Grand Banks jr Startet 23.Juni.2018 Del på Facebook Startet 23.Juni.2018 Jeg lurer litt på optimal plassering av denne sinkanoden på akslingen. Hvor bør jeg plassere den? Det bør komme vann inn i akslingshylsen for å kjøle ned. Samtidig vil jeg ikke ødelegge flyten for propellstrømmen. Mtp diskusjon med eller uten anode: det stod anode der da jeg kjøpte båten, og dem var tæret, og propellen er fin. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Ps: avstand mellom propell og hylse er ca 7 cm. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
boble65 Svart 23.Juni.2018 Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Går vel fint og ha den mitt i mellom? tror ikke du ødelegger så mye for propellstrømmen at det merkes? har du ikke anode bak propell? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 Takk. Det er ingen anode på andre siden av propellen. Kun mutter med låsesplint. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Du kan vel sette på muttersink om du ønsker det. Akslingen beveger seg litt frem og tilbake når motor går i gir/revers, så du må ikke plassere den helt inn til hylsa. Ville satt den midt på, eller enda litt nærmere propellen hvis det var min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Du får aksling zink som har form som et egg.. det er muligens bedre for propellstrømmen ... bruker de selv, men hovedsaklig pga de er større, varer lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Det var opprinnelig et halvegg på. Var borte hos Maritim for å kjøpe, og deres eggeformede var så store (lange). Er usikker på hvor mye akslingen kan bevege seg ved full fart forover. Burde ikke være mye, men usikker. Ble derfor den formen nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Hva bruker dere forresten til å polere propellen ned? En stålbørste på drillen tar kanskje for hardt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Så får du noen som festes bak propellen... De er svin dyr... men problemet ditt er løst... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Lysblå flappdisc til vinkelsliper fra Biltema... og propellen skinner... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Denne? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667 Ser det er 3 versjoner av den. Hvilken bruker du? "Fin" Redigert 24.Juni.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Akkurat det med blankpussete propellere hadde et båtblad en sak på for en del år siden. Hadde sågar brukt mikroskop for å vise overflaten på propellbladene etter polering. Var litt forbasket å se at selv det aller fineste av det fine de brukte til å pusse med hadde laget overflate som mikroorganismer lett kunne feste seg på. Kjentes og så helt glatt ut og man skulle tro det var for slett. Mikroskopet avslørte at der tok man feil gitt. Er vel det vi får bekreftet når båten tas opp etter et år på sjøen. Muligens en form for "syrevask og spyl" kan være noe å prøve på "nye" propellere som ikke har blitt pusset med noe som helst? Mange tar båten opp om høsten for å overvintre på land og da er kanskje ikke problemet så stort? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Men han har en gammel propell, så bare å polere med en av disse blå... jeg ville faktisk gjort det på en ny propell også etter en sesong med groe.. Husker ikke hvilken av de tre lyseblå jeg brukte... Det var faktisk innehaveren av Propell service på Os som fortalte meg dette.. Det er slik alle de "proffe" glanser propellen før den leveres tilbake til kunde etter skade... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Takk for tips. Propellen er lite grodd. Rurene setter seg på aksling og mutter, samt innerst på propellen. Samt på rorstammen. Tare har jeg ikke hatt på båten. Var mye mer rur på bunnstoffet. Men det kan skyldes at båten lå i ferskvann frem til jeg kjøpte den i fjor i starten av juli, og ligger i brakkvann i hjemmehavn nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Jeg brukeregner samme type anode og plasserer den ca 2 cm fra cutlesslageret. Et tips: bytt ut de to mutrene med låsemutre, så slipper du å miste anoden etter et par måneder! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 bruker autosol og polersvamp på drillen når jeg polerer mine propeller. Kanskje jeg skal prøve flapdisc. Går ikke vinkelsliperen veldig fort rundt for formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 nordan family 27 skrev 1 time siden: bruker autosol og polersvamp på drillen når jeg polerer mine propeller. Kanskje jeg skal prøve flapdisc. Går ikke vinkelsliperen veldig fort rundt for formålet? Som sagt, Propell Service på Os anbefalte meg det.. flappdisc er bare plastfiber.. skinner som en sol etterpå.. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Vinkelsliper med stålbørste. Fint sandpapir der jeg ikke kommer til med vinkelsliperen. Ble anbefalt å klar-lakk på propellen av en fyr som jobber på skipsverft. Ikke prøvd dette enda. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Stålbørste og sandpapir ville jeg ALDRI brukt på propellen... både sand og stål er hardere en kobber og bronse, og sliper dermed ned propellen ... flappdisc dvs plast er mykere en propellen og gjør følgene ingen skade.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Tror du ikke flapdiscen drar med seg litt? Har selv brukt sandpapir av finere sort, og deretter autosol. Men Flapdisc skal jeg prøve nå. Visste ikke om dette fenomenet, så det blir spennende. Er den egnet til å polere med autosol også, eller går det for fort rundt? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Jeg bruker den bare tørr.. tror det blir griseri med autosol.. Den er laget av vevet polyester.... Sliper ikke... Test den ut...? Sitér dette innlegget Link to post
soft Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Grand Banks jr skrev On 24.6.2018 at 11.12: Denne? https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667 Ser det er 3 versjoner av den. Hvilken bruker du? "Fin" Det er bare den "fine" som er lyseblå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Og hvis du vil ha enda finere glans enn du får med den blå disken, selger Biltema også noen hvite filtdisker. Disse brukes sammen med en polerpasta. Det blir blankt det! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 @soft, ok. I følge bildene finnes den blå i tre typer. Men det kan jo se annerledes ut på varehuset. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
soft Svart 25.Juni.2018 Del på Facebook Svart 25.Juni.2018 Ja ser det nå, men om du ser på selve produktene og de forskjellige bildene ser du forskjellen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.