Jump to content

Type og plassering av solcellepanel bør jeg vurdere? - Neptim 8000


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har Neptim 8000 uten hardtop og uten targabøyle. Derav få plasser å ha panel.

Dekket på Neptimen er ganske lite. Dvs. det har en stor luke på midten, og det skrår både foran og bak. Så i praksis er det plass på hver side av luken i dekket. Disse områdene er formet som parallellogram.

 

neptim-8000-solceller.png.f404fc242e0e040cd4e1ef23c9d4d50f.png

Bredden:

Det som kompliserer er at jeg har håndrekke på dekket. Mellom den ene fotstøtten til håndrekken og luka er det 50 cm. Dvs at de solcellepanelene som er 53 cm brede nok blir for brede, med mindre jeg kan kutte litt i dem (ser ut til at de myke/ fleksible kan kuttes i. De har i alle fall ofte maljer på siden.). 

 

Lengden:
Ut fra det jeg har målt ser det ut til at 80 cm er akkurat litt for langt, og at jeg må ned på ca 75 cm i lengden. 

Det kan altså se ut til at jeg må ned på ca 50 x 75 cm firkant for å få plass til den helt nede på dekk. Da kan jeg få plass til 2 av dem.

Har to batteribanker, der det ene er 110Ah (start/ baupropell/ ankervinsj) og forbruksbanken husker jeg ikke helt. Er to batterier på ca 200Ah til sammen.

Ideelt sett ønsker jeg solcellepanel som kan tråkkes på (har 3 aktive barn, og de har med seg venner på tur).

Jeg har også vurdert å binde panel fast på forreste del av kalesjen, men er da skeptisk til slitasje samt konflikt med bruk av kalesjen. 

 

Hva anbefaler du meg, og hvorfor?
 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ville vurdert å kjøpe meg syrefast rør på båtbutikken, et par fester, og en brukt rørbøyer på finn (altså til sammen ca 1000,- hvorav rørbøyeren kan selges igjen, og laget meg en solcelle bøyle (eller simpel targa om du vil) der du kunne hatt targabøyle. Så montert et fast solcellepanel på dette. Over kalesjen, ute av syne og ute av sinn, og aldri i veien. Selv lagde jeg små hull i kalesjen og festet det i en kalesjebøyle vi aldri tar ned rett ovet kalesjen med et egnet feste for slikt.

Link to post
Share on other sites

@nordan family 27, interessant tanke. Det må jeg vurdere. Hadde jeg hatt bittelitt nyere Neptim så hadde jeg hatt targabøyle. Men min er en tidligversjon. Har du sett noen som har gjort dette før? Hvordan ser det evt ut der røret går ned på siden (for å få en fin avslutning på røret)?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Røret ender jo inn i et feste, omtrent som kalesjestengene. Er løsningen i syrefast er det jo fine fester å få. Må nok ha et feste i enden og et feste litt opp på stanga (dvs to fester på hver side). Har sett slike løsninger og targabøyler. Nå finnes det er firma som «masseproduserer» targaer i rør- de blir jo da litt mer solide enn mitt forslag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har landet på at jeg ønsker et permanent montert solcellepanel-anlegg, ellers kan jeg vedde ganske mye på at jeg på kvelden etter en lang solskinnsdag kommer på at jeg burde ha koplet det opp... :lipseal:

 

I tillegg ønsker jeg at det lader batteriene uavhengig om jeg er til stede eller ikke. 

 

Dermed har jeg søkt nettet opp og ned etter et panel som får plass på ca 75 x 50 cm, og da må jeg ned i størrelse. De fleste panelene er 53 cm brede... Så må nok ned i rundt 40W per panel. 

 

Ved å ha 2 stk panel på 35W (Skanbatt SP35W) , via MPPT regulator, så kan jeg få ca 4 A ladestrøm inn på batteriene. Dvs at jeg nå på sommeren kanskje kan få inn ca 4A x 9 timer = ca 36Ah per (sol)dag i gjennomsnitt?

 

Det er bare et guestimat fra min side. Innstrålingsvinklelen vil jo variere etter tidspunktet på dagen, men der jeg tenker å plassere dem vil de nesten aldri ligge i skygge og ganske vannrett. 

  • Maks uteffekt: 35W
  • Spenning: 12V
  • Ladestrøm: 2,06A
  • Ladespenning (open circuit voltage): 21,9V
  • Mål: 705x285x3 mm

Disse panelene kan da limes fast permanent til dekket, og kan lade permanent. Dvs at jeg håper å kunne komme til fulladede batterier når jeg skal ut med båten, og dermed fortøye båten i uthavn med så og si full batteribank, og ha hjelp til å fylle på underveis. 

 

Det som bruker strøm om bord:

- leselys (så og si ingenting)

- kjøleskap

- dieselvarmer (ny)

- vannpumpe

 

Kjøleskapet er av den gamle sorten, så vet ikke strømtrekket på det. Mesteparten av kjølevarene tenker vi å ha i et isolert stuerom under vannlinjen som "drives" av is vi tar med hjemmefra. 

 

Dieselvarmeren skal bruke maks 55W (4,6A) i følge manualen.

 

Har ingen erfaring med båten fra før, så vet ikke hvor mye strøm som vil gå per døgn. 

 

Forsøk på strømregnskap, 24 timer

- Lys etc: 2Ah 

- Kjøleskap: 70 Ah (?)

- dieselvarmer 13Ah (4 timer)

- vannpumpe 2Ah

 

Sum forbruk per døgn: 87Ah

 

+ Lading solcelle:

4A * 9h = 36 Ah (?)

 

= Sum forbruk i uthavn: 51Ah

 

Kom veldig gjerne med innspill. Jeg har bare måtte gjettet forbruk, spesielt på kjøleskapet. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Paneler er på plass. Men hvordan bør jeg få inn ledningene?

 

Har liten lyst til å borre hull i glassfiberen, men det må jeg. Hva slags gjennomgang forslår du?

 

20180703_210533.jpg.aae22c0d2be4f07d43728cc21ea30ffd.jpg

 

Det er to ledninger fra hvert panel. Disse har en kontakt i hver ende. Jeg liker ikke ledningsspaghetti så jeg vurderer å ha en Koplingsboks på dekk, deretter ha gjennomføring for to ledere inn i båten. Koplingsboksen må i tilfelle stå bak dekksluken. 

 

Eller jeg vurderer å lage 4 gjennomganger, ta av pluggene, og kople dem på god gammeldags vis på innsiden av båten. 

 

Noen som vil dele sin erfaring?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...