Jump to content

Fredrikstad - Langesund i 27 ft seilbåt. Lite erfaring. Tips?


StigR86

Recommended Posts

Hei

 

Planlegger å kjøpe en 27 fots seilbåt (Trio 80) som ligger i Fredrikstad. Trenger da å få fraktet denne hjem til Notodden og lurer på muligheten for å kjøre denne hjem selv på vannet. Eneste problemet med dette er manglende erfaring med båtliv til sjøs.

 

Noen som kan gi noen gode tips ang denne turen, hvilken rute som er lurt å følge, hvilke hensyn som bør tas i henhold til værvarsel og om noen har erfaring med å sluse seilbåt i Grenland/Telemarkskanalen opp til Norsjø så er dette veldig flott.

 

Dersom jeg kjøper båten tar jeg sikte på å finne en rolig dag å krysse sjøen, men har noe begrenset tidsrom da det stort sett er i helgene man har mulighet. Kanskje dette er et mindre problem enn jeg forestiller meg, men spør allikevel!

94_1487248655.jpg

Link to post

Lykke til med seilbåtkjøp, det er en spennende verden du beveger deg inn i. Jeg gjorde det samme for seks år siden, og har ikke angret. Det er denne, ikke sant? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99403494

 

Ser ikke ut til at den har  kartplotter, det er lurt å ha. En løsning er å laste ned Navionics til nettbrett og/eller telefon. Det koster noen få hundrelapper, men er til god hjelp. Jeg har dette, og bruker det, selv om jeg også har en god kartplotter.

 

Ytre Oslofjord er et hav hvor det kan blåse ganske friskt. Jeg ville gått innaskjærs litt nordover og krysset fjorden ved Rauer og over til Vrengensundet for å komme på innsiden av Tjøme. Videre seiler du forbi Tønsberg Tønne før du kommer til Svenner fyr og Stavern. Der må du passere utenfor Rakkebåene, og det er laaangt ute.  Anbefaler derfor egentlig å ikke gå innom Stavern hvis ikke du må, fordi det er så langt ut igjen. Blir det tøffe værforhold må du inn, er det rolig går du forbi. Neste havn er Nevlunghavn, det er et fint sted for en stopp.

 

Frierfjorden, Telemarkskanalen og Norsjø er ukjent for meg, så hvordan det er å komme gjennom slusene og under broer vet jeg ikke. Men det gjør kanskje noen andre her?

Link to post

Gratulerer med ny båt!

 

Du skal ikke undervurdere denne henteturen, det blir en god del timer eksponert for åpen sjø:

1. Kryssing av Ytre Oslofjord, en times tid eller litt mer, ikke så ille og man kan alltids snu. Rådet om å gå nord for Rauer og f.eks inn Huikjela og Vrengen er godt.

2. Tønsberg tønne, et par timer til man er i le av Svenner og øyene rundt, kan være ganske ille.

3. Svenner til Langesund, 4-5 timer i vanskelig sjø, særlig rett utenfor Rakkebåene.

 

Dersom vinden er sørlig, og det er den som oftest her, kan det være svært farlig hvis motor stopper og man ikke kan seile. Du skriver kjøre, så det hadde vært tryggest om du enten kan seile sånn noenlunde eller har med noen som kan. Ny båt, ukjent tilstand på motor og drivstoffsystem..

 

Værmelding skal du ha respekt for, erfaringsmessig blåser det oftest litt mer enn de melder, kanskje særlig YR. Hvor mye vind og bølger du er komfortabel med er jo individuelt, men er du helt grønn på havet (eller blir det..) så ville jeg ikke startet hvis det er meldt mer enn 5-6 m/s.

 

Navigasjon er viktig i de farvannene du skal ferdes, her er mye grums. 

 

Ellers er det jo mange flotte steder å besøke på veien, men hvis tiden er begrenset til en helg så rekker du kanskje ikke så mye. Stavern blir omtrent midtveis til Porsgrunn men altså en liten omvei. Hvis man starter tidlig kan jo også Langesund være aktuelt for overnatting.

 

Kanalene har jeg ikke ferdes på.

 

Lykke til og god tur!

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg kommer med en litt annen anbefaling. Været må være bra, veldig bra. For å minimere alle sjanser for å gå på grunn osv er det alltid tryggest og best å gå mest mulig rett over Oslofjorden. Det betyr korteste vei ut i åpent hav og tvers over til Langesund. Det er også den desidert korteste veien. 

