Jump to content

Øyeren info.senter etterlyser råkjørere.


PanPan

Recommended Posts

http://oyeren.org/informasjon/friluftsliv/...rhet/farer.html

 

"Etterlyst Kl. 1300 torsdag 29. mai 2003 kjørte 5 båter om kapp i Kirkeråka i deltaet. Det var 8 personer som padlet i 4 kanoer på tidspunktet og naturligvis følte seg truet av situasjonen. Dersom noen kjenner disse personene, båtene eller hvor de kommer fra så ta kontakt med INØ eller NØBI."

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

<<Råkjørere

Manglende kontroll gir også manlende respekt for lovverket. Dessverre er det daglig en del råkjøring i trange farvann. De som kjører liten båt/jolle eller padler kano bør holde seg nær land eller på grunt vann. Skytevåpen anbefales å ha med til forsvar. Det er ikke uvanlig å bli sprutet ned.>>

 

Spenstige råd fra informasjonssenteret... :smiley:

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Ja to år i den elektriske stol,minst......!

 

Reagerer også på at "ett daglig" problem illustreres med hendelser helt tilbake fra Mai og at det oppfordres til bruk av skytevåpen, synes vel at en slik oppfordring er grovere overtramp enn det disse fjortisene bedriver på bildet..................!

 

Håper ikke båtplassen blir gapestokk for frustrerte individer!!

Link to post
Share on other sites

Manglende kontroll gir også manlende respekt for lovverket. Dessverre er det daglig en del råkjøring i trange farvann. De som kjører liten båt/jolle eller padler kano bør holde seg nær land eller på grunt vann. Skytevåpen anbefales å ha med til forsvar. Det er ikke uvanlig å bli sprutet ned.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Reagerer også på at "ett daglig" problem illustreres med hendelser helt tilbake fra Mai og at det oppfordres til bruk av skytevåpen, synes vel at en slik oppfordring er grovere overtramp enn det disse fjortisene bedriver på bildet..................!

<{POST_SNAPBACK}>

Fant denne historien på nettet i en artikkel som var skrevet i går. I farten finner jeg desverre ikke denne igjen. Journalisten som intervjuet en fra Øyeren Informasjonssenter grep også fatt i at man ville anbefale bruk av skytevåpen. Det ble svart med at i en del tilfeller mente man at bruk av skytevåpen kan forsvares utfra "nødverge-paragrafen".

 

Personlig synes jeg at det absolutt ikke er tilrådelig å ha med skytevåpen ombord til bruk mot råkjørere.

 

Derimot synes jeg at uvettig, hensynsløs og farlig råkjøring har tatt fullstendig overhånd. Hvordan skal man få slått ned på dette?

 

Jeg ser ingen annen praktisk brukbar vei enn å ta bilder og legge disse ut på nettet sammen med en faktabeskrivelse av situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Fakta,kommer vel litt an på øyet som ser det?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja! Og den som leser, ....+++ :cool:

 

Vurderte å skirve "situasjonsbeskrivelse". Når jeg valgte ordet "fakta" så er jeg klar over at dette sjelden eller aldri kan gjengis eksakt. Men man bør så langt råd er forsøke å beskrive situasjonen eksakt, så nær til hvordan den "faktisk" var. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Apropos skytevåpen............en kamerat av meg drev med diverse "karslige" sporter på åttitallet, deriblant noe jeg mener het stridsskyting - man løp rundt med håndvåpen i en terrengløype hvor mål poppet opp for å bli skutt ned. Han hadde funnet seg en holme utenfor allfarvei til treningsbruk. Båten var ikke like macho som mannen, en pinglete 11 fots jolle med 4hk østeuropeisk luftkjølt påhenger. Noen ungdommer i speedbåt med stor påhenger kjøret i ring rundt ham, mye bølger, og det ble litt ekkelt. Han hadde på innerlommen en diger storkalibret forniklet magnumrevolver. Da han tok den frem ble det slutt på griskjøringen og småbandittene forsvant i det fjerne. Kameraten kunne beskrive en svært god følelse, slik David og Goliat. Senere overtok en lettere negativ følelse ved å ha overtrådt både forskrifter og skikk og bruk med våpen.

