Jump to content

Må man ha dobbelt opp med dieselfiltre?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har Perkins 4108. Diesellinja er kran- Cav filter med vannutskiller- finfilter type "stort". 

Må jeg virkelig ha to filtre etter hverandre? Ser for meg at jeg kan erstatte CAV filteret med en vannutskiller og så la dieselen gå rett til finfilter. Om det går tett i finfilter eller grovfilter blir jo på alle måter likegyldig, eller? 

Jeg har både grovfilter med vannutskiller og originalt Yanmar filtre med alarm på motorene... har bare byttet yanmar filtrene en gang... bytter grovfilterene hver sesong... tror jeg ville beholdt det slik du har det.... det siste er jo ikke nødvendig og bytte hver sesong...

Blir aldri for mye filtre...husk de renser dieseltanken din også ved all retur dieselen ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

En annen ting er fødepumpa. Den har en sil og den kan jo tettes om du bare har vannutskiller uten filter. Riktignok vil nok de verste urenheter bli liggende i glasset før de når fødepumpas sil. Perkins er vel også velsignet med ei ganske enkel fødepumpe. Da blir det en vurdering hva som er lettest. Bytte grovfilter eller rense sil i fødepumpa. Grovfilter er som regel lettere og komme til enn fødepumpa i en kritisk situasjon.

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Jeg har både grovfilter med vannutskiller og originalt Yanmar filtre med alarm på motorene... har bare byttet yanmar filtrene en gang... bytter grovfilterene hver sesong... tror jeg ville beholdt det slik du har det.... det siste er jo ikke nødvendig og bytte hver sesong...

Blir aldri for mye filtre...husk de renser dieseltanken din også ved all retur dieselen ?

Godt poeng. Har aldri hatt noe trøbbel med dieselen eller filtre. Tapper av noen liter av bunnen på tanken hvert år og får god indikasjon på tilstanden da. Men en kan jo fort være uheldig ved fylling og da er det jo "kjørt". 

Hmm, ting har jo fungert bra siden 86, kanskje jeg heller få legge meg i CAV filterskiftetrening så det sitter litt i fingrene den dagen en må gjøre det under stress ;-)

Guest Avmønstret#
hegra skrev 3 minutter siden:

En annen ting er fødepumpa. Den har en sil og den kan jo tettes om du bare har vannutskiller uten filter. Riktignok vil nok de verste urenheter bli liggende i glasset før de når fødepumpas sil. Perkins er vel også velsignet med ei ganske enkel fødepumpe. Da blir det en vurdering hva som er lettest. Bytte grovfilter eller rense sil i fødepumpa. Grovfilter er som regel lettere og komme til enn fødepumpa i en kritisk situasjon.

Bytta membran/fødepumpa for et par år siden og la ikke merke til at det var en sil, men husker jo ikke alt her i verden ;-)... Akkurat fødepumpa sitter veldig lett tilgjengelig hos meg, men å løsne to dieselrør og fire bolter er uansett "mer å gjøre" enn å bytte ett filter. Så jeg ser absolutt poenget med grovfilteret før fødepumpa da ja. 

Men et alternativ til CAV filteret med vannutskiller kan jo være å først ha en vannutskiller, så et "vanlig" spin on filter etter det. Det vil være lettere å ha med å gjøre og utføre service på. 

jørn skrev On 20.6.2018 at 11.20:

@Pinkvin Det har jeg aldri opplevd. Det jeg opplevde var at selve filteret satt litt vell godt, så begynt å ta litt olje på oringen.

Men er det både vannutskiller og dieselfilter i samme enhet ? 

Fant også dette...

Noen som kjenner til det?  

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_DP-1000-med-P553004-177x300.jpg

Ser ikke ut til at det er avtapping på dette...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Guest Avmønstret#

Økonomideler har en filterholder for Bosh filtre med avtapping, men da uten glass. 300,-. Men står at filterholderen er i milimeter... skjønner ikke helt hva det betyr, er det tilkoblingene? Og filtrene var vel relativt dyre om jeg ikke tar feil. 

Leste i en tidligere tråd at Lars H har montert dette filteret. 

Krimart skrev for 1 time siden:

Har du først fått vann og dieseldyr i tanken er det i alle fall svært nyttig med et grovfiter/vannutskiller med seglass og tappkran a.la. Racor 500 fg e.l. 

Uten tvil. Men samtidig, med seilbåt med 160 ltr tank og et årsforbruk på 50-100ltr så har jeg rimelig grei kontroll. Blir ikke fylling på "rare" plasser osv. Og Racorgreiene er jo flott men syns det virker overkill ifht bruken. 

Om motoren da begynner å gå ureint pga dårlig diesel... så er ett filter i ferd med å gå tett. Om jeg da går ned å tapper vannutskiller og bytter finfilter, eller må gå ned og tappe/bytte grovfilter, blir ikke det det samme da? 

Med grovfilter og finfilter så må en vel uansett fort bytte begge? 

---

Så lenge en ikke har to grovfiltre så en kan by- passe og bytte mens en går, hvilken nytte har grovfilteret... utover vannutskiller, som en kan ha separat?

Jeg ble lei cav greiene, og byttet til Racor 500 fg. Har kran inn på filter, og bytter det på under 5 min, om nødvendig, ikke noe søl. Avtapping av grums i bunn. Kan velge mellom 2, 10, 30 micron innsats. Har kjørt på 2 hittil, og ser lite behov for bytte av finfilter da. Å kjøre uten forfilter, med sil på under en cm i dia på pumpa, er vel å be om trøbbel.

Jeg tenker at i en krisesituasjon, med en tre-fire innsatser i reserve, har man bedre mulighet til berge seg. 

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Men er det både vannutskiller og dieselfilter i samme enhet ? 

Fant også dette...

Noen som kjenner til det?  

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_DP-1000-med-P553004-177x300.jpg

Ser ikke ut til at det er avtapping på dette...

Det der er vel et snapon filter hvor du bytter hele kapslingen. Der tapper du ikke vann, du skifter hele filteret. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...