Jump to content

Bonito 15 fot med 60 hk 2 takt Evinrude, hvilken propell?

Eriksendrul

Recommended Posts

Jeg traff et eller annet på bunn som ødela propellen, Båten går og kommer opp i plan men har ikke lyst til og fortsette og kjøre med den nåværende propellen.

Båten er en Bonito 15 fot fra 83-84, den er rett over 2 meter bred bakerst og slankere mot bauen. Det er av Typen Bowrider. Den går veldig lett opp i plan og har lite kontakt med vannoverflaten under full kjøring, Regner med at båten veier et sted mellom 6-700 kilo. Med motor og fører

Hvilken propel skal jeg ha ? Jeg vet ikke engang  om den propellen som er på er den optimale da denne motoren i sin tid ble kjøpt separat og satt på uten at noe ble gjort.

Jeg har aldri vært borti dette med bytte eller innkjøp av propell før, har sett noen guider på nettet men skjønner ikke stort av det.

Det er samme båt som i denne linken 

https://www.louisianasportsman.com/lpca/index.php?section=classifieds&event=view&action=single_ad&id=353937

Redigert av Eriksendrul (see edit history)

For å kunne gi noenlunde fornuftige svar på spørsmålet må vi få vite hvilken motor det er snakk om (årstall/type). Dette for å finne ut hva slags girutveksling motoren har. Gjerne hvilken fart du oppnådde før grunnstøtingen. Turtall på max fart er også greit å vite.

Hvis du ikke kan svare på de fleste av disse spørsmål, går det an å ta av propellen og se om det er skrevet noen tall/kode på propellen. Det enkleste er å gå til en Evinrude-forhandler, så bestiller de en propell som passer rimelig bra.

Redigert av Solseng (see edit history)

Det sto ganske tydelig at dette var en 60 Hk Evinrude fra 1993,  Men de uhyre dyktige moderatorene hadde jo fjernet nødvendig informasjon fra tittelen...

uansett. den gamle propellen er vekk, Jeg har ingen propell og gå utifra. Jeg har ikke mulighet til og finne noe turtall uten og få en fagmann til og montere et eller annet instrument da jeg selv ikke har peiling på hvordan jeg gjør dette, det eksisterer for tiden ingen måling av noe turtall. Maks fart er vanskelig og si da jeg ikke har kjørt mer en 1 tur med denne båten før propellen røk, og da var det andre ting i fokus enn og måle fart, Jeg trur farten på det meste er oppe i 35-40 knop. 

Redigert av Eriksendrul (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...