Jump to content

Mangler turtall På yanmar 4lh-hte 140 hk

Storseien

Recommended Posts

Mistet 200 o/m på en 6LY3 maskin (369hk) , og fikk da råd fra en Yanmar mekaniker om å kjøre motoren varm, og så kjøre full fart en times tid.

Merket snart at det begynte å hjelpe. Kjørte ikke en time, men kanskje en halvtime, og da jeg hadde gjort det tre-fire ganger hadde jeg 3300 omdreininger igjen. Det er tydeligvis viktig å "blåse ut" av og til.

• 1 år senere...

Får du kun maks oppgitte turtallet som motoren skal ved belastning ved rusing (i fri) ville jeg spurt forrige eier først om han vet hvorfor. Hvis vedkommende ikke har noe forklaring ville jeg latt motorkyndige ta seg en tur ombord.

Rusningsturtallet skal normalt ligge noe over oppgitt turtall ved belastning. Yanmar Norge er kanskje plassen å spørre

Men nå kan jeg jo ha misforstått?

jeg fant ut hvorfor 4LH-HTE i båten ikke fikk maks turtall og litt sortrøyk, der var det eksosbend som var litt grodd pluss delaminering innvendig i eksoslang 10-15 cm fra eksosbendet, fikk ordnet dette så kom turtallet seg og røyken vart borte, pluss at motoren gikk ca 3-5 grader kaldere, nå holder motoren seg på 87-89 grader på maks, på marsfart på 2800-3000 rpm holder den seg på 84-85 grader. Så verdt å sjekke dem her tingene også

Redigert av Andor (see edit history)
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...
Sildakonge skrev On 27.2.2021 at 18.09:

Hei, fann du ut av problemet med turtall? 
har en 4LH-HTE selv med samme symptomer, maks turtall er nå kun 2700-2800 o/min nysmurt, mot normale 3200o/min (litt stor propell) bytta turbo og dysesjekk men alt likt..Ingen unormal røyk fra den. Tips?

Viksund 800 Futura.

Eg fant aldri ut av problemet dessverre. Ser Andor skriver at temperaturen ligger på 87-89 grader på hans motor. Min har alltid ligget på 72-73 grader av en eller annen grunn. Fant du ut av problemet med din? Ser det er lenge siden du skrev, men eg såg det ikkje før nå

- Skru av eksosbendet og titt inn i turbo. Husk å ta bilde. Enkel jobb. Er det mye dritt der, så kan du prøve å pusse bort det som er løst, så sprayer du inn turborems i form av skum, og lar det stå noen timer. Riktig bruk av motor vil forhindre mer oppsamling av karbon i ettertid.

- ventiljustering ga meg 150 ekstra omdr. (4jh-dte)

- prøv å suge diesel rett fra kanne. Husk at returslangen også må i kannen, hvis ikke går du fort tom for diesel.

NB: Jeg bruker alltid Alron for diesel i tanken. Jeg har null bunnslam i min tank eller i vannutskilleren. Vann i diesel fører til mye tull. 

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Hei. Takk for gode tips. Turboen er ny så den er nok i orden. Dieseltank og filtrer er også rent, bruker bioprotect på tanken før kvar fylling. Skal prøve å suge rett fra kanne som du skriver. Det med at motoren min bare er 72-73 grader ved 2800 omd er det riktig eller skal den være varmere? Kan det være feil på termostat, og at dette har noe med at eg ikkje får full omdreining?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...