Guest Avmønstret# Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Har Perkins 4108. Diesellinja er kran- Cav filter med vannutskiller- finfilter type "stort". Må jeg virkelig ha to filtre etter hverandre? Ser for meg at jeg kan erstatte CAV filteret med en vannutskiller og så la dieselen gå rett til finfilter. Om det går tett i finfilter eller grovfilter blir jo på alle måter likegyldig, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 (redigert) Jeg har både grovfilter med vannutskiller og originalt Yanmar filtre med alarm på motorene... har bare byttet yanmar filtrene en gang... bytter grovfilterene hver sesong... tror jeg ville beholdt det slik du har det.... det siste er jo ikke nødvendig og bytte hver sesong... Blir aldri for mye filtre...husk de renser dieseltanken din også ved all retur dieselen ? Redigert 19.Juni.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 En annen ting er fødepumpa. Den har en sil og den kan jo tettes om du bare har vannutskiller uten filter. Riktignok vil nok de verste urenheter bli liggende i glasset før de når fødepumpas sil. Perkins er vel også velsignet med ei ganske enkel fødepumpe. Da blir det en vurdering hva som er lettest. Bytte grovfilter eller rense sil i fødepumpa. Grovfilter er som regel lettere og komme til enn fødepumpa i en kritisk situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Ida Marie III skrev 10 minutter siden: Jeg har både grovfilter med vannutskiller og originalt Yanmar filtre med alarm på motorene... har bare byttet yanmar filtrene en gang... bytter grovfilterene hver sesong... tror jeg ville beholdt det slik du har det.... det siste er jo ikke nødvendig og bytte hver sesong... Blir aldri for mye filtre...husk de renser dieseltanken din også ved all retur dieselen ? Godt poeng. Har aldri hatt noe trøbbel med dieselen eller filtre. Tapper av noen liter av bunnen på tanken hvert år og får god indikasjon på tilstanden da. Men en kan jo fort være uheldig ved fylling og da er det jo "kjørt". Hmm, ting har jo fungert bra siden 86, kanskje jeg heller få legge meg i CAV filterskiftetrening så det sitter litt i fingrene den dagen en må gjøre det under stress ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 hegra skrev 3 minutter siden: En annen ting er fødepumpa. Den har en sil og den kan jo tettes om du bare har vannutskiller uten filter. Riktignok vil nok de verste urenheter bli liggende i glasset før de når fødepumpas sil. Perkins er vel også velsignet med ei ganske enkel fødepumpe. Da blir det en vurdering hva som er lettest. Bytte grovfilter eller rense sil i fødepumpa. Grovfilter er som regel lettere og komme til enn fødepumpa i en kritisk situasjon. Bytta membran/fødepumpa for et par år siden og la ikke merke til at det var en sil, men husker jo ikke alt her i verden ;-)... Akkurat fødepumpa sitter veldig lett tilgjengelig hos meg, men å løsne to dieselrør og fire bolter er uansett "mer å gjøre" enn å bytte ett filter. Så jeg ser absolutt poenget med grovfilteret før fødepumpa da ja. Men et alternativ til CAV filteret med vannutskiller kan jo være å først ha en vannutskiller, så et "vanlig" spin on filter etter det. Det vil være lettere å ha med å gjøre og utføre service på. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Har nettopp byttet grovfiltrene med vannutskiller... er et helvetes drit filter og bytte, deler seg i 2 deler, masse pakninger....type UFI Har hørt at det finnes noe enklere filtre som går rett på samme holdere, noen som vet ?? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Satt på en slik jeg, da ble det mye enklere: https://www.teknisk-salg.no/produkt/filter/drivstoff-filter/adapter-for-cav-filter Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 jørn skrev 43 minutter siden: Satt på en slik jeg, da ble det mye enklere: https://www.teknisk-salg.no/produkt/filter/drivstoff-filter/adapter-for-cav-filter Der var de ja. Leste ett sted at selve "kittet" for å kunne ha spin- on filtre har en tendens til å løsne når en skal bytte filter. Har du opplevd det? