar, fordi for å svare på det
måtte man spørre "hvorfor spør du om bare 55A".
En dynamo som har beregnet effekt "55A" kan jo være tilstrekkelig,

for et startbatteri og belysning, som alt i alt ikke trenger mer enn 10 - 15A.
Men er behovet større enn det da måtte svaret være "Nei".


Og ditt spørsmål, Bitteliten, kan da også bare besvares med "avhengig krav og forutsetninger til produktet du ønsker".

Spør du derimot om et navn, som f.eks. CARGO (som nå er Bosch), Norsk Byttesystem, og all de andre aftermarket-leverandører,
da finnes det ikke noe fasit siden alle leverer alt i et spektre mellom "møkk" og "gode" produkter.

"Du" er da altså nødt å spørre forhandleren din om han/hun har peiling ang. "sine" produkter,
og du må stille både spørsmål og krav selv, men ikke sette spørsmålet om pris fremfor alt annet.

 

Noe som helst svar på "har du en dynamo som passer til min båt med motor X... "  må være feil,
uansett,
når svaret ikke består av en rekke spørsmål med mål i å lokalisere behovet ren teknisk sett.

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk Joerg. Du er spot on. Like everything else in life you get what you pay for..

 

Bakgrunnen for mitt spørsmål var at VP nå tilbyr overhalte dyser til D4/D6 motorene. Jeg vil tro største del av produksjonskost på en dynamo er deler som kan gjenbrukes også. Om overhalingen gjøres på en bra måte.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Jon T skrev 21 minutter siden:

Den er ikke veldig lik den som står i, og som er laget i Thailand, med delenummer VP 3840181, en 115 A.

Så jeg trekker alle forvirrende konklusjoner i tvil fra herrene her, og kjøper en hos VP.

: )

Her på BP pleier vi ikke å etterlate tvil, men prøver å komme til bunns av problemene,

når det finnes et problem.

 

Fortell litt mer, så går det nok videre og du lærer trolig noe du ikke vet fra før.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

11 år er kanskje ikke så ille.

Er jo bare et spørsmål om både driftstimer, alminnelig tilstands og stell.


Kullbørster koster <200,- og de kan i grunn de fleste skifte selv siden børstene er tilgjengelig utenfra.

Regulatoren og andre deler kan være noe annet.

Men alt annet er jo først og fremst et spørsmål om hva den skal,
som antydet i innleggene ovenfor.

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...