M/S Malene Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Mistet 200 o/m på en 6LY3 maskin (369hk) , og fikk da råd fra en Yanmar mekaniker om å kjøre motoren varm, og så kjøre full fart en times tid. Merket snart at det begynte å hjelpe. Kjørte ikke en time, men kanskje en halvtime, og da jeg hadde gjort det tre-fire ganger hadde jeg 3300 omdreininger igjen. Det er tydeligvis viktig å "blåse ut" av og til. Sitér dette innlegget Link to post
Sailor73 Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Hei. Har du funnet noe løsning? Har samme motor med samme problem, byttet både turbo og dyser uten løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 1.August.2019 Link til dette innlegget Svart 1.August.2019 Bytte til lettere propell. Mindre vridning på vingene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Eller tømme båten for skrot. Det er utrolig hva som kan samle seg opp av saker og ting i en båt etterhvert. Mer utstyr og større batteripakker drar med seg mer vekt, mer vekt er en sikker oppskrift på lavere fart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 2.August.2019 Link til dette innlegget Svart 2.August.2019 Ja støtter Komodo på den. Båten har aldri hatt så god fart som når den selges. Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Byttet turbo jeg også, men det hjelpte ingenting. Får 3300 omd i fri, så det kan godt hende båten er for tung selv om det er minimalt oppi den Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Får du kun maks oppgitte turtallet som motoren skal ved belastning ved rusing (i fri) ville jeg spurt forrige eier først om han vet hvorfor. Hvis vedkommende ikke har noe forklaring ville jeg latt motorkyndige ta seg en tur ombord. Rusningsturtallet skal normalt ligge noe over oppgitt turtall ved belastning. Yanmar Norge er kanskje plassen å spørre Men nå kan jeg jo ha misforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Har formulert meg litt feil seg jeg. Da jeg gav gass i fri så stoppet jeg selv på 3200-3300 omd. Skulle bare sjekke om jeg fikk mer turtall enn 3000 som jeg har når den står i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Sjekk av dyser er vel lurt, når det har vært vann i diesel. Ventil sjekk/justering kan også være greit, så vet du at det er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) jeg fant ut hvorfor 4LH-HTE i båten ikke fikk maks turtall og litt sortrøyk, der var det eksosbend som var litt grodd pluss delaminering innvendig i eksoslang 10-15 cm fra eksosbendet, fikk ordnet dette så kom turtallet seg og røyken vart borte, pluss at motoren gikk ca 3-5 grader kaldere, nå holder motoren seg på 87-89 grader på maks, på marsfart på 2800-3000 rpm holder den seg på 84-85 grader. Så verdt å sjekke dem her tingene også Redigert 9.August.2019 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sildakonge Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Hei, fann du ut av problemet med turtall? har en 4LH-HTE selv med samme symptomer, maks turtall er nå kun 2700-2800 o/min nysmurt, mot normale 3200o/min (litt stor propell) bytta turbo og dysesjekk men alt likt..Ingen unormal røyk fra den. Tips? Viksund 800 Futura. Sitér dette innlegget Link to post
Sildakonge Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Eksosbend er nytt og eksosslange sjekka. Eneste jeg kommer på er en skikkelig rens av ladeluftkjøler på luftside og systemrens på saltvannsside. og har ikke prøvd å kjøre rett fra kanne utenom vannutskiller ? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2021 Tony Athens hos Seaboard Marine i USA har skrevet veldig mye god informasjon til båteiere. Søk opp "Understanding Low Power Troubleshooting" på denne siden: https://www.sbmar.com/tonys-tips/ (og kos deg med resten av artiklene etterpå) Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 1.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Sildakonge skrev On 27.2.2021 at 18.09: Hei, fann du ut av problemet med turtall? har en 4LH-HTE selv med samme symptomer, maks turtall er nå kun 2700-2800 o/min nysmurt, mot normale 3200o/min (litt stor propell) bytta turbo og dysesjekk men alt likt..Ingen unormal røyk fra den. Tips? Viksund 800 Futura. Eg fant aldri ut av problemet dessverre. Ser Andor skriver at temperaturen ligger på 87-89 grader på hans motor. Min har alltid ligget på 72-73 grader av en eller annen grunn. Fant du ut av problemet med din? Ser det er lenge siden du skrev, men eg såg det ikkje før nå Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 (redigert) - Skru av eksosbendet og titt inn i turbo. Husk å ta bilde. Enkel jobb. Er det mye dritt der, så kan du prøve å pusse bort det som er løst, så sprayer du inn turborems i form av skum, og lar det stå noen timer. Riktig bruk av motor vil forhindre mer oppsamling av karbon i ettertid. - ventiljustering ga meg 150 ekstra omdr. (4jh-dte) - prøv å suge diesel rett fra kanne. Husk at returslangen også må i kannen, hvis ikke går du fort tom for diesel. NB: Jeg bruker alltid Alron for diesel i tanken. Jeg har null bunnslam i min tank eller i vannutskilleren. Vann i diesel fører til mye tull. Redigert 1.November.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storseien Svart 1.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Hei. Takk for gode tips. Turboen er ny så den er nok i orden. Dieseltank og filtrer er også rent, bruker bioprotect på tanken før kvar fylling. Skal prøve å suge rett fra kanne som du skriver. Det med at motoren min bare er 72-73 grader ved 2800 omd er det riktig eller skal den være varmere? Kan det være feil på termostat, og at dette har noe med at eg ikkje får full omdreining? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.