Jump to content

Vannlekkasje Baltic, hvor kan det være

gnrk

Recommended Posts

Jeg er i prosess med å kjøpe en 2000 mod Baltic, der det er en liten vannintregning akter. Avtalen er at jeg skal få ordnet dette selv, gjenspeilet i prisen selvfølgelig.

Eier sier han tror det er boltene etter skifte av cutlesslager i vinter, men jeg ønsker å utvide horisonten litt. Spørsmålet er hva det KAN være, og hvordan man eventuelt kan finne ut av dette før man løfter opp båten, og selvfølgelig omfanget av en reparasjon. Jeg kjenner ikke Baltic, og har aldri hatt båt med aksling, så jeg trenger litt tips.

Jeg tenker at iallefall roret må ha en gjennomføring, i tillegg til akslingen og ..... hva mer??

Noen som har noen råd å komme med før jeg knuser sparegrisen?

-gnrk

Hvor dukker vannet opp? Hvor samler det seg? Det er ganske langt fra rorgjennomgang til der akslingen kommer inn, er det ikke? På min halvplaner er det i to forskjellige skott/ rom. Aksling/ hylse og motor er i ett rom, og ror og eksosutløp i et annet.

Alle gjennomføringer under vannlinjen kan være synderen. Til og med over vannlinjen. Smaker vannet salt så er det fra under vannlinjen (antar at båten ligger i saltvann).

Akselhylse, volvo kondomen/ fettkopp, bolter, rorinnfestning, inntak til motor, sjøvannspumpe og sjøvannskrets er vel aktuelle og sjekke?

Da er de fleste muligheter åpne. Andre (mindre sannsynlig) muligheter er innfestning til trip flaps og evt støtte til badeplattformen (alt som er festet under vannlinjen). 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

OK! Men feilsøking uten å ha båten for hånden er en umulig oppgave desverre. Kan du skru selv er dette mest sannsynlig en bagatell. Båter med aksling er greie sånn, enkle og greie saker å ha med å gjøre. Men om du skal sette det bort til andre ruller fort timene på seg, samme hvor enkel feilen er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skrur selv, og tenker også at det antagelig er en bagatell. Vil båre åpne horisonten litt i forhold til noen potensielle "bomber". Og så liker jeg å vite hva jeg skal reparere, det er vanskelig å se en lekkasje etter at den er på land, men jeg forstår at det bør være greit å finne den hvis man tørker litt og følger med i bakenden på båten.

Kan være mye dette...

• Støttestag til cutlesslager der de er skrudd inn i båten.
  • Hylsa (dårlige tetninger).  Vil tro at disse er byttet siden cutless lageret også er byttet.
  • Eksosgjennomføring akter.  Sjekk denne for rust.  Ofte et problem på Baltic
  • Gjennomføring til ror
  • Alt av sjøvannsinntak (kjølevann, toalett, septik)
  • Lekkasje ferskvannstank/ledninger
  • Lekkasje fra luke akter der dusjen er montert ute
  • Lekkasje vinduer evt skrog/fenderlist

Få ut alt vann som ligger i båten.  Dersom det kommer mer vann i båten, så ta en "liten" smaksprøve for å se om det er saltvann eller ferskvann.  Da blir det litt lettere å lete

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Grand Banks jr  lister de fleste potensielle synderne her. Kan til og med være en kombinasjon av flere også...

Følgende fire er de første jeg ville sjekket:

* Lekkasje helt akter: Mellom rorohylsa og skroget. merk at det er en fettnippel i toppen som mange glemmer å vedlikeholde.

* Lekkasje i pakkboksen til propellakslingen.

* Lekkasje via en/begge boltene som fester fremre del av hæljernet.

* Regnvann fra utette vinduer etc over vannlinja . .

Lykke til!

Redigert av solf01 (see edit history)
Boddvar skrev 19 minutter siden:

• Støttestag til cutlesslager der de er skrudd inn i båten.

Jeg tror nåværende eier mistenker støttestagene/boltene.  Er disse mulig å se fra innersiden? Hva må demonteres for å kunne se etter lekkasjen, eventuelt med ínspeksjonskamera?

Denne har vel utvendig stevnelager der tettingen ofte består av fyllmasse (tec7, eller lignende), som blir påført ved montering. Denne tetningen blir stiv og morken etter hvert som tiden går. Det kan fort oppstå lekkasje rundt innfestingen/skruene ved skifte av cutlesslager som sikkert er banket på plass.

Nimbus HT skrev 1 minutt siden:

Jeg har hatt to Balticér fra -80 tallet, og begge hadde lekkasjer fra innfestingene (boltene) som fester flyndra i kjølen. Boltene var festet under akslingen, så vanskelig å oppdage.

..men relativt bagatellmessig i forholdt til reparasjon da?

Jeg endte opp med å borre to hull (et til hver bolt) fra siden og satte inn bunnpropper slik man gjerne har bak på akterspeilet for senere oppstramming av bolter / muttere. Fungerte fint de årene jeg hadde båtene. Jeg husker ikke om boltene opprinnelig bare var skrudd inn i glassfiberen eller om de var gjennomgående med mutter, men jeg satte i vertfall inn nye med muttere.

• 3 år senere...

Nå er det 4 sesonger siden jeg kjøpte Baltic'en som var grunnlag for denne tråden. Det har vært bittelitt vann i kjølsvinet av og til, men så lite at jeg ikke har brydd meg nevneverdig om det. Men i fjor høst før opptak eskalerte det såpass at jeg må finne ut av det før den skal på sjøen igjen, og jeg tror jeg har funnet synderen - rundt hylsa til cutless-lageret!

Jeg fikk av mutrene uten å holde igjen på innersiden vha en muttertrekker og litt "lurking", og særlig den nederste bolten virker ikke til å ha noe tettemasse i hullet (det synes på bildet, det er godt og romslig for den).

Det jeg lurer på er hvordan man skal få av hylsa uten å skade den? Forsøkte å banke litt forsiktig på den og bryte litt med en stor skrutrekker, men den later ikke til å være særlig villig til å løsne. Noen som har lure tips?

Så var det den nederste bolten da. Hvordan i huleste kommer man til denne under akselhylsa?

gnrk

IMG_0133.JPG

Hylserøret er vel skrudd inn i stevnlageret, så det må være løst i fremkant for å få det med ut. 

Boltene kan være påsveiset en arm som går i mot skroget som mothold. 

Usikker på om det er vanlig å montere stevnlageret først, for så å skru i hylserøret etterpå, eller om rør og stevnlager skrues sammen først. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...