grimstadgutt Startet 23.Juni.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2018 Etter å ha sett på NRK at tre menn setter avgårde med en heller klein båt fra Finland til Istanbul vurderer jeg sterkt å gjøre det selv til våren igjen. Men da ikke fra Helsinki,men Sørlandet.. Noen som vet ca hvor langt det er i NM fra feks Arendal til Helsinki?mottar gjerne tips om hvordan komme seg til Istanbul... Håper på tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Du kan gå inn på navionics webapp sin nettside. Der finner du kart som du kan legge ruter på. Da får du eksakt antall nm på rute fra Sørlandet til Helsinki. Du kan velge å gå rundt Sverige på sydsiden, eller du kan starte kanal livet fra Gøteborg til syd for Stockholm på Gøta Kanal. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tobiasitårnet Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Ville det være lurt å bruke en båt som ikke stikker så dypt, som Bakkstadgutta sin? De brukte noen timer på å komme løs fra diverse grunner. Sitér dette innlegget Link to post
grimstadgutt Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Det er nok lurt ja,men mener å ha lest en plass at de har mudret der flere plasser etter at bahkstad var der..for vår del tenker vi avreise mai 2019...jeg ser for meg båt med strak aksel,motor uten turbo eller annet tull,og ca 30+ fot... altså rimelig båt som vi kan gi vekk/selge i Istanbul...Takker for tips.. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 En dorry burde funke. Hvor lang tid har dere til rådighet. Kan bli livets kuleste tur Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2018 Spennende prosjekt! En større snekke som Viksund Goldfish (m/rigg) ville vel vært ideelt til en sånn tur. Finnes vel andre snekker også, marex osv, men viksund er spesielt kjent for sine gode sjøegenskaper (Svartehavet). Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
grimstadgutt Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Takker for tips,har kikket litt på Viksund columbi med seilrigg,hvis alt skulle skjære seg...,men ser at det er relativt langt til Helsingfors...en del lengre enn forventet..slik jeg fikk det til å bli på navionics ble det ikke mindre enn 880nm...kompanjongene mine vil kjøpe båt i finland,men jeg vil helst reise hjemmefra,kanske heller via Donau...Da blir det jo ikke østerled,men fortsatt en del utfordringer siden båten blir å koste under 50000kr..Vi er forresten naboer til Taule båtbyggeri så en taulebåt hadde selvsagt vært litt ekstra stilig å reise med... Vi har litt tid frem til Mai,og har i grunnen nettopp begynnt planleggingen... Jobber offshore så håpte på å komme seg ned til Svartehavet/Istanbul på 3/4 uker,men er ikke sikker på om dette lar seg gjøre.. Er det forresten noen som har gått gjennom Tyskland og inn i Svartehavet den veien? Mange løse tråder her ennå altså:)Bare å komme med tips Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Mange som også velger en litt annen vri, å seile rundt Norge. Berserk gjorde det blant annet med sin "Berserk til valhall" serie (ligger ute på youtube). Er flere som også har gjort det, bare å ta et kjapt søk på Google/Ecosia o.l. Da går man inn i kanalene ved Kvitesjøen og ut i Østersjøen. Angående båtvalg: Det finnes en snekke/motorseiler med veldig fine linjer, og jeg tror du skal finne en i din prisklasse: Vista 28. Denne foreksempel, den var ikke så fin i interiøret, men man finner sikkert finere. Står forøvrig endel om Vista på dette forumet. Denne var jo litt artig, litt større en det du hadde tenkt, men glir sikkert rett inn i sammen med de russiske krigsskipene Litt andre alternativ: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121808822 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121979700 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=120579229 (Ja jeg vet noen av de er over budsjettet) /enslagsgjest Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
grimstadgutt Svart 25.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2018 Mange flotte båter der...man trenger ikke allverdens budsjett for å få seg en brukanes båt hvis man bare ikke må ha det nyeste å hotteste:) Seile opp Norge du,den tanken har ikke slått meg...det må jeg ta næremere i øyesyn.. Takker igjen for gode tips.. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 Du kan dra gjennom Tyskland til Svartehavet. I andre verdenskrig tok Tyskland ubåter type II den veien, det var mindre båter på 42m og 4m dypgående. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 (redigert) Hei Lanber, jeg er litt interessert i historie, hvor har du lest dette ?? den gamle Ludvigkanalen som band sammen Main og Donau, minsket reden på sluttet av 1800-tallet og trafikken forvant helt i mellomkrigstiden. den nye Main-Donau kanalen stod ju ferdig først 1992 fann svaret selv , båtene blev transportert over land fra Elbe til Donau, men takk for opplysningen, dette visste jeg ikke https://uboat.net/flotillas/30flo.htm Redigert 26.Juni.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ida Marie III Svart 26.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2018 I utgangspunktet er ikke seilbåt det optimale på kanaler.. dybde og rigg ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.