gnrk Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Jeg er i prosess med å kjøpe en 2000 mod Baltic, der det er en liten vannintregning akter. Avtalen er at jeg skal få ordnet dette selv, gjenspeilet i prisen selvfølgelig. Eier sier han tror det er boltene etter skifte av cutlesslager i vinter, men jeg ønsker å utvide horisonten litt. Spørsmålet er hva det KAN være, og hvordan man eventuelt kan finne ut av dette før man løfter opp båten, og selvfølgelig omfanget av en reparasjon. Jeg kjenner ikke Baltic, og har aldri hatt båt med aksling, så jeg trenger litt tips. Jeg tenker at iallefall roret må ha en gjennomføring, i tillegg til akslingen og ..... hva mer?? Noen som har noen råd å komme med før jeg knuser sparegrisen? -gnrk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Sjøvannsinntak, eksosutløp etc. Men om du tørker opp innvendig og følger med litt ser du vel hvor vannet kommer fra? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gnrk Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ja, hvis jeg hadde vært i båten ja..... Det kom frem etter at jeg hadde sett på den. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Hvor dukker vannet opp? Hvor samler det seg? Det er ganske langt fra rorgjennomgang til der akslingen kommer inn, er det ikke? På min halvplaner er det i to forskjellige skott/ rom. Aksling/ hylse og motor er i ett rom, og ror og eksosutløp i et annet. Alle gjennomføringer under vannlinjen kan være synderen. Til og med over vannlinjen. Smaker vannet salt så er det fra under vannlinjen (antar at båten ligger i saltvann). Akselhylse, volvo kondomen/ fettkopp, bolter, rorinnfestning, inntak til motor, sjøvannspumpe og sjøvannskrets er vel aktuelle og sjekke? Da er de fleste muligheter åpne. Andre (mindre sannsynlig) muligheter er innfestning til trip flaps og evt støtte til badeplattformen (alt som er festet under vannlinjen). Redigert 19.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 OK! Men feilsøking uten å ha båten for hånden er en umulig oppgave desverre. Kan du skru selv er dette mest sannsynlig en bagatell. Båter med aksling er greie sånn, enkle og greie saker å ha med å gjøre. Men om du skal sette det bort til andre ruller fort timene på seg, samme hvor enkel feilen er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gnrk Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Jeg skrur selv, og tenker også at det antagelig er en bagatell. Vil båre åpne horisonten litt i forhold til noen potensielle "bomber". Og så liker jeg å vite hva jeg skal reparere, det er vanskelig å se en lekkasje etter at den er på land, men jeg forstår at det bør være greit å finne den hvis man tørker litt og følger med i bakenden på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Kan være mye dette... Støttestag til cutlesslager der de er skrudd inn i båten. Hylsa (dårlige tetninger). Vil tro at disse er byttet siden cutless lageret også er byttet. Eksosgjennomføring akter. Sjekk denne for rust. Ofte et problem på Baltic Gjennomføring til ror Alt av sjøvannsinntak (kjølevann, toalett, septik) Lekkasje ferskvannstank/ledninger Lekkasje fra luke akter der dusjen er montert ute Lekkasje vinduer evt skrog/fenderlist Få ut alt vann som ligger i båten. Dersom det kommer mer vann i båten, så ta en "liten" smaksprøve for å se om det er saltvann eller ferskvann. Da blir det litt lettere å lete Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
FLS Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Grand Banks jr lister de fleste potensielle synderne her. Kan til og med være en kombinasjon av flere også... Følgende fire er de første jeg ville sjekket: * Lekkasje helt akter: Mellom rorohylsa og skroget. merk at det er en fettnippel i toppen som mange glemmer å vedlikeholde. * Lekkasje i pakkboksen til propellakslingen. * Lekkasje via en/begge boltene som fester fremre del av hæljernet. * Regnvann fra utette vinduer etc over vannlinja . . Lykke til! Redigert 19.Juni.2018 av solf01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Boddvar skrev 19 minutter siden: Støttestag til cutlesslager der de er skrudd inn i båten. Jeg tror nåværende eier mistenker støttestagene/boltene. Er disse mulig å se fra innersiden? Hva må demonteres for å kunne se etter lekkasjen, eventuelt med ínspeksjonskamera? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ta ut skuffene i gangen mellom sengen og WC. Sjekk eksosgjennomføringen. Den har en tendens til å tære. Måtte skifte den på min forrige båt (Baltic HT 2004). Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Denne har vel utvendig stevnelager der tettingen ofte består av fyllmasse (tec7, eller lignende), som blir påført ved montering. Denne tetningen blir stiv og morken etter hvert som tiden går. Det kan fort oppstå lekkasje rundt innfestingen/skruene ved skifte av cutlesslager som sikkert er banket på plass. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Jeg har hatt to Balticér fra -80 tallet, og begge hadde lekkasjer fra innfestingene (boltene) som fester flyndra i kjølen. Boltene var festet under akslingen, så vanskelig å oppdage. Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Nimbus HT skrev 1 minutt siden: Jeg har hatt to Balticér fra -80 tallet, og begge hadde lekkasjer fra innfestingene (boltene) som fester flyndra i kjølen. Boltene var festet under akslingen, så vanskelig å oppdage. ..men relativt bagatellmessig i forholdt til reparasjon da? Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Jeg endte opp med å borre to hull (et til hver bolt) fra siden og satte inn bunnpropper slik man gjerne har bak på akterspeilet for senere oppstramming av bolter / muttere. Fungerte fint de årene jeg hadde båtene. Jeg husker ikke om boltene opprinnelig bare var skrudd inn i glassfiberen eller om de var gjennomgående med mutter, men jeg satte i vertfall inn nye med muttere. Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Nå er det 4 sesonger siden jeg kjøpte Baltic'en som var grunnlag for denne tråden. Det har vært bittelitt vann i kjølsvinet av og til, men så lite at jeg ikke har brydd meg nevneverdig om det. Men i fjor høst før opptak eskalerte det såpass at jeg må finne ut av det før den skal på sjøen igjen, og jeg tror jeg har funnet synderen - rundt hylsa til cutless-lageret! Jeg fikk av mutrene uten å holde igjen på innersiden vha en muttertrekker og litt "lurking", og særlig den nederste bolten virker ikke til å ha noe tettemasse i hullet (det synes på bildet, det er godt og romslig for den). Det jeg lurer på er hvordan man skal få av hylsa uten å skade den? Forsøkte å banke litt forsiktig på den og bryte litt med en stor skrutrekker, men den later ikke til å være særlig villig til å løsne. Noen som har lure tips? Så var det den nederste bolten da. Hvordan i huleste kommer man til denne under akselhylsa? gnrk Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 (redigert) Hylserøret er vel skrudd inn i stevnlageret, så det må være løst i fremkant for å få det med ut. Boltene kan være påsveiset en arm som går i mot skroget som mothold. Usikker på om det er vanlig å montere stevnlageret først, for så å skru i hylserøret etterpå, eller om rør og stevnlager skrues sammen først. Redigert 11.April.2022 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gnrk Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Ja, ser på en tegning fra Sleipner at hylserøret og stevnlageret sitter sammen. Det skal få bli der.... Men da gjenstår det å finne en smart måte å få noe verktøy på nederste bolten, den er helt løs og går rundt... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Søk opp tråden til @VegJoh om akkurat dette, der finner du svar på det meste om dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
gnrk Svart 13.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2022 Fantastisk tråd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.