Jump to content

Båthenger passer ikke helt - what to do?

ko-stens

Recommended Posts

Kjøpte meg en Tredal 14-500 til Viking 370'en her om dagen. Denne er både nett og hendig og skulle passe bra til båten, skulle en tro, men selvsagt er det skjær i sjøen... Vinsjtårnet (eller hva en nå kan kalle det) passer ikke. Fortøyningsøyet går borti slik at båten ikke kommer helt inntil slik at heller ikke baugstøtta får "tak" i snuta.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til å passe? Den enkle løsningen er selvsagt å ta i bruk vinkelsliperen og kappe av dette øyet, men er ikke helt lysten på det. Et annet alternativ er å sette på noe mellom tårnet og ramma, men er det å anbefale?

Et par bilder av problemet:

20180620_191738.jpg.97b96acf2647bc3a17df20da7bde4cea.jpg

20180620_191341.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)

Umiddelbart tenker jeg to løsninger: 

1. Legge på treklosser på Y-en så den bygger ut mot skroget. 

Må vel borre i stålet og sette inn bolter eller skruer, men om det løser det, så kan det jo være en løsning. 

Kan jo prøve med noen treklosser først. 

2. Du er jo inne på noe ang å løfte tårnet. Ser ut til å være et par cm å hente på de U-boltene. Shimse mellom med noe flattjern/ hardplast. Må vel være et fast materiale. 

glalaks skrev for 1 time siden:

Har det egentlig noe å si? Om vinsjen er festet og et par stropper på. Den båten veier vel under 100 kg? Selv om jeg ser problemet. 

Jeg tenker også heve eller senke kjølrullene så du får oppe eller ned baugen litt.

Båt med motor veier drøyt 90 kg til sammen, tenker jeg, så vekt er ikke noe problem her. Det jeg tenker er at dette øyet er alt som støter mot vuggen der, og med mye risting og slag på dårlig vei, kan det kanskje fort bli litt stygt. Er jo ingenting som fjærer. 

Kjølrullene kan ikke heves eller senkes. De er kun sveiset. Det går nok an å kappe litt og sveise på nytt, men mine sveisekunnskaper er ikke helt topp. Har faktisk sveiseutstyr, men prøver gjerne andre ting først. Løsningen har kanskje nedenstående sitat!

Jeg hadde sjekket om den nevnte bryggefenderen til Biltema kunne bli brukt. Bare å stripse fast for test. Deretter lime fast og strips for permanent montering.

Bryggefender har jeg faktisk liggende. Det må sjekkes først av alt! 

Kapp 2 biter 48X68 bor hull gjennom de og eksisterende. Tre inn låsbolter og skru til med låsmutter. Holder ikke 48 tykkelse øker du dimensjonen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Joltus skrev for 5 timer siden:

Stadig forslag om å gjøre tårnet høyere. Hva oppnår man med det? At festet på båten krasjer i tårnet lengre nede og i tillegg får en ugunstig vinkel på vaier og krok.... 

Jeg skjønner heller ikke det :confused:

Joltus skrev for 5 timer siden:

Når det er sagt, er det egentlig fritt frem å modifisere en slik henger? 

Ja. Men ikke selve ramma.

Ja man skal jo sikre båten med mer enn vinsjen, men vil tro at det er greit å ha med vinsjen/tårnet som en del av sikringen når man beregner det. Det er jo en veldig effektiv del av det både fremover og bakover. Spesielt fremover vil jo tårnet være en stor del.... Hvis man fjerner hele vinsjetårnet så er neppe de fleste båtene godkjente til frakt rundt om i dette land er min påstand....

For å hindre bakover bruker eg stropp, stoler ikke på selve vinsjen. Men fremover er båten sikret av tårnet i kombinasjon med stroppene som går over hele skroget. 

Edit: Glem siste, har også stropp fra fremre pullerter og bakover selvsagt. Kun de 100 metrene når eg tar den opp eg ikke gjør dette :)

Redigert av Joltus (see edit history)

Mulig du har rett, men det virker I så fall litt rart. Det er jo fullt lovlig å frakte en båt på en vanlig varehenger også, bare den er tilstrekkelig sikret...