 

Bare en antydning av trussel ved å vise våpen liker lensmannen svært dårlig, selv om en viss folkelig forståelse kan has - og en del har blitt ganske overrasket over dommen. Men jeg antar det med skytevåpen mot båtbøller var en spøk........... :sailing: god helg, nå drar jeg på sjøen

Link to post
Share on other sites

Hehe - på vei inn Singlefjorden i går kveld, ganske seint, kom en Skjærgårdsjeep / daycruiser på kryssende kurs. Sneiet oss to meter bak jolla ( ingen andre båter eller grunner i STOR omkrets ) , i STOR hastighet, dro med seg fiskeredskapen min, som hang 4-10 meter bak INITIUM. Fiskestanga brakk tvers av, og sluk, sene og det hele forsvant.

Rakk bare rope "dukk" til kona, før det "spjoing" forsvandt..

 

Torpedoer er på neste års "nice to have" liste..

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

. Fiskestanga brakk tvers av, og sluk, sene og det hele forsvant.

Rakk bare rope "dukk" til kona, før det "spjoing" forsvandt..

 

Har opplevd akkurat det samme selv. Tenkte den gang tanken på å gå over til wire som fiskesen....kan tenke meg at det kan få dem til å tenke seg litt om.

 

Rekorden er vel likevel han som gikk mellom båten min og land i det jeg bakket ut et fiskegarn festet med landtau....

Link to post
Share on other sites

Hehe - på vei inn Singlefjorden i går kveld, ganske seint, kom en Skjærgårdsjeep / daycruiser på kryssende kurs. Sneiet oss to meter bak jolla ( ingen andre båter eller grunner i STOR omkrets ) , i STOR hastighet, dro med seg fiskeredskapen min, som hang 4-10 meter bak INITIUM. Fiskestanga brakk tvers av, og sluk, sene og det hele forsvant.

Rakk bare rope "dukk" til kona, før det "spjoing" forsvandt..

 

Torpedoer er på neste års "nice to have" liste..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Om jeg hadde opplevd dette og båten kunne identifieseres, ville jeg anmeldt....

Bare så jeg hadde gjort noe...

Link to post
Share on other sites

Tsjk, tsjk.

 

Førte du dagsignaler for fiske da Suzuki? :fishing:

 

Ikke det? Da blir det skylddeling, 70% på deg og 20% til skjærgårdsjeepen :smash:

 

(Du var heldig som så den lille balja i det hele tatt.) :cool:

 

Den observante leser vil nå lure på hvem som har de siste 10% av skylden..., jeg foreslår at denne tildels samfunnets snyltere #1, nemlig advokatene. En helt ubrukelig yrkesgruppe som egentlig er helt overflødig. Hadde ikke motparten hatt en advokat, så hadde ikke du trengt en heller. Da kunne vi bare kranglet oss i mellom og brukt sunn fornuft :lol:

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hehe - på vei inn Singlefjorden i går kveld, ganske seint, kom en Skjærgårdsjeep / daycruiser på kryssende kurs. Sneiet oss to meter bak jolla ( ingen andre båter eller grunner i STOR omkrets ) , i STOR hastighet, dro med seg fiskeredskapen min, som hang 4-10 meter bak INITIUM. Fiskestanga brakk tvers av, og sluk, sene og det hele forsvant.

<{POST_SNAPBACK}>

Førte du dagsignaler for fiske da Suzuki?  :fishing:

<{POST_SNAPBACK}>

Ihht regel 26 i sjøveisreglene skal fiskefartøy i bestemte situasjoner ha dagsignaler oppe. Jeg vil tro det rettslig sett ikke er formildende for den skjærgårdsjeepen/daycruiseren at Suzuki ikke førte dagsignaler for fisking i den situasjonen som Suzuki beskriver. Men GeirKS mener vel kanskje å være vittig overfor Suzuki med sin merknad? :cool:

 

Noe av grunn for at jeg startet denne tråden er: Hva må vi gjøre for å redusere råkjøringen på sjøen?

 

Vi bør ikke bare la humla suse. Hva mener dere??

Link to post
Share on other sites

Vi bør ikke bare la humla suse. Hva mener dere??

1. Innføre obligatorisk båtførerbevis - gjerne begrenset til visse sterkt trafikkerte strøk

2. Mer politikontroller - prikkbelastning + inndragning av båtførerbevis for værstingene

 

Blir omtrent som med bilkjøring.

