Jump to content

Sprøyte vann i innsuget for å fjerne sot

5nacks

Recommended Posts

Mange fordeler med vanninnsprøytning. Vannet kjøler ned, man kan litt høyere effekt pga hydrogenforbindelsen som vanndampen gir, og vanndamp tar med seg sot fra forbrenningsrom og ventiler osv. Mye brukt på større skips-diesel. Mye brukt i bilverden, for da kan man øke kompressjonstrykket uten å få tenningsbank, men det er jo relativt høyt kompressjonstrykk fra før i en dieselmotor så.

Ulempen med spraye vann i innsuget på en turbomotor er jo at all dritten som fra innsug, turbinhjul og rørgater/slanger vil kanskje legge seg på platene til ladeluftkjøleren, men man får sikkert vidundermiddel som er beregnet på dette, som renser ladeluftkjøleren innvendig samtidig. Da får man jo bedre guffe på motoren etterpå også :-)

Redigert av krabben91 (see edit history)

Vannet løser koks det er sikkert. Husker en gang vi blandet vann i dieselen på en stor generator motor. Etter noen timer var dyseringen i turboen full av sot og koks. Den måtte demonteres og rengjøres. Er imidlertid skeptisk til metoden. Liker best å kjøre motor med høy belastning over litt tid. Da brenner man vekk soten. Ulempen er at om det er mye sot kan det være usunt å kjøre motoren hardt. Har også sett endel moderne motorer med en blanding av olje og sot i innsuget. Mest på biler med er men også motorer med veivhusavlufting rett inn på motor. Det legger seg et seigt belegg på innsugsventiler og i kanaler. Vann metoden er også mye brukt for å rense kompressor og turbin på større motorer. Virkningen kan være diskutabel. Liker best å gjøre det på gamlemåten med demontering.

Etter å ha «svartmalt» hvite vegger med to dotter med sot under oppstart av amerikaneren min (og fått klager på dette, typisk, folk vet ikke å verdsette kultur) spurte jeg en lokal «motormann» om hva jeg kunne gjøre. Joda, helle vann rett i forgasseren, varm motor, mens den sviver. Kun en tynn liten stråle, slik at motoren nesten kveles, men likevel sviver. Tenkte først at dette hørtes meget rart ut, men så prøvde jeg da. Bakken ved eksosrørene ble både svart og fuktig, det rant og spyttet godt med sot ut der bak. En kamerat tråkket litt på gassen for å få litt mer gang på tingene mens jeg helte mer vann oppi forgasseren. Da kom enda mer sot ut. Så kjørte jeg motoren skikkelig varm og god etterpå. Neste oppstart ble sotfri! Ikke antydning til sotmerke på veggen. Kan ikke påstå jeg merket noe på motoreffekten, men føltes godt å få vasket litt inni der. Tok et oljeskift etterpå, sånn i tilfelle. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det kan jeg forstå. Tenker du da også på turbo?

Turboer er ofte enkle å demontere får du den helt ren trenges normalt ikke den å balenseres.

Er det mye skitt kan deler av den løsne og skape ubalanse. Har testet mye både rent vann, zalo og nøtteskall. Ofte uten målbart resultat. Ved mekanisk rengjøring av kompressor og diffusor kan virkningsgrad gjerne øke med 5% etter vask. Da er det målbart. 

Det samme gjelder forbrenningsrom. Er det mye koks er det ingen garanti for at alle sylindre får like mye vann og effekt kan bli ujevn. Derfor foretrekker jeg åpning og skraping/høytrykksspyling.

Det skal virkelig mye til før jeg plukker av og demonterer to topplokk, plukker ut ventiler, av med to manifolder, ut med 8 dyser og ditto glødeplugger og nedplukking av eksosanlegg. For å fjerne sot/koks. For meg er ikke det (periodisk) service. Det er overhaling til mellom 10- og 20 000 spenn. Da blir det heller en liter selters. Hvis det noen gang blir nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...