Jump to content

Båttur til Shetland/Skerries, sikker dieselfylling


Viknes2011

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Er i planlegginga for seiltur Shetland- Færøyene sommeren 19. 

 

Standarden på Shetland er vel å gå rett til Leirwick og så leie bil der for å kikke rundt, da er ikke tidevann noe å tenke på. Skal du farte rundt mellom øyene kan du bruke tidevannsfunksjonen i feks Navionics. 

 

Har lest langt og mye om havner osv på Shetland og ville tenke at havner med diesel og fiskebåter må være greie å fylle i. Har ikke lest ett eneste sted om noen som har fått trøbbel pga diesel på Shetland. Men på en så lang tur så ville jeg hatt et alternativt opplegg for diesellinja, kjedelig å ha "alle egga i en kurv" dersom en får noe trøbbel med dieselen på tanken. 

 

Vet ikke hvor store/mange tanker du har. Men om du har mulighet til å isolere to tanker fra hverandre og har fyllt de to ulike steder så øker du jo sikkerheten ett hakk. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Viknes2011 skrev 40 minutter siden:

Takk for tips. 700 liter.  Har 2 tanker som kan "skilles" ved tanking - det høres fornuftig ut. 

 

Nå drar du nok mye mer diesel enn meg men jeg har også tenkt å ha en plan/dieselslange så jeg evt kan kjøre diesel rett fra kanne, evt forbi filtre hvis jeg skulle få seriøse drivstoffproblemer. Må uansett ha en del kanner med diesel ombord ekstra så da er det greit å ha den muligheten. 

 

Kan godt tenkes at jeg "overplanlegger" ifht nødløsninger, men har bare en tank så jeg vil i det minste ha en backup- plan og det jeg trenger for å iverksette den ombord i tilfelle rottefelle. 

 

Det jeg ikke har helt kontroll på er mulighet til å fylle diesel når vi er underveis hvis det er sjø over dekk, men normalt så er det jo seilvind da men... Jeg har "grei nok" tilgang til ett mannhull på toppen av tanken så potensielt kan jeg pumpe diesel fra ei kanne og opp i tanken fra innsiden av båten. Syns det blir litt overkill å lage noe permanent for "innvendig tanking", men igjen, vil ha tenkt gjennom det så jeg har muligheten hvis det virkelig kniper. 

 

Mao så har jeg ingen planer om å bli liggende å drive pga dieseltrøbbel :-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor går du ut fra Norge?  

Husk, du får sjelden eller aldri samme været på en tur til Shetland.  Det er så pass langt at du bør sjekke vær vinduet hele veien over...

Fikk noen aha opplevelser på nettopp det tidlig på 90 tallet... men nå er det jo enklere å sjekke været...

Link to post
Share on other sites

Dieselfyllingen i Lerwick fungerer godt. De har en pumpe som betjenes av egen ansatt (ingen seilbetjening der i gården). Etter fylling betaler du på båtbutikken et par hundre meter sørover. Pumpa står på sjøsiden av det røde bygget til havnemyndighetene. Slangen er forresten ikke all verdens lang, noe som gjør fylling av flere båter etter hverandre litt lite effektivt. 

Link to post
Share on other sites

Om bord i Ark Mari har jeg en dieseltank på 95 liter. Jeg liker ikke å ha lite diesel på tanken, da motoren kan suge luft ved krengning. For å unngå dette, har jeg i stedet for lufteskrue på mitt finfilter montert en forgasserdyse, som er forbundet med slange tilbake til tanken. Dette for å unngå at motoren stopper om den suger litt luft ved krengning.

 

Jeg liker å fylle etter på tanken, etter hvert som jeg forbruker diesel. Jeg har montert en pumpe som er forbundet med tanken, Den har videre forbindelse til en stengekran i stuverommet hvor reservekannene står. Til stengekrana har jeg koplet til en slange med en 10mm rustfri rør i enden. I stuverommet er det også en bryter for å starte pumpa.

 

Ved etterfylling åpner jeg toppen på kanna, setter røret ned i kanna, åpner stengekranen og slår på pumpa. På 2,5 min har jeg etterfylt 20 liter uten å søle en dråpe diesel.

 

Tidligere var det et slit å etterfylle, da vi måtte på dekk med kanner og slå ned i dieselfyllingen. Det var en hasardiøs operasjon med et glatt dekk etter diesel søl og fare for at sjøvann på dekk skulle finne veien ned i dieseltanken.

Link to post
Share on other sites

I rolig vær er det ikke noe stort problem å fylle diesel fra kanne med en hevertpumpe; enkleste løsning fås på Clas Ohlson til prisen av et par pakker tyggegummi. Hvis det blåser en del kan det nok være ugreit å fylle diesel på en motorbåt; vi har for vane å seile når det blåser, og da går det ikke allverden av diesel – der har trådstarter nødvendigvis en litt mer trøblete situasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...