Link to post
Share on other sites

1. Innføre obligatorisk båtførerbevis - gjerne begrenset til visse sterkt trafikkerte strøk

2. Mer politikontroller - prikkbelastning + inndragning av båtførerbevis for værstingene

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er redd dette ikke holder. Selv med de regler og lover vi har i dag kan politiet gjøre vesentlig mer med de ressursene de har enn det som faktisk blir gjort. Sannsynligheten for å bli tatt er liten, og vil fortsatt være liten, selv om politiet mangedobler innsatsen, - tror jeg... :smiley:
Link to post
Share on other sites

Jeg er redd dette ikke holder. Selv med de regler og lover vi har i dag kan politiet gjøre vesentlig mer med de ressursene de har enn det som faktisk blir gjort. Sannsynligheten for å bli tatt er liten, og vil fortsatt være liten, selv om politiet mangedobler innsatsen, - tror jeg... :smiley:

Nei, det vil selvsagt ikke løse problemet, men kanskje redusere det. Hva tror du er den mest effektive løsningen?
Link to post
Share on other sites

Nei, det vil selvsagt ikke løse problemet, men kanskje redusere det. Hva tror du er den mest effektive løsningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Jeg er ikke sikker på hva folk vil være med på. For min del tror jeg at fotografier av grove overtramp lagt ut på nettet kan få en effekt. Det kommer an på hvordan det vil bli satt i system, bruk av etterlysning, samt eventuelle anmeldelser som folk finner grunnlag for.

 

Jeg synes det skjer såpass mange grove overtramp hvor folk gir blanke f......

 

Tror vi i sammen må ta til sterkere lut. Kanhende myndigheter som forlengst burde gjort noe vil våkne også.

Link to post
Share on other sites

Gjør som en kamerat av meg sa:

 

"Ta med Paintballgeværet i båten du også, i tilfelle du treffer på ra***øl som lager bølger. Noenlunde ufarlig på 10-50m, men smeller ved treff, svir godt og mannskap og båt blir klissete. Det blir ansett som leketøy av politiet så særlig straff blir det neppe snakk om. Dersom noen skulle hisse seg opp over å bli skutt på og komme for å ta deg, så er det bare å tømme de neste 200-250 kulene i magasinet(halvautomat) i ansiktsregionen på kloss hold. Det løsner de fleste fortennene på vedkommende og gir såpass pusteproblemer at de nok velger å finne seg ett annet offer."

 

:cryin:

 

Jeg selv har alltid trykkluft-harpunen liggende i båten, og er overbevist om at den kan brukes til andre ting enn dykking, men har heldigvis ikke hatt behov for å overbevise noen enda. :eek::lol:

Link to post
Share on other sites

Jo,det skulle blitt herlige tilstander hvis bilder kunne legges ut på nettet helt fritt. Selv om jeg anser meg som en nogen lunde oppegående småbåtfører er det sikkert en og annen som rister på hodet av meg i løpet av året også. Og jeg ville slettes ikke sette pris på å finne et bilde av båten på internett med beskrivelse av hvor dum jeg har vært.

Gjør jeg noe som kvalifiserer til påtale av mennesker rundt meg så vil jeg nok lytte på kritikken og ta det ad notam. Og det vil vel de fleste gjøre. Derimot hvis "motparten" skal være anklager,dommer og bøddel det vil jeg ha meg frabedt. Er problemet så stort at må gjøres noe med det så får politiet få økte bevillgninger slik at de kan ha en mulighet til å gjøre jobben sin.

Link to post
Share on other sites

1. Innføre obligatorisk båtførerbevis - gjerne begrenset til visse sterkt trafikkerte strøk

2. Mer politikontroller - prikkbelastning + inndragning av båtførerbevis for værstingene

 

Blir omtrent som med bilkjøring.

<{POST_SNAPBACK}>

For det første er det ulovelig å legge ut bilder offentlig som kan identifisere personer.

 

Til Lasses sitat. Hvorfor ikke innføre obligatorisk læring i skolen ??. Det kunne være like nyttig som noe annet, eller hur ? Alt har å gjøre med holdinger og tidlig læring. Prikkbelastning på sjøen slik som på land har ingen hensikt overhodet med den strukturen vi har idag.

 

Vi som er foreldre og har sjøvett har plikt til å lære opp våre barn til å ferdes på sjøen. Vi må lære de regler, skikk og bruk osv. Obligatorisk båtfører opplæring er kostnadskrevende og unødvendig. Vi har fristed på sjøen. Det skal vi fortsatt ha.

