Jump to content

Volvo Penta KAD32 lekker fra impellerhuset


Bellil

Recommended Posts

Hei.

Jeg har hatt litt vann med saltsmak under bb motor og i går oppdaget jeg at det drypper fra huset til impelleren. Det er ikke fra lokket til impelleren, men ser ut til å herfra

610664249_Lekkasjeimpellerhus-1.JPG.de2d9f1c4a7621dad41df1765bbdd7b7.JPG

Det er fire slik "hull" i impellerhuset. Det så ut til å dryppe mer på 600 rpm enn på 1.000 rpm. Dette bildet viser venstre (babord) side av impellerhuset. Det ser ut til å "svette" fra begge sider og så samles det seg i en dråpe nederst.

 

Det er vel dette bildet jeg skal lete etter hos VP https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_090?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_26%2F7738870_087%2F7738870_090

image.png.45784e6533f9437c1c178ae6de747f95.png

Vannet drypper nå ned på den ene reima og spruter litt rundt omkring og det er ønskelig å få stoppet dette så snart som mulig. Jeg har ikke åpnet opp impellerhuset og tatt ut impelleren.

 

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du må skifte zimmerring på sjøvannssiden av pumpa. Når den er slitt lekker vannet fra impellerhuset og ut hullene du har funnet på pumpa. Hvis hullene ikke var der, ville vannet funnet veien videre og endt opp i olja. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv. Demonter pumpa og plukk fra hverandre. Jeg har gjort dette selv og pleier legge delene på rekke etter som jeg demonterer. Da kommer de på rett plass ved montering. Og når du demonterer pumpa fra motor, vil du se at du nok bør bytte medbringeren også. Den er laget av gummi og står på akselen og er tredd inn i motoren. Den blir slitt og deformert...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Kjetil1 skrev 4 minutter siden:

Du må skifte zimmerring på sjøvannssuden av pumpa. Når den er slitt lekker vannet fra impellerhuset og ut hullene du har funnet på pumpa. Hvis hullene ikke var der, ville vannet funnet veien videre og endt opp i olja. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv. Demonter pumpa og plukk fra hverandre. Jeg har gjort dette selv og pleier legge delene på rekke etter som jeg demonterer. Da kommer de på rett plass ved montering. Og når du demonterer pumpa fra motor, vil du se at du nok bør bytte medbringeren også. Den er laget av gummi og står på akselen og er tredd inn i motoren. Den blir slitt og deformert...

Takker så mye. Det ser ut til å være en jobb jeg kan gjøre selv. Kunne du vært så snill å skrevet inn hvilket deler på tegningen jeg trenger :pray:

Altså ikke delenummeret, men tallet som henviser til delenummeret.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Hvis jeg ikke tar feil, er 6 zimmerring på vannsiden og 10 zimmerring på oljesiden. Medbringeren viser ikke på bildet. Det står også en o-ring på pumpehuset inn mot motor, bytt den og når du først er i gang. Så i tillegg til medbringer og o-ring, ville jeg byttet 6, 7, 10 samt 3 og 14 om ikke den er nettopp byttet. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

80 % av alle tetningshavarier på roterende akslinger har sin bakgrunn i opplagring. Bytt lagrene.

Takker for alle tips. Hvis jeg må bytte lagre også så virker det som at jeg trenger noe spesialverktøy. Stemmer det?

 

Jeg ringer en forhandler i morgen og sjekker hva som ligger i settet. Hvis det trengs spesialverktøy for jobben lukter det å sette den bort og slik jeg kjenner verkstedene nå om dagen så kan de vel gjøre jobben i august ;-(

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Trengs ikke mer spesialverktøy enn det så går det greit. Må ha båten klar til helgen. Fortrinnsvis til torsdag så jeg er litt usikker på om jeg skal gå i gang med dette før det. Det bruker å oppstå ett eller annet når jeg gjør noe ;-(

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du trenger et Wear-kit, posisjon 2 på tegningen.

Du ser på beskrivelsen at selve kitet har en svart prikk foran navnet. De neste posisjonslinjene som har 2 svarte prikker foran navnet, er inkludert i kitet.

 

Så posisjon 2, partnummer 21951396 inneholder 5 deler: O-ring, Cover, Support washer, Sealing ring og O-ring.
 

Hvis jeg var deg, ville jeg ha kjøpt og byttet den andre tettingen også: posisjon 10 partnummer 827247. Dumt å ikke bytte den samtidig når du først har det ute.

Finner du slitespor på akselen, bør den byttes. Da kjøper du Shaft-kit  21951457 også, men der følger  827247  med.   :-)

Link to post

Kan ikke huske at vi brukte noen spesialverktøy. 

Nødløsninger, som jeg kjørte 120nm med var å klippe opp en halvlitersflaske og stripse den fast så det ikke dryppet på reim og generator. Men bare ned i brønnen. Men jeg hadde bare en liten lekkasje. Kom kanskje en liter eller to på den turen. 

Dette gjør du selvfølgelig PÅ EGET ANSVAR:saint:

Er to år siden, har ikke båten lengre og husker desverre ikke hva som var med. 

Mener det var lagre, aksling og simringer, hvertfall. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jobben gikk ganske greit. Man bør ha tilgang til en hydraulisk presse for å få akslingen ut, få på nye kulelager og ny aksling inn, men det går også med en skrustikke med stor åpning.

Det er tett nå og selvfølgelig begynte stb å lekke noen timer senere.

Den er også byttet. Tok noen bilder underveis som kommer senere og delenummer som trengs. Ferien begynte dagen etter siste service så det blir når jeg kommer hjem.

God sommer og ser du Bellil så spanderer jeg noe i glasset.

Hilsen Fjällbacka

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...