Jump to content

Hva anbefaler folket? Ett stort AGM eller 2 mindre Syre?

sgullak

Recommended Posts

sgullak skrev for 11 timer siden:

Men AGM er vel bedre mot dype utlendinger?

Treffer du mange av disse I uthavnene? ;-)

AGM tåler mer juling ja, men er også betraktelig dyrere. Jeg ville heller ha øket kapasiteten med bly/syre for å unngå dype utladninger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

På denne tråden kan man jo få inntrykk av at vi snakker om to forskjellige batterityper. AGM er jo et bly/syre batteri det også, bare at siren er bundet opp I et fast stoff som glassfiber eller lignende. Selv har jeg AGM på femte året på bade start og forbruk og har bare positive opplevelser.

Ingen batterier liker mye varme og her kommer AGM dårligere ut, da de ikke kan etterfylles. Så da må man sørge for at man benytter den ladespenningen som leverandøren anbefaler, slik at de ikke overlades og at de ikke star I et varmt motorrom. Ellers mener jeg at alle andre parameter er bedre på AGM. Tåler bedre dyputladning, Tar lettere lading, Leverer mere startstrøm. Slipper å vedlikeholdslade gjennom vinteren. Alle disse er viktige parameter I en båt.

Selv har jeg Ritar 120 Ah batterier kjøpt hos Seatronic De lades med samme spenning som vanlig bly syre. Har ikke sett antydning til svekkelse på disse frem til I dag. Eneste ekstra forpleining de får er at jeg ikke lar landstrømsladingen stå på når jeg forlater båten. Ellers har jeg også solcellepaneler

Når mine 4 AGM 100Ah må byttes, skal de byttes i 4 stk 100Ah AGM-batterier igjen :thumbsup: (2290,- pr stk hos Seatronic) . Beste batteriene jeg har hatt noen gang. Trenger ikke være redd for å kjøre de nesten helt ned (80%) Hva er vitsen med et 100Ah batteri om man bare kan ta ut 50% uten å skade batteriet. Heller 2 x AGM enn 2 x bløte syre med etterfylling, synes jeg. 

Redigert av Worry II (see edit history)

Byttet mine 4x115 ah blybatterier fra 2009 i våres da jeg syntes 9 problemfrie sesonger var bra. Så da ble det 4x142 ah bly batterier med samme fotavtrykket som de forrige (men litt høyere). Ingen kunnskaper om agm, men synes det er mange tråder her om folk som byttet agm batteriene oftere enn jeg byttet blybatteriene... Var ganske fast bestemt for å fortsette med åpne blybatterier. Men det var nok pga manglende kunnskaper om agm, og positiv erfaring med bly. Angrer ikke.

Tenker å bytte startbatteriet neste vår (220ah) - blir åpent bly det også. 

Det er fordeler og ulemper med begge typer og det finnes mange forskjellige agm batterier, jeg har hatt problemer med flere av de, både maxima og ultima og andre. I seilbåt bør du nok ha lukkede celler, og da kan gode gelé batterier være best. Men jeg valgte noen store lastebilbatterier sist. Mest pga pris, men også pga mitt ladeopplegg som kan levere temmelig høy strøm med to alternatorer med sterling regulatorer. 

DieselDahl skrev for 3 timer siden:

... jeg valgte noen store lastebilbatterier sist. Mest pga pris, men også pga mitt ladeopplegg som kan levere temmelig høy strøm med to alternatorer med sterling regulatorer. 

Høy strøm er ikke noe problem for AGM. Med Sterling regulatorer har du vel også muligheten til å sette maks spenning til 14,4V? 

"Mathilde" skrev 7 minutter siden:

Mulig jeg misforstår, men henviser du her til AGM batteri Kjellg? Hvordan tenker du at etterfylling av vann på et "lukket" batteri skal foregå?

Nei, SR650 fra exide er et lukket syrebatteri. Selv om det kalles lukket så har det en skinne oppå som du åpner med en skrutrekker eller lignende. Har samme batterier selv og fikk tilfeldigvis vite det av produktsjefen i sønnak når jeg etterlyste produktblad for dette batteriet.  

Redigert av Kjellg (see edit history)

AGM tåler mer utlading over kort tid enn vanlige batterier (feks fra baugpropell og inverter). Og AGM kan monteres liggende. Og AGM tar til seg lading mye raskere enn syrebatterier

trenger man ikke disse egenskapene kan man like gjerne kjøpe vanlige batterier. 

Jeg ville ikke ha ladet ut AGM ned til 80% utlading. Holder man de innenfor 60% av kapasitet så holder de lenger. Jeg lader når spenning md belastning er på 12,4-12,5V. Hvilespenning er ca 12,9V på mine AGM

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 43 minutter siden:

trenger man ikke disse egenskapene kan man like gjerne kjøpe vanlige batterier. 

Hva er et vanlig "batteri"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OK, alle "vanlige" batterier (utenom LiOn varianter) er vel pr. definisjon bly/syre enten syren er frittflytende, i geleform eller sugd opp i en eller annen matte.

Da er vel våre 2 stk forbruksbatterer på 140Ah hver, med propper for etterfylling av vann, type semitraction, CCA 1000Ah hver og som gjerne vil ha en bulklading på 14,8V "vanlige" batterier, eller kanskje ikke? Men de fungerer utmerket til forbruk og baugtruster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...