 

Skal vi kjøre din polecy Lasse, hvor mye ekstra er du villig til å betale for å øke kontroller, gi politiet nødvendinge ressurser osv, osv. Alle kostnadene faller ned på båtbrukerne til sist. Gir du staten en finger tar de 3. Til slutt, ikke stem rød/grønt til høsten, da har vi diesel priser på 12-15 nok innen mandatperioden.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Førte du dagsignaler for fiske da Suzuki?  :fishing:

Ehh - nei.. Men jeg førte ikke dagsignaler for sleping av jolle heller, da Jokeren ikke er oppsatt med sådant. Tviler på at vedkommende hadde kjent igjen signalet heller, om det hadde krypi oppi nesa på`n

 

 

Den observante leser vil nå lure på hvem som har de siste 10% av skylden..., jeg foreslår at denne tildels samfunnets snyltere #1, nemlig advokatene. En helt ubrukelig yrkesgruppe som egentlig er helt overflødig. Hadde ikke motparten hatt en advokat, så hadde ikke du trengt en heller. Da kunne vi bare kranglet oss i mellom og brukt sunn fornuft  :lol:

Ehh ja. Du forutsetter altså at advokater krangler seg imellom ved bruk av sunn fornuft ?

 

Forøvrig ganske fornøyelig, bruke 1000-2000 NOK pr time, på en "representant" som krangler for deg, ikke for å vinne frem, men for å krangle mest mulig. Snakk om "time is money"....

 

Logisk brist i dette resonnementet, min venn.. :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jo,det skulle blitt herlige tilstander hvis bilder kunne legges ut på nettet helt fritt. Selv om jeg anser meg som en nogen lunde oppegående småbåtfører er det  sikkert en og annen som rister på hodet av meg i løpet av året også. Og jeg ville slettes ikke sette pris på å finne et bilde av båten på internett med beskrivelse av hvor dum jeg har vært.

Gjør jeg noe som kvalifiserer til påtale av mennesker rundt meg så vil jeg nok lytte på kritikken og ta det ad notam. Og det vil vel de fleste gjøre. Derimot hvis "motparten" skal være anklager,dommer og bøddel det vil jeg ha meg frabedt. Er problemet så stort at må gjøres noe med det så får politiet få økte bevillgninger slik at de kan ha en mulighet til å gjøre jobben sin.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, Thor - sett fra et ståsted er dette du sier å dulle med de som burde fått en skrape, men som i dag slipper fri. De som uten legitim grunn "anmelder folk" via bilde og situasjonsbeskrivelse lagt ut på nettet, burde vel få tilsvarende reaksjon fra samfunnet som det tradisjonelt gis for "falsk anmeldelse"?

 

 

For det første er det ulovelig å legge ut bilder offentlig som kan identifisere personer.

 

Hvorfor ikke innføre obligatorisk læring i skolen ??. Det kunne være like nyttig som noe annet, eller hur ? Alt har å gjøre med holdinger og tidlig læring. Prikkbelastning på sjøen slik som på land har ingen hensikt overhodet med den strukturen vi har idag.

 

Vi som er foreldre og har sjøvett har plikt til å lære opp våre barn til å ferdes på sjøen. Vi må lære de regler, skikk og bruk osv. Obligatorisk båtfører opplæring er kostnadskrevende og unødvendig. Vi har fristed på sjøen. Det skal vi fortsatt ha.

 

Skal vi kjøre din polecy Lasse, hvor mye ekstra er du villig til å betale for å øke kontroller, gi politiet nødvendinge ressurser osv, osv. Alle kostnadene faller ned på båtbrukerne til sist. Gir du staten en finger tar de 3.  Til slutt, ikke stem rød/grønt til høsten, da har vi diesel priser på 12-15 nok innen mandatperioden.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det var ulovlig å legge ut bilder på nettet av folk som dermed kan identifiseres, da ligger det sannelig mange bilder ulovlig utlagt. Også her på baatplassen.no!

 

Nei så bastant kan det vel ikke være, da burde Øyeren Informasjonssenter ha vært vært anmeldt for sitt bilde av råkjørerne for lenge siden.

 

Jeg tror også på holdningsforbedrende tiltak, både overfor voksne og barn. Jeg er enig med deg, Contraband, i dette du sier her. Men jeg tror desverre at det nå er nødvendig med rent ut sagt en "Gapestokk på nettet for råkjørere i båt" for å vekke Det Norske Båtfolket. Men jeg trekker gjerne ideen om noen ellers kan komme med forslag som virker. Men la oss slippe tiltak som rammer de aller fleste på sjøen som "kjører ryddig og greit". :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...