Jump to content

Har malt med Top coat uten å ta herder i! Hva gjør jeg?


Rigmor82

Recommended Posts

Rigmor82, selv om du går over med en topcoat med riktig herder, vil underliggende topcoat aldri få de egenskaper som den skal ha. Kan også risikere delaminering. 

 

Vask/skrap vekk. Gå over med rødsprit eller aceton. Begynn på nytt. 

Ikke kast gode penger etter dårlige ved å forsøke aktivere underliggende lag. Stooor risiko for feil. 

 

Mvh

 

Tor Arild 

Link to post
Share on other sites

Topcoat er en polyaromatisk hydrokarbon forbindelse der den molykulære strukturen består av ringforbindelser. Når du tilsetter herder så oppløses disse ringforbindelsene og danner lange kjeder av hydrokarbon forbindelser. Altså topcoaten herder !

Når du legger et nytt strøk så vil aktivatoren (herderen) i denne også påvirke det underliggende strøket.

 

Du kan forsøke en liten flekk først!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde samme tabben en gang. Jeg tørka vekk griseriet og la på på nytt.

Matecos råd taper du vel lite på å prøve ut, selv om Tor Arilds skepsis kan medføre at du kommer i tidsnød - om utprøvingen skal virke lenge nok før du tar resten.

Keep us posted med hva du gjør.

Link to post
Share on other sites

Det skal sies at jeg ikke kjenner topcoat i detalj, men jeg driver et selskap som driver med overflatebehandling i 20 år. 

Driver også opplæring av nye installatører. Riktignok med resiner som krever herder. 

 

Mitt råd er kun basert på erfaringen med at det er best å gjøre det rett første gang. Har du gjort feil så er det som regel best å nullstille og så gjøre det rett.

 

skal ikke trekke mateco sin erfaring i tvil. Rådet kun gitt med bakgrunn i min erfaring med tilstøtende materialer. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Det går fint med Mateco's løsning, jeg har gjort det samme selv en gang. Fikk engang høre av en gel-coat grossist at i teorien trenger man bare litt herder i et hjørne så vil alt herde tilslutt, siden det (som Mateco så godt forklarer) setter igang en kjemisk prosess som gjør at alt herder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...