båten68 Startet 17.Juni.2018 Del på Facebook Startet 17.Juni.2018 Har en Manson 30A lader med 2 uttak . Lite behov for å lade startbatteriet , så har koblet det ene uttaket til forbruksbatteriene ( 2x110). Får neppe 30A fra det ene uttaket, så jeg lurer på om jeg kan koble begge uttakene til forbruksbatteriene? Siden spenningen da er lik, så skulle vel uttakene kunne gi opptil 15A hver? For ordens skyld: Har en BEP DVSR mellom start og forbruk, så startbatteriet prioriteres først ved lading fra motor. Derfor vil jeg prioritere forbruksbatteriene ifht batteriladeren . Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Hvis det ikke er definert at uttakene er delt i f.eks. 2x 15A (eller annet) da leverer ladere vanligvis maks effekt til alle uttak (uten selektiv fordeling). Er da en ikke i bruk kan det trekkes full effekt fra den andre. Men det du burde sjekke er om det må være tilkobling / batterispenning på den som skal bli ledig. I så fall må du kanskje laske fra nr. 1 til uttak nr. 2 med "noe" som leder (stykke kabel). Men det står beskrevet i manualen. Jørg Redigert 17.Juni.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.