Jump to content

Kabeltversnitt for kontrollpanel til bennett trimplan


StHårek

Recommended Posts

Hei! Jeg skal installere ett sett med bennett trimplan som jeg har kjøpt brukt. Som følge av dette fulgte ikke kablene mellom kontrollpanelet og pumpen med. Nå har jeg lest meg opp, og forstår det slik at 12v+ skal sikres med 20A, så her gir tverrsnittet seg selv. Når det gjelder kablene som skal gi signal fra kontrollpanelet er jeg imidlertid usikker, dette er hva jeg får ut av manualen:

 

image.png.3ad00ba3338a1b7c0ca9a50f365f9d8e.png

 

image.png.6b85583aa6a0815627c1bd202bcf0a49.png

 

Noen som vet om det bare er signalstrøm fra kontrollpanelet til reele/magnetventiler, eller om det går full spenning her for å drive pumpen?

Om alt skal tåle 20A blir det litt annerledes enn om jeg kan bruke tynne signalkabler...

Link to post
Share on other sites

Utifrå det eg finn på nettet, so trur eg at gul og blå driv pumpa i kvar sin retning. Desse må nok ha fullt ledningstverrsnitt. Sjølv ville eg ikkje brukt mindre enn 6 kvadrat. Raud og grøn styrer kva for side som skal kjørast, eg antar at det er magnetventiler her, som kan bruka tynnare ledningar. der tenkjer eg noko slikt som 1 eller 1,5 kvadrat.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også stusset på størrelsen på sikringen til Bennet trimplanene. Det originale ledningsnettet består av ledninger med anslagsvis 1,5 kvadrat tversnitt, og minus ledningen er i området 0,75 kvadrat.

Mulig pluss ledningen er 2,5 kvadrat (husker ikke helt) men den er i hvert fall ikke større. Mistenker derfor at startstrømmen er stor og at sikringen er dimensjonert etter denne. 

Ser ikke vitsen med å strekke større ledninger enn Bennet selv bruker?

Link to post
Share on other sites

Tja - i min ungdom som elektrikerlærling, dukka der opp nokre tall som eg no har huska i nesten 40 år. Eit av dei er 0,75 kvadrat tilseier 4 amp sikring. eit anna er at 20 amp sikring tilseier 4 kvadrat, so her tok eg i litt, for spenningsfallet sin del når eg sa 6. Om Bennet so set 20 amp sikring på ein 0,75 kvadrat, so bør dei etter mi ringe meining kunna dokumentera kva det er dei gjer

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du skal sjekke de kablene en gang til. Skiftet mitt eget bryterpanel for et par år siden og hadde det vært 0,75 eller 1 så hadde jeg nok bitt meg merke i det. Har et sånn innebygd ‘hat’ mot tynnere kabler en 2,5 i båt, så 0,75 hadde jeg nok lagt merke til :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skal overhode ikke være bastan på mine estimater av kabeltykkelser på det originale ledningsnettetet til Bennnet. Ledingene så ut til å være i området 1,5 kvadrat, men jeg har tatt feil mange ganger før og lærer heldigvis stadig av mine feil.

Har røsket ut mine Bennet trimplan og jeg ble overrasket over hvor tynne tversnitt som var brukt på det originale ledningsnettet, da særlig i forhold til sikringsstørrelsen.

Det er godt mulig at min tidligere uttalelse om 0,75 kvadrat på minus ledningen er feil, men den jeg demonterte fra båten var nærmere 1 kvadrat enn 2,5 kvadrat. 

Minus ledningen inngikk forøvrig ikke, etter hva jeg kunne se, i ledningsnettet til panelet, day men var direkte koblet til batteriet. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...