Jump to content

Sørlandet til Istanbul, tips?

grimstadgutt

Recommended Posts

Etter å ha sett på NRK at tre menn setter avgårde med en heller klein båt fra Finland til Istanbul vurderer jeg sterkt å gjøre det selv til våren igjen.

Men da ikke fra Helsinki,men Sørlandet..

Noen som vet ca hvor langt det er i NM fra feks Arendal til Helsinki?mottar gjerne tips om hvordan komme seg til Istanbul...

Håper på tilbakemeldinger

Du kan gå inn på navionics webapp sin nettside. Der finner du kart som du kan legge ruter på. Da får du eksakt antall nm på rute fra Sørlandet til Helsinki. Du kan velge å gå rundt Sverige på sydsiden, eller du kan starte kanal livet fra Gøteborg til syd for Stockholm på Gøta Kanal. 

Endelig ble det Bobåt

Det er nok lurt ja,men mener å ha lest en plass at de har mudret der flere plasser etter at bahkstad var der..for vår del tenker vi avreise mai 2019...jeg ser for meg båt med strak aksel,motor uten turbo eller annet tull,og ca 30+ fot... altså rimelig båt som vi kan gi vekk/selge i Istanbul...Takker for tips..

Takker for tips,har kikket litt på Viksund columbi med seilrigg,hvis alt skulle skjære seg...,men ser at det er relativt langt til Helsingfors...en del lengre enn forventet..slik jeg fikk det til å bli på navionics ble det ikke mindre enn 880nm...kompanjongene mine vil kjøpe båt i finland,men jeg vil helst reise hjemmefra,kanske heller via Donau...Da blir det jo ikke østerled,men fortsatt en del utfordringer siden båten blir å koste under 50000kr..Vi er forresten naboer til Taule båtbyggeri så en taulebåt hadde selvsagt vært litt ekstra stilig å reise med...

Vi har litt tid frem til Mai,og har i grunnen nettopp begynnt planleggingen...

Jobber offshore så håpte på å komme seg ned til Svartehavet/Istanbul på 3/4 uker,men er ikke sikker på om dette lar seg gjøre..

Er det forresten noen som har gått gjennom Tyskland og inn i Svartehavet den veien?

Mange løse tråder her ennå altså:)Bare å komme med tips

Mange som også velger en litt annen vri, å seile rundt Norge. Berserk gjorde det blant annet med sin "Berserk til valhall" serie (ligger ute på youtube). Er flere som også har gjort det, bare å ta et kjapt søk på Google/Ecosia o.l. Da går man inn i kanalene ved Kvitesjøen og ut i Østersjøen.

Angående båtvalg: Det finnes en snekke/motorseiler med veldig fine linjer, og jeg tror du skal finne en i din prisklasse: Vista 28.

Denne foreksempel, den var ikke så fin i interiøret, men man finner sikkert finere. Står forøvrig endel om Vista på dette forumet. 

Denne var jo litt artig, litt større en det du hadde tenkt, men glir sikkert rett inn i sammen med de russiske krigsskipene :rolleyes:

Litt andre alternativ:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121808822

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121979700

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120579229

(Ja jeg vet noen av de er over budsjettet)

/enslagsgjest

Jeg er en slags gjest

Hei Lanber, jeg er litt interessert i historie, hvor har du lest dette ??

den gamle Ludvigkanalen som band sammen Main og Donau, minsket reden på sluttet av 1800-tallet

og trafikken forvant helt i mellomkrigstiden.

den nye Main-Donau kanalen stod ju ferdig først 1992

fann svaret selv :smiley:, båtene blev transportert over land fra Elbe til Donau,

men takk for opplysningen, dette visste jeg ikke

https://uboat.net/flotillas/30flo.htm

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...