Jump to content

VP D6-370 - Systemrens på varmevekslerne - Hvordan?


Tor Arild

Recommended Posts

Hei, dere

 

Har vært å sett på en båt der varmevekslerne ikke er åpent på flere år. Vet heller ikke helt hvordan tidligere eier har brukt båten mtp om det er mye småkjøring, latt maskinen kjøle seg ned til laveste tomgangstemperatur etter bruk.

 

Har en mistanke om at disse bør pakkes om - men har ikke lyst til å pakke disse om dersom det ikke må gjøres. 

Har lest litt her sporadisk i tråder om rensing av varmevekslere med systemrens. 

 

Er det noen av dere som har gjort dette? Erfaring før og etter?

Og ikke minst: Hvordan har dere gjort dette - og hva har dere brukt som rensemidler?

 

Det skal sies at eier ikke har hatt avvik på temperatur eller alarmer - maskiner litt over 600 timer - men vel 10 år gammel.

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Se f.eks denne tråden:

 

Jeg har lagd meg en innretning med plugger som settes i slangene ut fra sjøvannspumpe og inn inn på eksosbend. Utvendig diameter er 45 mm og så er det montert slangestusser for 1/2 tomms slange. Så bruker jeg en 10 liters kanne og en enkel 12V pumpe for sirkulasjon. Lar det stå gjennom helga og kjører pumpa for sirkulasjon nå og da. 

 

Pga volumet i sjøvannsystemet har jeg funnet ut at det bør brukes to flasker systemrens. Husk å ta ut sinkene først. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg to krankoblinger på Clas Ohlsson,  monterte de på hhv utløpet inn mot eksosmanifoil og innløpet fra vannpumpe.  Krankobling

 

Dette med slanger til en sirkulasjonspumpe og retur som var lagt i en stor gryte.

Etter å ha skylt lenge med rent ferskvann, tilsatte jeg ca 2ltr rustvask fra Krefting som stort sett er fosforsyre  pluss fire pakker sitronsyre fra Coop.

Dette sto og sirkulerte etpar timer med umiddelbar økning i flow gjennom sirkulasjonspumpen og svart vann i gryta.

Lot det stå stille over natta og skylte med mye rent vann, satte på nye anoder og sjekket for lekkasjer.

Etterpå var det ingen tegn til feber på motoren :-)

 

20180607_180205.jpg

20180607_180250.jpg

20180607_180242.jpg

20180606_183038.jpg

20180608_135025.jpg

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er jeg ute og synser, med egen erfaring.

Har en D6 370 fra 2007 som har gått ca 1100 timer. Den har aldri vært åpnet, men renset etter Brigg metoden første gang da den var 10 år. Kommer til å gjenta dette annenhvert år. Så langt, og bank i bordet,  har jeg aldri merket noe til for høy temperatur. Jeg tror behovet for rensing og demontering handler veldig mye om bruksmønster. Jeg kjører 95% av tiden mellom 12-1500 omdreininger. En gang i måneden kjører jeg alltid full gass i 10 minutter. Om jeg hadde kjørt på fullt hele tiden hadde det passert mye mer saltvann igjennom varmeveksleren, og at den reele  temperaturen på denne hadde vært mye høyere. Dette ville bidratt til betydelig mer avleiring inne i motoren. Vel dette var min synsing. Nå blir det spennende og se hvor lang tid det går før jeg må eventuelt demontere...

Nå kan det jo høres ut som jeg velger letteste utvei, med båt og motor. Det gjør jeg definitivt ikke. Her følges alt av motorvedlikehold opp som anbefalt av lokalt Volvoverksted.

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev On 23.8.2019 at 13.52:

JRK
Hvis du klikker på riktig link/knapp  -  "Chiefengineer replied to a topic",   kommer du rett frem til hans gode illustrasjon/forklaring på systemrens-prosessen.

Merkelig her på nettbrettet virker linken, men ikke på jobb PC,en. Da beklager jeg. Da ble de jo plutselig en svært forklarende link. 

Link to post
Share on other sites

Moon72 skrev On 23.8.2019 at 10.33:

@Anderre

Jeg har et praktisk spørsmål: Kjører du systemrens "feil" vei igjennom, slik at man på en måte backwasher systemet?

Jeg kjørte "rett" vei da jeg gjorde dette.

-Skulle låne bort sirkulasjonspumpen for samme oppdrag nå, men da virket den ikke lengre. Mistenker at det er viktig å skylle alt utstyr med rent vann etter en slik behandling .. ?

Hjemmehavn i Farsund

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...