 

Når været er bra nok til at du skal ta denne "nybegynnerturen" så er det ingen grunn til å gå hverken Vrengen, Tønna eller andre steder som rett og slett er veldig urent farvann som er vanskelig å navigere i og hvor forholde lett blir skumle og en har veldig kort tid før båten evt. er i land/grunn.

 

Med mindre du har irrasjonell frykt for åpent hav så gjør en turen enklest mulig ved å holde seg lengst mulig unna øyer, holmer og grunner langs kysten.  Om du krysser rett over til Langesund så vil du oppleve å ikke se land noe sted en stund, det er en flott opplevelse første gang i egen båt. Og er du heldig så kommer du også utenfor mobildekning. Da er det kun deg og båten på sjøen, det er noe av det beste jeg vet i hvertfall ;-)

 

For å si det rett ut, jeg vil fraråde å gå Vrengen, Tønsberg Tønne osv, dvs "langs land" som "førstereistur". Gå når været er godt nok og gå rett over til Langesund. 

Link to post

Enig med Pinkvin. 

I ukjent båt og med lite eller ingen erfaring er godvær tingen. 

Da kan du gå rett over til Langesund. 

Men på den annen side. Er det skikkelig godvær så er vrengen og tønna en fin tur. Og ikke farlig. 

Det er en app som heter kystvær som har bedre vind varsel enn yr. Men den melder ikke fremover i tid. 

 

Begynn allerede nå og se hva yr melder og hva det faktisk blir på kystvær. Så får du erfaring med værvarselet også. 

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Guest Avmønstret#

Vrengen og "Tønna" er absolutt verdt å få med seg om man er på tur. Om trådstarter har tatt båtførerprøven og "fiklet litt" med noen navigasjonsapper så tror jeg det vil gå helt greit. Om trådstarter faktisk ikke har noen formell kompetanse eller erfaring, da ville jeg holdt meg unna begge plassene :-) Og er været så dårlig at en må gå Vrengen osv så er det uansett alt for dårlig til å gå Rakke. 

 

Så ja, vent på godvær, enkleste rute rett over. Husk solkrem (og vhf, og bytte av dieselfiltre pluss reservefiltre på lur, nok diesel på tanken, mat, drikke, gode puter og varme klær). Start tidlig, ofte like greit å sove i båten natta før du går så du kan komme i gang kjapt og greit. Turen vil fort ta 10-12 timer, minst, og du vil helst ha godt dagslys når du nærmer deg Langesund, så derfor, start tidlig. 

 

Om du navigerer vha en app så ha det på to enheter, feks ett brett og en telefon. Det vil gå mye strøm så du må ha lading underveis eller godt med batteripakker for mobil/brett. Og du bør ha kart og kompass for strekket i tillegg, minimum kompass. 

 

Når du krysser tvers over Oslofjorden kan du følge kompasset i flere timer i stedet for å sitte å kikke på nettbrett/telefon. Så kan du sjekke kursen av og til på nettbrett/telefon og heller bruke nettbrettet/telefonen for navigering når du kommer nær land. 

 

I og med at du kan få perioder uten dekning bør du bruke en navigasjonapp som kan laste ned kart. Billigst og ganske så bra er Gulesider, betalversjonen har kart som kan lastes ned. Tror det koster under 200,- for gode kart over hele Norge. Bruk appen før du seiler avgårde så du har en viss kontroll. 

 

Og om du lurer på flere ting så fyr løs, her på BP får du svar :-)

Link to post

Mye godt blir skrevet. Hva med å først bruke båten en helg i området der den ligger, litt manøvertrening, se over utstyr, og definitivt sjekke innholdet i dieseltanken. Utgangspunktet er å spørre selger når den ble rengjort/ sjekket sist. 

Likeså impeller for kjølevann og oljer og filter. 

Mer båten sjøsatt nå i vår? Har den vært på land for nytt bunnstoff? 

 

Få en skikkelig gjennomgang av selger om praktisk bruk av båten. 

Det nytter lite å ha med en palle nye filter og reimer om man ikke vet hvordan man gjør det og ikke minst verktøy og reservedeler. 

Det er ikke gøy å skifte filter og lufte systemet til sjøs. 