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 @Pinkvin Det har jeg aldri opplevd. Det jeg opplevde var at selve filteret satt litt vell godt, så begynt å ta litt olje på oringen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Har du først fått vann og dieseldyr i tanken er det i alle fall svært nyttig med et grovfiter/vannutskiller med seglass og tappkran a.la. Racor 500 fg e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) jørn skrev On 20.6.2018 at 11.20: @Pinkvin Det har jeg aldri opplevd. Det jeg opplevde var at selve filteret satt litt vell godt, så begynt å ta litt olje på oringen. Men er det både vannutskiller og dieselfilter i samme enhet ? Fant også dette... Noen som kjenner til det? Ser ikke ut til at det er avtapping på dette... Redigert 22.Juni.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Økonomideler har en filterholder for Bosh filtre med avtapping, men da uten glass. 300,-. Men står at filterholderen er i milimeter... skjønner ikke helt hva det betyr, er det tilkoblingene? Og filtrene var vel relativt dyre om jeg ikke tar feil. Leste i en tidligere tråd at Lars H har montert dette filteret. Krimart skrev for 1 time siden: Har du først fått vann og dieseldyr i tanken er det i alle fall svært nyttig med et grovfiter/vannutskiller med seglass og tappkran a.la. Racor 500 fg e.l. Uten tvil. Men samtidig, med seilbåt med 160 ltr tank og et årsforbruk på 50-100ltr så har jeg rimelig grei kontroll. Blir ikke fylling på "rare" plasser osv. Og Racorgreiene er jo flott men syns det virker overkill ifht bruken. Om motoren da begynner å gå ureint pga dårlig diesel... så er ett filter i ferd med å gå tett. Om jeg da går ned å tapper vannutskiller og bytter finfilter, eller må gå ned og tappe/bytte grovfilter, blir ikke det det samme da? Med grovfilter og finfilter så må en vel uansett fort bytte begge? --- Så lenge en ikke har to grovfiltre så en kan by- passe og bytte mens en går, hvilken nytte har grovfilteret... utover vannutskiller, som en kan ha separat? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Jeg ble lei cav greiene, og byttet til Racor 500 fg. Har kran inn på filter, og bytter det på under 5 min, om nødvendig, ikke noe søl. Avtapping av grums i bunn. Kan velge mellom 2, 10, 30 micron innsats. Har kjørt på 2 hittil, og ser lite behov for bytte av finfilter da. Å kjøre uten forfilter, med sil på under en cm i dia på pumpa, er vel å be om trøbbel. Jeg tenker at i en krisesituasjon, med en tre-fire innsatser i reserve, har man bedre mulighet til berge seg. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Det optimale er ikke godt å si men dette er bra https://www.google.com/search?q=double+Racor+500&client=firefox-b-ab&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=AwYkb3GZcOwnHM%3A%2CIV5UoZnhD9HizM%2C_&usg=__1Z8IjOjcBq3WFwk2uoxxVBgrJE0%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjUitPasOfbAhWKZpoKHRiUBhAQ9QEIRTAD#imgrc=AwYkb3GZcOwnHM: Redigert 22.Juni.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
jørn Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Men er det både vannutskiller og dieselfilter i samme enhet ? Fant også dette... Noen som kjenner til det? Ser ikke ut til at det er avtapping på dette... Jeg har filter med avtapping i bunnen. Lite hjul man skrur med fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 (redigert) Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Men er det både vannutskiller og dieselfilter i samme enhet ? Fant også dette... Noen som kjenner til det? Ser ikke ut til at det er avtapping på dette... Det der er vel et snapon filter hvor du bytter hele kapslingen. Der tapper du ikke vann, du skifter hele filteret. Redigert 22.Juni.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Slik bruker jeg: https://www.teknisk-salg.no/produkt/filter/drivstoff-filter/baldwin-dieselvann-utskiller-spin-on Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.