Jump to content

Comfort 30 fot fra Kristiansand til notodden

Trotro

Recommended Posts

Heisann:) vi vurderer og seile fra Kristiansand til notodden i sommer og lurte på om noen er kjent med strekket oppover ? Planen er og så fort som mulig opp til der kanalene begynner og ta det rolig derfra. Har en seilbåt type 30fot comfort.  Blir det lettere og gå utaskjærs opp eller er det innaskjærs som er tingen? 

Mvh Trond 

Seiling utaskjærs er raskest som Laluna II sier. Ellers veldig mange flott steder i indre lei.

For dere som kan strekket, og spesielt på utsiden av Lyngør mot Jomfruland: Stemmer det at det er mindre rulling langt fra land når du passerer Lyngør og oppover mot Jomfruland? Jeg innbiller meg at det er slik. Altså tror jeg hadde gått temmelig rett mot Nevlunghavn/ Stavern fra litt utenfor Arendal/ Tromøya. Deretter rett inn fjorden (Langesundsfjorden).

Vi fikk veldig mye rulling da vi gikk sørover samme veien i fjor (og jeg ville holde litt kontakt med land da båten var ukjent for meg). Var også en god del rulling da vi gikk rett på innsiden av Jomfruland (før vi kom i skyggen av Jomfruland). Er rimelig sikker på at det ruller mindre lengre ute, men har aldri prøvd i like forhold (blåste en del da vi gikk, og med gammel sjø).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Ja, innbiller meg at strømmen går sterkere langs kysten, pluss grunnere, som samlet gir mer sjø. Nå har jo trådstarter seilbåt, men det er jo hyggelig med mindre skvalpesjø for det. Så godt ut er kjekt. 

Gikk Sørlandet med familien i snekke ett år, byttet til seilbåt før neste sommer ;-) Snekka var jo trygg og god, men dubedre, en blir sliten av rulling. 

Ikke så sikker på om det er raskest utaskjærs da det er motstrøm hele veien opp til Langesund såfort du er utenfor de ytterste holmene. 1-1,5 knop.  Skulle gå raskest mulig Grimstad Fredrikstad engang, angret på den rette kursen jeg satte til Færder. Når du har rask marsjfart på 6 knop da er % reduksjon stor med 4,5-5 knop. 

Jeg ville gått inn Blindlia til Lillesand og tatt så mye som mulig innafor. Ut Nidelva fra Arendal mot Eydehavn er det litt medstrøm også.  

Mye flott natur. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...