Joltus skrev 15 minutter siden:

Hvis man fjerner hele vinsjetårnet så er neppe de fleste båtene godkjente til frakt rundt om i dette land er min påstand....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da har jeg nå gjort litt med ekvipasjen...

Fant frem en slik bryggefender fra Biltema, skar til og stripset fast. Egentlig bare for å se om det kunne gå, og det går på hengende håret. Etter monteringen er det èn liten millimeter før øyet tar borti vugga. Tenker jeg tar vinkelsliperen og pusser av øyet litt for å få litt mer klaring. 

Byttet også siderullene. De gamle var så stygge. Kunne gjerne tenkt meg og hatt dem nærmere kanten på skroget fremfor såpass innunder og på kanter under der. Men kanskje det er bedre enn på blanke skroget. Er jo ikke akkurat tykk aluminium det her.

Ellers er da båthengeren voldsomt høy. Det gjør kanskje ikke noe, for da får en rygget lenger uti vannet uten å måtte ta av lysbjelken bak. Denne er lei å fikle med nå uansett, siden jeg har trukket ledningen gjennom ramma, og det er ikke noen kontakt bak å ta av. Kan kanskje gjøre noe med det senere, men jeg prøver den slik den er nå. :-) Må også si at den ikke akkurat er for stor til båten heller. Den er kun 12 fot, 370 cm, og jeg har flyttet baugstøtta omtrent så langt det går an. Motoren som skal på båten er en Mercury 9,9 firetakter på 37 kilo (hentet i dag, faktisk). Håper ikke det blir for lite vekt foran! Det er ikke akkurat tungt å løfte uten motoren på. En fordel med høyden på hengeren er forresten at det ikke er noen fare med å kjøre med motoren nede. Blir god klaring her. 

Så får en også se om jeg finner på noe som ser litt bedre ut med tanke på baugstøtta også etter hvert.

20180622_194839.jpg

20180622_194857.jpg

20180622_194919.jpg

• 2 uker senere...

Da har man vært ute og kjørt litt med hengeren. Det ble noen start og stopp, for dette jeg har gjort, fungerer ikke i det hele tatt, men greit å få noen erfaringer før en tar turen over til Jølstervannet på fisketur om et par uker.

Turen gikk fra Hamar til Trysil. Først tenkte jeg ikke på å feste med stropp foran. Trodde det skulle holde med å ha stropp på bakre del (ses på bilder. Derfor måtte jeg stoppe ganske kjapt, siden båten reiste seg opp i motvinden. Jeg hadde strammet båten inntil disse gummiklossene jeg laget til, men det ble ikke stramt nok, og siden vinsjen trekker oppover, ble det slakt. Jeg strammet til skikkelig, men da lettet jo kjølen fra fremre kjølrulle. Det funket for så vidt det, men jeg vil nå helst la den hvile oppå den og. I tillegg havnet fortøyningsøyet innpå stålet inni støtta, og det hamrer og slår ganske godt. Ikke helt bra, føler jeg.

Stoppet innom Biltema på veien og kjøpte spennebånd og festet grundig. Så etter hvert bar det inn på seriøs drittveg. Da løsnet jo selvsagt båten, for disse gummidingsene ble dyttet ut av stilling, og da ble det skikkelig leven. Dermed endte det med å slakke av på vinsjen og spenne fast fronten med spennebåndet. Da gikk det jo bedre. Hjemover gikk det ganske greit, bortsett fra at det ene båndet holdt på å ryke av. La merke til at det var en skade på det da jeg tok det av vel fremme. På tur tilbake var det halvveis avrevet, så jeg måtte selvsagt stoppe igjen og bytte foran og bak. Det foran tok jeg så langt fram som mulig, og da ble det såpass kort at jeg fikk det skadede området forbi strammeren. 

