Jump to content

Lengde på girwire for Volvo Penta DPH - er de merket?


Olepo

Recommended Posts

Jeg planlegger å skifte girwire på DPH drevet for å forebygge problemer med giroverføring. Jeg har nå den gamle typen med rød/brun strømpe som anbefales skiftet til oppgradert utgave.

 

Disse kommer vel i forskjellige lengder, så jeg lurer på om de er merket på noe vis? Eller må den gamle demonteres og måles for å få riktig lengde? Eneste jeg har funnet foreløpig er et Volvo Penta stempel...

Lurer også på om det er greit å skifte disse, er det problematisk å få wiren gjennom gjennomføringen i transom?

Link to post

Auda.... Håper og tror at det skal være mulig i motorrommet mitt uten å flytte motoren:pray:. Antar at det plassen i høyderetningen du tenker på??

Hvis det viser seg at motoren må flyttes blir prosjektet utsatt.

 

Takker for god info Eureka, hadde nok blitt god stemning om jeg hadde klart å trekke ut gammel wire, men ikke få inn ny uten å flytte motor:headbang:

Link to post

ville ihverfall forhørt meg med erfaringer fra vp-verksted, forhandler etc.eksplisitt for din båtmodell. -kan jo også hende noen på forumet har erfaring, og kommer på banen etterhvert. 

 

Problemer hva visstnok at gjennomføringsrøret ligger bak motor. Da blir det et knekkpunkt med for liten vinkel idet wire skal gjennom. Du for vurdere og studere hvordan det ser ut hos deg. 

 

Jeg skal ikke si at det ikke går. Det kan godt hende at det går som smurt på din båt. 

Det ble ihvertfall sagt av vp-verkstedet i forbindelse med aktuatorbytte på Grandezzaen for endel år siden. Wire ble ikke byttet. 

Link to post

OK, skal studere det nærmere:smiley:.

 

Er redd det er få Bavaria 25 Sport med denne motor/drevkombinasjonen i Norge, men sikkert noen med DPH drev. Kom gjerne med innspill.

Båten ble opprinnelig levert med D3-160, Men en tidligere eier oppgraderte til D4-300 i 2008.

Vet ikke om D3 hadde DPH drev, men tror kanskje drevet også ble skiftet i forbindelse med motorbytte. Mulig pga utveksling.

 

Er nok derfor litt vanskelig med erfaringer både fra VP og importør, begynner å bli gammel båt dette.

Alt lar seg løse, men kan hende det blir etter sesong.

 

 

Link to post

En kronglete jobb som krever tolmodighet, men ikke vanskelig.  Det er to gjennomføringer, en går i skarpere bøy en den andre.

Gearwire er som regel dratt gjennom "slangen" som har minst krummning.

Mener det er kjøleslangen fra turbo som bør løsnes for å komme letter til gjennomførings "slangen" til gearwire.

En person er på utsiden å jobber med å dytte gearwire innover og en inne i båten jobber med gjennomførings "slangen", prøver å

rette den.

 

Sett på noe avrundet på tuppen av gearwiren, så den glir lettere gjennom "slangen".  Smør også så det glir lettere.

Får du tredd eksisterende strømpe på tuppen av den nye gearwiren går det lettere.

1529513169946.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...