Jump to content

yanmar 3gm 27hk står bom fast

Ommu

Recommended Posts

Har en Polar 22 som jeg hadde gledet meg fælt til å komme meg ut med i sommer. 

Fikk den på vannet, men så gikk det nedover i stor fart. Motor sto bom fast. Ikke til å rikke. Anbefaling fra mekaniker var å kjøpe ny. Mest sannsynlig store kostnader med å reparer den som nå står i, en yanmar 3gm27hk.

Så da kommer mitt dilemma.

Kjøpe ny ny motor og få installert. (Da snakker vi vel fort 100.000 pluss)

Selge båten uten motor som fungerer (aner ikke hva jeg kan få for den da)

Kjøpe "ny" bruktmotor. Installasjon vil vel fremdeles fort koste 30.000 kroner, men motor vil jo være rundt halv pris av en ny. Her vil jeg muligens kunne spare inn litt dersom jeg kjøper tilsvarende motor som står i nå slik at man slipper mange tilpasninger?

Gå old school og finne en marna som jeg kan sette inn. Mindre hk men får i det minste riktig lyd. 

Hva ville folket anbefale. Fyr løs. Jeg aner ikke. 

båten.jpg

nordan family 27 skrev 5 minutter siden:

I hovedsak enig med KK. Men jeg synes forøvrig at 100' ++  høres sinnsykt mye ut, tatt i betrakning at selve motoren vi snakker om helt ny koster mindre enn halvparten, og at det er begrenset med aktiviteter omkring innstallasjon i en båt som avbildet.

Fikk i hvert fall bakoversveis da jeg fikk tilbudet fra lokal volvo penta forhandler. For en ny 28 hk skulle de ha 70.000 med installasjon 140.000! Da sank motet. 

Bruflaat skrev 5 minutter siden:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=93513381

Vil vell tro denne passer ganske så likt inn? 30k er ganske drøyt for Installasjon da etter min mening.

Takk for tips. Jeg forsøkte faktisk å ringe på den tidligere i dag, men fikk ikke noe svar. Hadde installasjon anslaget jeg fikk av mekaniker vært "snillere" hadde jeg nok ikke vært i tvil om at det var det jeg skulle gjøre. Men når det var såpass stor del av kaka uansett så ble jeg mer i tvil.

En Polar 22 uten motor er ikke mye verdt. 

En "ny" brukt motor, er sikkert best, men da må du vente til du vet du får en som er nyoverhalt og ikke bare nymalt. 

Å være trygg på det skillet er problemet med det alternativet. 

Det dyreste er det raskeste, å skifte inn en ny motor. 

Nå er det riktignok fem år siden, men jeg skulle skifte ut en 10 hesters SABB, og da skulle de ha 91 000 for en Yanmar 3G og så kom installeringa. Jeg kjøpte en kinamotor og den har sveve greit til nå, og dermed fikk jeg både motor og installasjon for 90 000.

Ta ut dyser eller glødeplugger og fyll en god skvett diesel i hver sylinder. La den stå et par dager, og prøv å rikke litt på reimskiva med en latmannsarm. Forsiktig frem og tilbake til å begynne med, om du er heldig slipper den. Om du får den til å slippe, kjør den på starteren noen runder før du monterer dysene igjen og starter opp. Man kan da ikke kaste motoren bare fordi den har satt seg litt?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Han ene på Østlandet som selger nyoverhalte Yanmar, gir vel 2 års garanti, ut ifra det jeg har hørt.

Så da er det jo langt det billigste, samt en enkel jobb å bytte motor. Bør vel ikke ta stort mer enn 3-4 timer på verksted å bytte. 

Mindre om du kobler fra alt av slanger/kabler sjøl. Da er det jo kun aksel/fundament som mekaniker skal fikse.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

index skrev 39 minutter siden:

Ta ut dyser eller glødeplugger og fyll en god skvett diesel i hver sylinder. La den stå et par dager, og prøv å rikke litt på reimskiva med en latmannsarm. Forsiktig frem og tilbake til å begynne med, om du er heldig slipper den. Om du får den til å slippe, kjør den på starteren noen runder før du monterer dysene igjen og starter opp. Man kan da ikke kaste motoren bare fordi den har satt seg litt?.

Takk for tips, har ikke forsøkt dette. Tenkte egentlig at alt håp var ute siden jeg har hatt to forskjellige båtmekanikere til å se på det. 

Okkaby skrev 39 minutter siden:

Han ene på Østlandet som selger nyoverhalte Yanmar, gir vel 2 års garanti, ut ifra det jeg har hørt.

Så da er det jo langt det billigste, samt en enkel jobb å bytte motor. Bør vel ikke ta stort mer enn 3-4 timer på verksted å bytte. 

Mindre om du kobler fra alt av slanger/kabler sjøl. Da er det jo kun aksel/fundament som mekaniker skal fikse.

Dersom det ikke tar mer tid bør det ikke koste så mye som jeg har fått tilbud på nei. Må tenke nøye på det her, men foreløpig er vel dette alternativet som er mest sannsynlig. Etter at jeg har forsøkt trikset til index bare for å være på den sikre siden.

Ommu skrev 6 minutter siden:

Dersom det ikke tar mer tid bør det ikke koste så mye som jeg har fått tilbud på nei. Må tenke nøye på det her, men foreløpig er vel dette alternativet som er mest sannsynlig. Etter at jeg har forsøkt trikset til index bare for å være på den sikre siden.

Ja prøv trikset til index først.

Men 140k for nye motor til en Polar 22 må vel betegnes som rene galskap hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 2 uker senere...

Se det ja! Det hører til skjeldenhetene at de setter seg så godt at de ikke er til å løse igjen. Må si jeg er skuffet over de såkalte fagfolkene som ikke var interessert I å prøve engang. Godt at du gjorde et skikkelig forsøk til slutt og kom I mål.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...