Duppe Startet 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2018 Det rapporteres at hittil i år har det dødd flere pga. drukning enn i ulykker på veiene. Man skulle tro dette ble viet stor oppmerksomhet og ekstra tiltak satt inn, men man gidder ikke engang nevne de virkelige årsakene som er godt kjent, og istedet kjøres det på mot den forhatte vannscooteren og fart enda disse ikke er hovedproblemet. Statistikken viser at problemet i hovedsak er fall i vann fra land (i 2014 mer enn dobbelt drukning båt), men rundt dette nevnes det lite eller ingenting og det ser knapt ut som noen bryr seg. I forhold til tiltak og svimlende summer som settes inn i trafikken for å få ned dødstallet marginalt er det garantert noe man kunne gjøre for å få ned disse dødstallene, men det er ikke engang oppe til debatt hvilket virker veldig useriøst, nesten provoserende. Det er som om at disse dødsfallene bare aksepteres som en del av livet og istedet får man utløp mot gjeldende hatgruppe (unge menn som kjører fort). https://www.nrk.no/troms/flere-dodsulykker-pa-sjoen-enn-pa-veiene_-_-vi-har-bare-ett-liv_-og-vi-vil-jo-hjem-igjen-1.14062053 https://www.nrk.no/ytring/sikkerhet-pa-sjoen-er-like-viktig-som-pa-veien-1.14088706 Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Nå ble det vel poengtert at statistikkens tall er preget av en særdeles varm bademåned i mai sammenlignet med tidligere år. Så mer folk i vannet. Samme funn i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 19.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2018 Noe blir da gjort, ref innslaget på NrK: https://www.nrk.no/rogaland/na-skal-flere-barn-fa-svommeopplaering-1.13808410 Om dette er det riktige tiltaket skal ikke jeg gå god for, men vi kan jo håpe på at det hjelper etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Hawiha Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Skal vel ikke se HELT bort i fra at en viss andel av fall fra brygge/land kan ha sammenheng med båtfolk som er på vei til eller fra båten... Husker godt lørdagskveldene i Pollen i Arendal i fellesferien fra min ungdom, det hendte stadig vekk at noen kunne stå i flere minutter halvt i svime for å "sikte seg inn" på båten eller brygga før de hoppet. Mange ble våte, men tilskuerne der var mange og de ble som regel fisket opp av noen vennlige sjeler... Har vel ingen grunn til å tro at det har blitt noe bedre verken der eller andre steder nå i moderne tid.. Hadde vært interessant å få vite når på døgnet ulykkene skjer, og hvor ofte alkohol/rusmidler er involvert. Det er nærliggende å anta at en del drukningsulykker skyldes skyhøy partypromille på bryggekanten i sene nattetimer. Men så spørs det jo da.. Om samfunnet skal blande seg inn og skjerpe reglene rundt alkoholsalg/servering for å hindre fylleulykker hos noen få, eller se på hendelsene som en del av den naturlige seleksjon i den menneskelige evolusjon... Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Jeg har gått to ganger i vannet de siste årene, til familiens store fornøyelse. Begge gangene fra utliggeren i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Skjønner ikke hva du prøver å si her Duppe, flere druknet. Er det "useriøst"? Men ser at du etterspør flere penger for å forhindre flere drukninger, det kan jo komme godt med, men har du noen forslag til hvordan pengene skal brukes best? -- Så kobler du til vannscooter, har det noe med saken å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Skjønner ikke hva du ikke skjønner.. Har du sett linkene? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Duppe skrev 5 minutter siden: Skjønner ikke hva du ikke skjønner.. Har du sett linkene? Ja. Forstår jeg deg riktig at du mener en bør bruke mer ressurser på å forhindre drukning fra land? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 En kan begynne med å ta det seriøst. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Det er vel også ved kai det er mest sannsynlig at man kakker hodet i noe og treffer vannet avsvimt. Jeg vet i alle fall at jeg bruker mer redningsvest ombord enn på kai. Jeg har en slags plan om å bli flinkere til å ha på redningsvest når jeg springer inn og ut av båten. Og det er en forandring på gang, det hender den er på til jeg er ferdig fortøyd. Jeg vet ikke om det er alderen eller om jeg bare følger etter opinionen, men jeg blir flinkere og flinkere til å ha på sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Bra med økt fokus på drukning fra land. Forøvrig ser jeg ingen motsetning i å øke fokus på drukning fra land og de to artiklene som du viser til. En må kunne ha flere tanker i hodet samtidig og det er både ulykker og drukninger koblet til de andre faktorene som tas opp i artiklene også. -- Mener du at det er useriøst å ha fokus på noe annet enn den til enhver tid høyeste årsaken til drukning? Så om vi har en periode med mye drukning fra land så skal alt annet sikkerhetsarbeid legges dødt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Duppe skrev 17 minutter siden: En kan begynne med å ta det seriøst. OK! Hvordan gjør man det? Gjerder langs sjøen overalt folk ferdes? At folk faller på sjøen midt på natten et vilkårlig sted kan man ikke gjøre all verden med. Muligens holdningskampanjer kan hjelpe litt. Men at enkelte kjører 30-40 knop langs badeplasser, båthavner og andre tett trafikkerte steder bør man vel kunne gjøre noe med? