5nacks Startet 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2018 Tilfeldig surfing på YouTube gjorde at jeg kom over videoer hvor folk sprøytet vann vha. en sprøyteflaske inn i motorens innsug. Store mengder koks kom ut via eksosen. Er dette en god og effektiv måte å fjerne koks på, eller er det en sikker måte å ødelegge veiv og lager? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 På Yanmar 6lpa er det et servicepunkt å sprøyte en væske inn i innsuget. Yanmar har en egen væske for dette, men det er kanskje kun mirakelvann på flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Utmerket er svensk 'Ramlösa'. Eller vann tilsatt CO2 (karbondioksid). Fylles på en 'dusjeflaske', kjør motoren skikkelig varm etterpå. Bytt olje og filter, kjør varm. Ferdig. Motoren til Hulda ville vel gjøre av med en liter vann. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Interessant. Har aldri hørt om denne metoden før jeg kom over de videoene på YouTube. Gjøres dette normalt som en del av årlig service? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Så dette er anbefalt på både diesel og bensin? Hvor sitter den koksen som løsner? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
krabben91 Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 (redigert) Mange fordeler med vanninnsprøytning. Vannet kjøler ned, man kan litt høyere effekt pga hydrogenforbindelsen som vanndampen gir, og vanndamp tar med seg sot fra forbrenningsrom og ventiler osv. Mye brukt på større skips-diesel. Mye brukt i bilverden, for da kan man øke kompressjonstrykket uten å få tenningsbank, men det er jo relativt høyt kompressjonstrykk fra før i en dieselmotor så. Ulempen med spraye vann i innsuget på en turbomotor er jo at all dritten som fra innsug, turbinhjul og rørgater/slanger vil kanskje legge seg på platene til ladeluftkjøleren, men man får sikkert vidundermiddel som er beregnet på dette, som renser ladeluftkjøleren innvendig samtidig. Da får man jo bedre guffe på motoren etterpå også :-) Redigert 17.Juni.2018 av krabben91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Koks dannes etter forbrenning, så det sitter fra brennkammer til blandebend. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Imaginær koks som sitter i hue på dem som driver med det. Fra fleip til fakta: Ventiler, ringer, turbo, eksos. Jeg har sldri prøvd. Og gidder vel muligens ikke heller. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Har gjort dette mange ganger, både på bensin og diesel. Innbiller meg at det gir god effekt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Så med andre ord fjerne luftfilteret og sprøyte rett i innsug på turbo (innluften)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sigurd Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Ja, spray direkte inn i turboen. En god dash zalo i vannet, varm motor og litt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Vannet løser koks det er sikkert. Husker en gang vi blandet vann i dieselen på en stor generator motor. Etter noen timer var dyseringen i turboen full av sot og koks. Den måtte demonteres og rengjøres. Er imidlertid skeptisk til metoden. Liker best å kjøre motor med høy belastning over litt tid. Da brenner man vekk soten. Ulempen er at om det er mye sot kan det være usunt å kjøre motoren hardt. Har også sett endel moderne motorer med en blanding av olje og sot i innsuget. Mest på biler med er men også motorer med veivhusavlufting rett inn på motor. Det legger seg et seigt belegg på innsugsventiler og i kanaler. Vann metoden er også mye brukt for å rense kompressor og turbin på større motorer. Virkningen kan være diskutabel. Liker best å gjøre det på gamlemåten med demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2018 Etter å ha «svartmalt» hvite vegger med to dotter med sot under oppstart av amerikaneren min (og fått klager på dette, typisk, folk vet ikke å verdsette kultur) spurte jeg en lokal «motormann» om hva jeg kunne gjøre. Joda, helle vann rett i forgasseren, varm motor, mens den sviver. Kun en tynn liten stråle, slik at motoren nesten kveles, men likevel sviver. Tenkte først at dette hørtes meget rart ut, men så prøvde jeg da. Bakken ved eksosrørene ble både svart og fuktig, det rant og spyttet godt med sot ut der bak. En kamerat tråkket litt på gassen for å få litt mer gang på tingene mens jeg helte mer vann oppi forgasseren. Da kom enda mer sot ut. Så kjørte jeg motoren skikkelig varm og god etterpå. Neste oppstart ble sotfri! Ikke antydning til sotmerke på veggen. Kan ikke påstå jeg merket noe på motoreffekten, men føltes godt å få vasket litt inni der. Tok et oljeskift etterpå, sånn i tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Helt grei metode. Motoren til Hulda, som har maks rpm 3600, bør gå ca. 2000 rpm under vasken. Offshore er vannvasking av turbiner rutine. Fjerne koksing og hindre ubalanse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 ulyden skrev for 17 timer siden: Liker best å gjøre det på gamlemåten med demontering. Det kan jeg forstå. Tenker du da også på turbo? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Effektivt men styr unna om du har totakter. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Når jeg kjører volvoen min (D5) på kvelder med skikkelig rå luft så går den som aldri før. Den simpelt en elsker fuktig luft. Går meget pent også. Skulle hatt en konstant supertynn stråle med vann inn i innsuget som fulgte gasspådraget :-) Redigert 18.Juni.2018 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Amerikanerne bruker et produkt som heter "Seafoam" til dette. Sjekk youtube.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Torsen67 skrev 3 minutter siden: Når jeg kjører volvoen min (D5) på kvelder med skikkelig rå luft så går den som aldri før. Den simpelt en elsker fuktig luft. Men det er vel på grunn av økt kompresjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 (redigert) Har liggende en boks QMI turborens men har ikke kommet meg til å prøve den. Motoren min har gått 1600 timer så jeg har litt i bakhodet at koks på turbinbladene kan løsne og skape ubalanse i turboen. Vet ikke om jeg prøver etter hvert, men boksen ligger no der. Redigert 18.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Bare husk at endel nyere motorer har diverse sensorer og piss. Det kan gå bra, men kan være en fordel å ut disse før man begynner med større mengder av væsker. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Komodo skrev for 4 timer siden: Det kan jeg forstå. Tenker du da også på turbo? Turboer er ofte enkle å demontere får du den helt ren trenges normalt ikke den å balenseres. Er det mye skitt kan deler av den løsne og skape ubalanse. Har testet mye både rent vann, zalo og nøtteskall. Ofte uten målbart resultat. Ved mekanisk rengjøring av kompressor og diffusor kan virkningsgrad gjerne øke med 5% etter vask. Da er det målbart. Det samme gjelder forbrenningsrom. Er det mye koks er det ingen garanti for at alle sylindre får like mye vann og effekt kan bli ujevn. Derfor foretrekker jeg åpning og skraping/høytrykksspyling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Det skal virkelig mye til før jeg plukker av og demonterer to topplokk, plukker ut ventiler, av med to manifolder, ut med 8 dyser og ditto glødeplugger og nedplukking av eksosanlegg. For å fjerne sot/koks. For meg er ikke det (periodisk) service. Det er overhaling til mellom 10- og 20 000 spenn. Da blir det heller en liter selters. Hvis det noen gang blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Eller du kan kjøre motoren slik at den ikke soter ned. Det er det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Det er vel implisitt hva jeg skriver. Og for all del, kjør utstyret slik at koksingen blir uniform. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.