Sagamoli Startet 17.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2018 Har en Perkins 4108 ferskvannskjølt. Kjølevann forsvinner fra kjølevannstanken når motor går. Har prøvd å finne lekkasje uten hell. Kjølevannet går ikke i oljen, men kanskje ut med eksos/sjøvannet? Finner vann under motor i kjølen. Har fått tips om trykktest. Hvordan gjøres dette? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Trykktest". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 18.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2018 Hvis du ikke finner et lekkasje-punkt, så holder jeg en knapp på vannpumpen. Særlig dersom reimhjulet som drar denne er "klokke"-formet, slik at reimhjulet til en viss grad dekker over drenasje-hullet under pumpen. Da drypper det ned på hjulet og spres godt i motorrommet. Prøv å lirke en finger eller noe papir mellom reimhjulet og pumpehuset. Dersom det er fukt her, har du kanskje funnet stedet. Dersom vannpumpen nylig er skiftet, eller du har godt innsyn til vannpumpens drenasjehull, og det er tørt, så gjelder ingenting av det ovenstående. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Hmm, trykktest betyr for meg å ta av hele kjøleren (evt kun innsats) og levere denne til et radiatorverksted for trykktest. Jeg hadde den langsgående type kjøler og kunne derfor ta ut kun innsatsen for trykktest. mvh Espen Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
index Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 En trykktest av hele systemet under ett har vel lite for seg. Den sier bare at du har en lekkasje et sted, og det vet du jo allerede. Legg en avis under motoren, så ser du om den blir våt et spesielt sted. F.eks under vannpumpen. Lukter det glykol av vannet I kjølen vet du hvor det blir av. Hvis ikke kan nok en trykktest av varmeveksler som Husky foreslår være lurt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Hvor mye er det som forsvinner, ville den gått helt tom og har du ekspansjonstank? Har samme motor, ingen ekspansjonstank så om jeg fyller opp med kjølevann og kjører motoren varm så ender jeg med en ganske god skvett under motoren via dreneringsslangen like ved påfyllingslokket. Om jeg da ikke etterfyller så holder den nivået, som den skal. Normalnivået i kjøleren etter at motor er kjørt varm er vel sånn ca en cm under "topplinja" av kjøleren. Tipper jeg kan etterfylle 1/2-1 ltr hvis jeg skal toppe den helt opp, men det gir jo ingen mening for det vil bli presset ut når den er varm igjen. -- Så det jeg lurer på er om du faktisk har lekkasje eller bare "overfyller" og opplever at kjølevann ekspanderer og dreneres ut når du kjører motoren varm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Pinkvin har et poeng. Sjekk ut det først. En enkel "trykktest"av hele systemet. Lim en sykkelslange ventil i en gummikork så kan du pumpe litt trykk i hele systemet. og legg ut aviser. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/ Har du nok vann i kjølen ta denne testen, men den sier ikke hvor det kommer fra. Lars H sin test Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk! Redigert 20.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sagamoli Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Roger jo skrev for 15 timer siden: Pinkvin har et poeng. Sjekk ut det først. En enkel "trykktest"av hele systemet. Lim en sykkelslange ventil i en gummikork så kan du pumpe litt trykk i hele systemet. og legg ut aviser. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/ Har du nok vann i kjølen ta denne testen, men den sier ikke hvor det kommer fra. Lars H sin test Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk! Sitér dette innlegget Link to post
Sagamoli Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Takker for alle tips. Har i dag trykktestet kjølevannkammer og ser at det drypper noe ferskvann i front av pumpen. Så da er vel løsningen å sjekke pumpen om det er pakninger etc. som er slitt eller kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Grimme Elling skrev On 18.6.2018 at 14.00: Redigert 20.Juni.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Kjøp ny du. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.