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilars Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Feil medisin på sykehus kan man dø av, feil medisin innen sikkerhetsarbeid vil også folk dø på grunn av, men det er ikke like lett å plassere skyld. Mitt forslag er at det bør komme forskrifter og krav til flere livbøyer og redningsstiger, gjerne med alarm slik som pulverapparatene i tunneller har. Hvis feks. en pub ligger på bryggekanten, så bør det være krav om redningsstige og livbøye. Livbøyen bør gi akkustisk alarm lokalt og inne på pub’en om den fjernes fra holderen. I 2018 med wifi og alle muligheter bør det være muligheter for økt sikkerhet ved bruk av teknologi. Kanskje vil rekkverk mot sjøen der man forventer urinering være ett alternativ.... Men om ikke dette høres lurt ut, så kan man jo alltids fokusere kun på båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Helt enig i dette Seilars. Syns jeg ser redningsstiger i ett kjør når jeg ligger på brygger på svenskekysten. Men om noe sånt ender opp som et krav/regulering så blir det nå et himla gnål over det også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 2 hours ago, Pinkvin said: Bra med økt fokus på drukning fra land. Forøvrig ser jeg ingen motsetning i å øke fokus på drukning fra land og de to artiklene som du viser til. En må kunne ha flere tanker i hodet samtidig og det er både ulykker og drukninger koblet til de andre faktorene som tas opp i artiklene også. -- Mener du at det er useriøst å ha fokus på noe annet enn den til enhver tid høyeste årsaken til drukning? Så om vi har en periode med mye drukning fra land så skal alt annet sikkerhetsarbeid legges dødt? Det er ingen økt fokus. Det virker knapt være i fokus i det hele tatt og er jo poenget her. 2 hours ago, index said: OK! Hvordan gjør man det? Gjerder langs sjøen overalt folk ferdes? Det vet ikke jeg. Statistikken viser vel best hvor dødelig fall i vann mest skjer og hvilke tiltak som burde settes inn der, men hva gjelder gjerder har det blitt satt opp hundrevis av kilometer med elgjerder langs veiene for å hindre dødsfall der, så en kan jo tenke seg noe tilsvarende på de mest utsatte stedene langs vannet kan hindre folk å falle i døden. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 (redigert) Her er noen forebyggende tanker fra en topp byråkrat før «rådgivere (RS)» har sett på saken. Generelt forbud mot å falle i vann. (Unntak stupebrett lavere enn 30cm over vann) Vestpåbud for alle som er nærmere enn 50 meter fra vann (ute). (Unntak for de kan dokumentere svømmeferdighet og har på hjelm). Alkoholforbud 0,2 grense nærmere enn 50 meter fra vann (ute). (Unntak Nord for Trondheim og Aker brygge) Merking på land: "50 meter til vann" Merking på land: "Fare 5 meter til vannet" og med dagens vanntemperatur samt forventet levetid om uhellet skulle være ute. Bøter: Brudd på loven om ikke å falle i vann – 2 uker i Trysil med bobil, subsidiært telt uten bunn. Brudd på hjelmpåbud/svømmeferdighet – 1 uke på strand i Nord Norge med hjelm. Brudd på vestpåbudet - Trekk av 2 ferieuker, subsidiært avslag på de to neste NAV søknader. Brudd på alkoholforbud – Nektet utreise fra Norge i 2 år. Redigert 20.Juni.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Seilars Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Pinkvin skrev for 1 time siden: Helt enig i dette Seilars. Men om noe sånt ender opp som et krav/regulering så blir det nå et himla gnål over det også ;-) Ja, gnål blir det uansett. Men både faste båtplasser og gjestehavner har en lang vei å gå for å bli trygge. Redningsselskapet kjører på med lobbystøy om vestregler for båter inntil 24 meter, og diverse båtrelaterte forslag. Flesteparten drukner slik jeg har forstått det fra brygger, og da bør man bruke noen kroner på å sikre slike plasser før man regulerer ihjel hele båtgleden. Hvis jeg på vinteren faller i vannet når jeg måker utrigger, så har jeg en lang svømmetur foran meg . Har lenge lurt på å kjøpe en redningsstige for egen regning til oss på brygga, men har foreløpig ikke funnet den rette typen. Så jeg forstår godt at mange blir litt frustrert hvis drukningsstatistikken blir brukt for å gjennomføre tiltak som knapt gir målbare resultater, når så mange tiltak kunne gitt gode resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Selvmord ved drukning er jo også drukning og antallet per år ligger på rundt 30 i følge Norges Livredningsselskap. Ellers så er det vel stort sett alltid slik at godt vær betyr flere på, ved og/eller i sjøen som igjen betyr flere drukninger. Hvor mange av disse skyldes andre ting/kombinasjon av slag eller annet? https://www.redningsselskapet.no/drukning/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Seilars