Jump to content

Perkins 4108, hvordan trykkteste kjølesystemet?


Sagamoli

Recommended Posts

Har en Perkins 4108 ferskvannskjølt. Kjølevann forsvinner fra kjølevannstanken når motor går. Har prøvd å finne lekkasje uten hell.

Kjølevannet går ikke i oljen, men kanskje ut med eksos/sjøvannet? Finner vann under motor i kjølen.

Har fått tips om trykktest. Hvordan gjøres dette?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Trykktest". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post

Hvis du ikke finner et lekkasje-punkt, så holder jeg en knapp på vannpumpen. Særlig dersom reimhjulet som drar denne er "klokke"-formet, slik at reimhjulet til en viss grad dekker over drenasje-hullet under pumpen. Da drypper det ned på hjulet og spres godt i motorrommet. Prøv å lirke en finger eller noe papir mellom reimhjulet og pumpehuset. Dersom det er fukt her, har du kanskje funnet stedet.

Dersom vannpumpen nylig er skiftet, eller du har godt innsyn til vannpumpens drenasjehull, og det er tørt, så gjelder ingenting av det ovenstående. Lykke til :)

Link to post

En trykktest av hele systemet under ett har vel lite for seg. Den sier bare at du har en lekkasje et sted, og det vet du jo allerede.

 

Legg en avis under motoren, så ser du om den blir våt et spesielt sted. F.eks under vannpumpen. Lukter det glykol av vannet I kjølen vet du hvor det blir av. Hvis ikke kan nok en trykktest av varmeveksler som Husky foreslår være lurt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Avmønstret#

Hvor mye er det som forsvinner, ville den gått helt tom og har du ekspansjonstank? Har samme motor, ingen ekspansjonstank så om jeg fyller opp med kjølevann og kjører motoren varm så ender jeg med en ganske god skvett under motoren via dreneringsslangen like ved påfyllingslokket. Om jeg da ikke etterfyller så holder den nivået, som den skal. Normalnivået i kjøleren etter at motor er kjørt varm er vel sånn ca en cm under "topplinja" av kjøleren. Tipper jeg kan etterfylle 1/2-1 ltr hvis jeg skal toppe den helt opp, men det gir jo ingen mening for det vil bli presset ut når den er varm igjen. 

--

Så det jeg lurer på er om du faktisk har lekkasje eller bare "overfyller" og opplever at kjølevann ekspanderer og dreneres ut når du kjører motoren varm. 

Link to post

Pinkvin har et poeng. Sjekk ut det først.

 

En enkel "trykktest"av hele systemet.

Lim en sykkelslange ventil i en gummikork  så kan du pumpe litt trykk i hele systemet. og legg ut aviser.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/

   

Har du nok vann i kjølen ta denne testen,  men den sier ikke hvor det kommer fra.

Lars H sin test

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

bilde

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 15 timer siden:

Pinkvin har et poeng. Sjekk ut det først.

 

En enkel "trykktest"av hele systemet.

Lim en sykkelslange ventil i en gummikork  så kan du pumpe litt trykk i hele systemet. og legg ut aviser.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/

   

Har du nok vann i kjølen ta denne testen,  men den sier ikke hvor det kommer fra.

Lars H sin test

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

bilde

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...