Har ellers prøvd å lage til med sideruller foran, men å få kappet til inni dem for å få dem på disse "vingene" på støtta, er ikke lett. 

Det beste jeg kan gjøre, ser det ut til, er å kappe hele j..la tårnet og få det såpass lavt at vinsjen trekker bortover i stedet for oppover og slik at "vingene" havner under bærehåndtakene på båten. Det blir vel seende noe rart ut, men det er vel også det eneste som blir helt bra.

Blir muligens en runde med vinkelsliper i dag, så får en se om jeg går på med sveiseapparat og setter sammen skiten eller om jeg får tak i 3 mm stålplater og skjøter på den måten. 

Nok engang angrer jeg på kjøp av brukt båthenger! At jeg aldri lærer... Ny Tredal 13-500 har justerbart tårn, nemlig. Hadde spart meg for en del vonde ord!

Dessuten vibrerer driten ganske godt mellom 60 og 70 km/t, så det er vel ubalanse i hjulene og. En tusenlapp for nye på Biltema, ser jeg, om de passer.

Nå må jeg vel egentlig ikke gjøre noe, dersom jeg får strammet i alle bauger og kanter, men jeg liker at baugen kommer helt inn i støtta uansett.

Edit: Det positive med hengeren er at den er perfekt med tanke på størrelsen. Med nærmere 50 kg bakpå hekken (motor 38 kg og ca 10 liter bensin i tanke rett foran) er det fremdeles god tyngde på kula. Virker som det er god balanse i ekvipasjen. Ikke hopper den over humpene heller. Er nok greit med spiralfjører. 

Redigert av ko-stens (see edit history)

Gode (eller vonde) erfaringer. 

Last skal aldri sikres av vinsjen alene. Helst ikke i det hele tatt. På lengre turer enn fra meg til båthavna (1,5 km på rolige veier) så skal båten stroppes fast. Ingenting slår jekkestropper, men en må være forsiktig med å ikke stramme for mye over rekka på diverse båter. 

All last skal stroppes slik at den ikke kan hverken sideforskyve seg eller i lengderetning (bakover/ forover). Skal tåle både brems og humping.

På din båt ville jeg festet 3 jekkestropper (bak, midten og i front). I tillegg ville jeg stroppet eller bundet båten slik at den ikke kan skli bakover (står på ruller). (Jeg stoler ikke på en vinsj.)

Det er mulig du kunne stroppet baugen nedover med å tre stropp igjennom de håndtakene du har fremme (på utsiden). Kommer an på hvor solid godset er som de håndtakene er festet i. 

Hvis man bruker de litt tynne jekkestroppene (fra f.eks Biltema) så kan man forsterke stroppen med å legge den inni en tykk vannslange over de skarpe kantene. Vannslangen stikker ikke av slik som annet man klemmer fast har en tendens til å gjøre. :thumbsup:

Jeg har aldri gjort dette før selv, men vil anta man kan bruke en rykkdemper (gummi) på den ene siden av stroppen for å gi den anledning til å bevege seg litt dersom man vil det, men allikevel ha det stramt.

De gummifenderne foran må nok festes med annet enn strips. Strips var bare et forslag for å teste om de ville passe. Jeg ville limt dem fast, med f.eks Biltema Multibond eller annen limtype som fester på alle materialer. Husk å vaske med aceton først. Kanskje også festet dem med slangeklemmer i tillegg (får kjøpt løsvekt slangeklemmer der du kan tilpasse lengden helt til ditt behov). 

Hva vibrerer i 60-70 km/t? Er det båten eller hengeren? Bare en tanke: Båten er veldig lett og den løfter nok oppover på hengeren i fart (som du har opplevd), og ved en viss fart kan det hende at løftet blir likt tyngden på kulen. Da vil hengeren kunne "vibrere" på hengerfestet. Spesielt på vei med litt humper.  Normalt skal man ha ca 70 kg nedovertrykk på hengerfestet. Hvis min varehenger er lastet feil (for lite vekt på kula) så kan min henger "vibrere" litt i humper. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...