skrev 16 minutter siden: Så jeg forstår godt at mange blir litt frustrert hvis drukningsstatistikken blir brukt for å gjennomføre tiltak som knapt gir målbare resultater, når så mange tiltak kunne gitt gode resultater. Tror en må ha litt større overblikk. Rapporten som KNB, Norboat, politiet, RS osv jobber ut fra ble utarbeidet i 2011. De så da på tallene de hadde for drukning i en tiårsperiode før det igjen, da er vi tilbake på rett etter 2000 tallet. Men de tallene var ikke av beste kvalitet, det til tross så sa de da en god del. Mener tallene de lager i dag er langt bedre.. uansett. Jeg tror ikke hovedtrekkene ifht drukning endrer seg så vesentlig og syns det er et fornuftig utgangspunkt for de tiltakene de utarbeidet i 2012. At vi i dag har, relativt sett, flere drukninger fra land enn fra båt kan også være et resultat av at vi har færre drukninger fra båt pga fokus og tiltak som har vært rettet mot båtbruk og drukninger. Vi får jo aldri telt hvor mange som berget livet fordi de har begynt å bruke vest, fordi de valgte å holde seg edru, holde farten lav osv. Vi driver og teller i "en ende", så perfekte tall vil vi aldri få. Med overstående som utgangspunkt blir det helt feil å si at en skal kaste tidligere planlagt arbeid på båten fordi vi har en endring det siste året eller så, en må se ting over tid. Og jeg klarer uansett ikke å se motsetningen, det ene utelukker ikke det andre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 5 hours ago, Midtpinne said: Jeg har gått to ganger i vannet de siste årene, til familiens store fornøyelse. Begge gangene fra utliggeren i båthavna. Bare to ganger på flere år . . . ? Hos oss i familien regner de ikke båtsesongen for å være igang før gamlingen har ramla i vannet . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Seilars skrev 31 minutter siden: Hvis jeg på vinteren faller i vannet når jeg måker utrigger, så har jeg en lang svømmetur foran meg . Har lenge lurt på å kjøpe en redningsstige for egen regning til oss på brygga, men har foreløpig ikke funnet den rette typen. Godt poeng. Jeg reddet faktisk en kar som hadde havnet mellom båt og utrigger en vinter for noen år siden, helt I siste liten. Han hadde svømt inn til steinkaien og forsøkt å klatre opp uten stige. Hadde vært halvveis oppe fem ganger før han falt uti igjen. Da jeg fant ham lå han innunder flytebrygga med kun nesen og fire finger over vannet. Men det gikk heldigvis bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 Sitter å lurer på om det kan være ett eller annet skille mellom "landbasert" og "vannbasert" her også? At det rett og slett er andre organisasjoner osv som bør ta ansvar ifht landbasert sikkerhet? Sånne ting kan han noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 20.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2018 4 hours ago, Seilars said: Ja, gnål blir det uansett. Men både faste båtplasser og gjestehavner har en lang vei å gå for å bli trygge. Redningsselskapet kjører på med lobbystøy om vestregler for båter inntil 24 meter, og diverse båtrelaterte forslag. Flesteparten drukner slik jeg har forstått det fra brygger, og da bør man bruke noen kroner på å sikre slike plasser før man regulerer ihjel hele båtgleden. Hvis jeg på vinteren faller i vannet når jeg måker utrigger, så har jeg en lang svømmetur foran meg . Har lenge lurt på å kjøpe en redningsstige for egen regning til oss på brygga, men har foreløpig ikke funnet den rette typen. Så jeg forstår godt at mange blir litt frustrert hvis drukningsstatistikken blir brukt for å gjennomføre tiltak som knapt gir målbare resultater, når så mange tiltak kunne gitt gode resultater. Nemlig. 3 hours ago, Pinkvin said: Med overstående som utgangspunkt blir det helt feil å si at en skal kaste tidligere planlagt arbeid på båten fordi vi har en endring det siste året eller så, en må se ting over tid. Og jeg klarer uansett ikke å se motsetningen, det ene utelukker ikke det andre. Hvor er det sagt og hvorfor skulle det ene utelukke det andre? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2018 Interessant at det er ikke bare det offentlige som ikke tar det seriøst, flere av innleggene her er irrasjonelle, flåsete og nærmest hånlige og mangel på debatt generelt viser at mange finner det uinteressant eller uviktig. Det er som det er en blindsone eller rett og slett en underforstått aksept rundt denne statistikken. Som om det bare er noe som skjer og ikke noe man kan gjøre med, eller rett og slett kjedelig enda det jo er så seriøst det kan få blitt; det dør tross alt et hopetall mennesker og det er åpenbart det går an å redde flere av disse hvis man virkelig ville. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Har hørt alt de fleste som dør fra land er menn med "snoppen" ute sent på kvelden. Men har ingen kilder. Om det stemmer er det jo ikke så lett å finne tiltak annet enn forbud. Og det er vel strengt tatt forbudt allerede om ikke man er langt fra folk. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.