 

Dette blir gøy, bare ta deg tid og bli kjent med båten! ?

Link to post

Tusen hjertelig takk for alle råd, her var det veldig mye nyttig informasjon for en skogsmatros. Jeg skal absolutt sjekke ut Navionics appen. 

 

For meg som er såpass uerfaren så er jeg egentlig mer redd for å gå på skjær enn åpen hav og høye bølger, for dette ville jeg tro båten takler fint så lenge motoren går eller seilene er oppe slik at jeg får styrt. Når jeg ser på sjøkartet langs kysten så ser det veldig skremmende ut med områder fulle av skjær.

 

Har planer om å kjøre stort sett hele turen på motor, siden jeg ikke har noen erfaring med seilbåt. Men dersom muligheten byr seg og det er ganske rolige forhold er det vel ikke noe problem å heise seilet for å prøve litt.

 

Har ennå ikke kjøpt båten, så får se hvordan det går. :sailing:

Link to post

Har du båtførerprøven? 

 

Vet du hvordan du heiser seil? Og kanskje viktigst, hvordan du tar det ned? 

Seiler du alene, skal det også gjøres på sikker måte. 

Jeg må frem på dekk både for å heise og ta ned for å pakke seil. -stroppe fast. Det er ikke uten rissiko. 

 

En god start er å lese deg opp. Gode videoer ligger på YouTube. 

 

Du bør sette deg inn i navigasjonsprogram og planlegge rute og alternative havner. Mangt som kunne vært skrevet. 

Link to post

Hvis du er uerfaren med båt og skal ha båten for å seile på Norsjø, hvorfor dra over bekken etter vann? Jeg synes den Trio'en ser sliten ut, og det som står om motoren likte jeg ikke. Jeg hadde en slik i min båt, gammel og saltvannskjølt, og jeg måtte bytte den ut. Det ble dyrt.

 

Hva med denne, som ligger i Notodden? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97818880

Her er det mye bra. Byttet motor (1995), både storseil og forseil på rull, det gjør seilhåndteringen enkel, kartplotter, selvskjøtende genoavinsjer, den er romslig for størrelsen og ser generelt bra ut. Hyggelig pris også. Jeg ville tatt en titt på denne, hvis jeg var deg.

Link to post

Enig med Pinkvin og Eureka. Det er til dels krevende strekninger med ruta via Vrengen-Tønsberg Tønne- Rakke der det både er grunt, krevende navigering og og du er eksponert for bølger som gjerne kan være litt rotete p.g.a reflekser fra land og interferens mellom øyer og skjær. Sørg for å ha en VHF som virker, kall opp kystradion på arbeidskanalen og meld fra at du skal seile over. Ta med varme klær, lue og hansker og et vanntett lag selv om sola skinner. 

Å gjøre seg kjent med båten før du krysser er ikke dumt.  Og det hadde ikke vært dumt å ha med en seilkyndig. Du kan muligens spørre selger om han/hun kan bidra til å seile den over? I alle fall fortell om planene til selger og om det er noe spesielt du må være obs på med båten (er det noe jeg må vite så må du fortelle det nå... )

Link to post
Guest Avmønstret#

Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt Gulesider appen. Det er vel den appen jeg mener er enklest i bruk, kartene er gode og den er billig. 

 

Navionics er ganske gammeldags og er vanskelig å bruke i forhold. Om du ender på Navionics, ikke bruk funksjonen for å lage automatisk rute om du skal gå Fredrikstad- Langesund. Ruta den foreslår er slettes ikke noe særlig. 

 

Hvis du ender med å kjøpe en båt og må krysse et lengre strekk åpent hav så får du god anledning til å prøve ut seiling. Men dere bør være to ombord syns jeg. 

Link to post
23 minutes ago, goggen000 said:

Husk også papirkart, og lær og bruk det

 

 

Enig i det. Ta i tillegg med ipad og iphone med navigasjonsprogram - f-.eks Navionics. MEN Pass på: Mange gør den feilen at de tror bildet de får på kartplotter (eller Ipad) er en eksakt gjengivelse av virkeligheten. Det er det ikke, det vil være til dels store feil/avvik fordi kartet ikke alltid stemmer med terrenget, så minst 100 m. sikkerhetsmargin bør du regne til skjær du ikke kan se. 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...