Jump to content

Plassering av anode på aksel


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg lurer litt på optimal plassering av denne sinkanoden på akslingen. Hvor bør jeg plassere den?

 

Det bør komme vann inn i akslingshylsen for å kjøle ned. Samtidig vil jeg ikke ødelegge flyten for propellstrømmen.

 

20180623_171729.jpg.502c7c12734a4c21eb9931cd1119d41a.jpg

 

Mtp diskusjon med eller uten anode: det stod anode der da jeg kjøpte båten, og dem var tæret, og propellen er fin. 

 

15297674723783143262201791978843.jpg.4293a94b741d53f29a4bf3d1aa407c7e.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Du kan vel sette på muttersink om du ønsker det. Akslingen beveger seg litt frem og tilbake når motor går i gir/revers, så du må ikke plassere den helt inn til hylsa. Ville satt den midt på, eller enda litt nærmere propellen hvis det var min båt.

Link to post
Share on other sites

Det var opprinnelig et halvegg på. Var borte hos Maritim for å kjøpe, og deres eggeformede var så store (lange). Er usikker på hvor mye akslingen kan bevege seg ved full fart forover. Burde ikke være mye, men usikker. Ble derfor den formen nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Denne?

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667

 

Ser det er 3 versjoner av den. Hvilken bruker du? "Fin"

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Akkurat det med blankpussete propellere hadde et båtblad en sak på for en del år siden. Hadde sågar brukt mikroskop for å vise overflaten på propellbladene etter polering.

Var litt forbasket å se at selv det aller fineste av det fine de brukte til å pusse med hadde laget overflate som mikroorganismer lett kunne feste seg på. Kjentes og så helt glatt ut og man skulle tro det var for slett. Mikroskopet avslørte at der tok man feil gitt. Er vel det vi får bekreftet når båten tas opp etter et år på sjøen.

 

Muligens en form for "syrevask og spyl" kan være noe å prøve på "nye" propellere som ikke har blitt pusset med noe som helst?

 

Mange tar båten opp om høsten for å overvintre på land og da er kanskje ikke problemet så stort?

 

Link to post
Share on other sites

Men han har en gammel propell, så bare å polere med en av disse blå...

jeg ville faktisk gjort det på en ny propell også etter en sesong med groe..

Husker ikke hvilken av de tre lyseblå jeg brukte...

 

Det var faktisk innehaveren av Propell service på Os som fortalte meg dette..

Det er slik alle de "proffe" glanser propellen før den leveres tilbake til kunde etter skade...

Link to post
Share on other sites

Takk for tips.

 

Propellen er lite grodd. Rurene setter seg på aksling og mutter, samt innerst på propellen. Samt på rorstammen. Tare har jeg ikke hatt på båten. Var mye mer rur på bunnstoffet. 

 

Men det kan skyldes at båten lå i ferskvann frem til jeg kjøpte den i fjor i starten av juli, og ligger i brakkvann i hjemmehavn nå. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg brukeregner samme type anode og plasserer den ca 2 cm fra cutlesslageret.

 

Et tips: bytt ut de to mutrene med låsemutre, så slipper du å miste anoden etter et par måneder! 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev 1 time siden:

bruker autosol og polersvamp på drillen når jeg polerer mine propeller. Kanskje jeg skal prøve flapdisc. Går ikke vinkelsliperen veldig fort rundt for formålet?

 

Som sagt, Propell Service på Os anbefalte meg det.. flappdisc er bare plastfiber..  skinner som en sol etterpå..

Link to post
Share on other sites

Tror du ikke flapdiscen drar med seg litt? Har selv brukt sandpapir av finere sort, og deretter autosol. Men Flapdisc skal jeg prøve nå. Visste ikke om dette fenomenet, så det blir spennende. Er den egnet til å polere med autosol også, eller går det for fort rundt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...