nybhak Startet 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2018 Hei Jeg har en Eberspracher med 28 mm eksos slange(innvendig mål). Stussen på eksos gjennomføringen inn til båten har utvendig mål på 39.3 mm.(innvendig 36 mm) Jeg vet at jeg kan bytte eksos gjennomføringen til original Eberspracher på 28 mm men har ikke lyst til dette da det medfører mye merarbeid.(gel coat jobb) Håper noen har noen tips om hvem som kan selge noe slikt? (jeg har søkt på de fleste maritime nettbutikker uten å lykkes) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 (redigert) Blir väl till att hitta någon mekanisk verkstad eller plåtfirma som kan svetsa ihop ett par rostfria rörbitar. En rörbit med ytterdiameter 28 mm och om man sedan hittar eller tillverkar en passande rörbit med innerdiameter kring 40 mm och slitsar den så kan man trä den över stussen på skrovgenomföringen och fästa med en klamma. Redigert 21.Juni.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 (redigert) Enig i at overgang laget på mekanisk verksted er best (hvis ingen andre har slikt). Men bare en "vill" idé: Eksosrøret får altså plass INNI eksosgjennomføringen? Kan du da montere det på plass med eksospasta midt inne i stussen, med pasta rundt hele røret? (mellom røret og stussen) Da vil pasta herde når du kjører varme der, og det vil bli sittende godt fast. Spesielt dersom eksosrøret er av den "ruglete" typen, og du lager et par mothakker i stussen (på innsiden). I tillegg skrur du fast noen ståltråder i eksosgjennomgangen med slangeklemme, og det samme på eksosrøret. Dermed får man strekkavlastning hvis pastaen skulle svikte grunnet bevegelser i båten (selv om jeg ikke ser hvordan det kan bevege seg mer der enn i eksosanlegg på bil). Redigert 21.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Havlengt Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Ikkje prøv på safaripatentar når det gjeld ekos... - Gjer dette på ein skikkeleg måte! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Kan du få noen til å sveise på denne på stussen? http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=1610 28mm til 42 mm overgang Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Havlengt Svart 21.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2018 Du treng vel del merka pos.2. Dette er orinale tilleggsdeler til Eber. Du får den hos seriøse forhandlarar Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 22.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2018 Hei Takker for svar. Trenger del 2 på bildet ja. Min Eber forhandler visste ikke om disse delene. Skal dra innom han å sjekke at delenummeret er ennå i salg. Har montert det «midlertidlig» med pasta. Røret stikker ca. 3 cm inn i eksosgjennomføringen med pasta på. Deretter har jeg brukt vulktape som tåler høy temperatur for å fore ut røret slik at det blir litt større en skrog gjennomføringen. Deretter er det satt på en original Eber eksosklemme på dette slik at delene står bom fast. I tillegg er det satt på 5 klammer for å holde eksos slangen på plass. Skal dette løsne så må stussen til eksos slangen rett å slett kappes av i gjennomføringen. Dette er IKKE en tilfredsstillende løsning på sikt - har lest skrekkhistorier med fatale følger og manglende forsikringsoppgjør. Jeg skal ikke bli en av dem - overgang skal bli bestilt og montert :-) Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Fikk denne beskjeden fra Eber: Hej, Tyvärr har artikel 2470066 utgått ur sortimentet utan ersättning. Med vänlig hälsning / Kind regards Joakim Wallin ______________________________________ Eberspächer AB Teknisk Support / Technical Support Kundservice / Customer service Eberspächer AB Kardanvägen 34 SE-461 38 Trollhättan Noen som har tips om hvem som kan ha noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 (redigert) Et alternativ da er kanskje å montere 28 mm eksos gjennomgang og få laget en stor "skive" som dekker like bredt som den gamle gjennomgangen var. Altså at den nye visuelt ser like bred ut som den gamle? Eller få noen til å sveise på et stålrør/stuss på 28 mm tykkelse på den gamle gjennomføringen? Redigert 2.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Havlengt Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Ta kontakt med Diesel & Elektroservice AS i Alvøen. Dei har oversikt.. Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 2.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Heatco gjorde noe tilsvarende for meg. Sveiset en overgang fra mindre til større diameter. Hvis du ikke finner et maskinverksted i nærheten som kan løse problemet ditt så er det et alternativ å høre med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.