Bellil Startet 24.Juni.2018 Del på Facebook Startet 24.Juni.2018 Hei. Jeg har hatt litt vann med saltsmak under bb motor og i går oppdaget jeg at det drypper fra huset til impelleren. Det er ikke fra lokket til impelleren, men ser ut til å herfra Det er fire slik "hull" i impellerhuset. Det så ut til å dryppe mer på 600 rpm enn på 1.000 rpm. Dette bildet viser venstre (babord) side av impellerhuset. Det ser ut til å "svette" fra begge sider og så samles det seg i en dråpe nederst. Det er vel dette bildet jeg skal lete etter hos VP https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7738870_090?path=MarineDieselEngines%2F7738870%2F7738870_26%2F7738870_087%2F7738870_090 Vannet drypper nå ned på den ene reima og spruter litt rundt omkring og det er ønskelig å få stoppet dette så snart som mulig. Jeg har ikke åpnet opp impellerhuset og tatt ut impelleren. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kjetil1 Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Du må skifte zimmerring på sjøvannssiden av pumpa. Når den er slitt lekker vannet fra impellerhuset og ut hullene du har funnet på pumpa. Hvis hullene ikke var der, ville vannet funnet veien videre og endt opp i olja. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv. Demonter pumpa og plukk fra hverandre. Jeg har gjort dette selv og pleier legge delene på rekke etter som jeg demonterer. Da kommer de på rett plass ved montering. Og når du demonterer pumpa fra motor, vil du se at du nok bør bytte medbringeren også. Den er laget av gummi og står på akselen og er tredd inn i motoren. Den blir slitt og deformert... Redigert 24.Juni.2018 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bellil Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Kjetil1 skrev 4 minutter siden: Du må skifte zimmerring på sjøvannssuden av pumpa. Når den er slitt lekker vannet fra impellerhuset og ut hullene du har funnet på pumpa. Hvis hullene ikke var der, ville vannet funnet veien videre og endt opp i olja. Det er en relativt enkel jobb å gjøre selv. Demonter pumpa og plukk fra hverandre. Jeg har gjort dette selv og pleier legge delene på rekke etter som jeg demonterer. Da kommer de på rett plass ved montering. Og når du demonterer pumpa fra motor, vil du se at du nok bør bytte medbringeren også. Den er laget av gummi og står på akselen og er tredd inn i motoren. Den blir slitt og deformert... Takker så mye. Det ser ut til å være en jobb jeg kan gjøre selv. Kunne du vært så snill å skrevet inn hvilket deler på tegningen jeg trenger Altså ikke delenummeret, men tallet som henviser til delenummeret. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kjetil1 Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Hvis jeg ikke tar feil, er 6 zimmerring på vannsiden og 10 zimmerring på oljesiden. Medbringeren viser ikke på bildet. Det står også en o-ring på pumpehuset inn mot motor, bytt den og når du først er i gang. Så i tillegg til medbringer og o-ring, ville jeg byttet 6, 7, 10 samt 3 og 14 om ikke den er nettopp byttet. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Code0 Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 På min motor har VP et ferdig rep-set med de delene de mener skal byttes. Mulig det finnes for din motor også. Muligens billigere / enklere en å kjøpe i ‘løs vekt’. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Mener på at del nummer 8 er overhalingssett til pumpen. Når du først har oppe pumpen, så er det dumt å la være å skifte lagerene også. Lekkasjen kan også skyldes slitespor i akslingen der simmeringen skal tette, så det er godt mulig du må skifte akslingen også. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Takker for rådene. For å være helt sikker på riktig deler så må jeg har motornummeret og det ddrar jeg for å finne nå. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Lars Martin Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) Jeg kjøpte ett reppsett som hadde alt som trengtes. Eller. Jeg kjøpte to reppsett. Det fra skruvat kom ikke før etter sommeren. Det var heller ikke komplett. Det andre kjøpte jeg fra vp forhandler. Hadde det etter to dager og alt var med. (husker ikke hvilken forhandler, desverre) Redigert 24.Juni.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bellil Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Forhandler er ikke så viktig. Klarer du å spore opp delenummeret? Ser på VP sine sider at det er et sett der, men ikke hva det inneholder. Var det en helt grei jobb hvor det ikke var nødvendig med spesialverktøy? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 80 % av alle tetningshavarier på roterende akslinger har sin bakgrunn i opplagring. Bytt lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Hulda skrev for 1 time siden: 80 % av alle tetningshavarier på roterende akslinger har sin bakgrunn i opplagring. Bytt lagrene. Takker for alle tips. Hvis jeg må bytte lagre også så virker det som at jeg trenger noe spesialverktøy. Stemmer det? Jeg ringer en forhandler i morgen og sjekker hva som ligger i settet. Hvis det trengs spesialverktøy for jobben lukter det å sette den bort og slik jeg kjenner verkstedene nå om dagen så kan de vel gjøre jobben i august ;-( Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
bellen Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Nå har ikke jeg skruet på desse pumpene, men tror ikke du trenger spesialverktøy. Du trenger en segerringtang for å få ut segerringen så du kan trekke ut akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Trengs ikke mer spesialverktøy enn det så går det greit. Må ha båten klar til helgen. Fortrinnsvis til torsdag så jeg er litt usikker på om jeg skal gå i gang med dette før det. Det bruker å oppstå ett eller annet når jeg gjør noe ;-( Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
bellen Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Konsekvensene med å la vær å overhale pumpen er mye større. Du kan jo for eksempel demontere pumpen fra motore og levere den inn sammen med nye deler til et mekanisk verksted. Tror ikke dei bruker mange timene på å overhale pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Dette er plankekjøring, bare ha kontroll på akslingen i lengderetning. Ta mål av hvor langt den stikker på utsiden av huset før før du demonter den Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Du trenger et Wear-kit, posisjon 2 på tegningen. Du ser på beskrivelsen at selve kitet har en svart prikk foran navnet. De neste posisjonslinjene som har 2 svarte prikker foran navnet, er inkludert i kitet. Så posisjon 2, partnummer 21951396 inneholder 5 deler: O-ring, Cover, Support washer, Sealing ring og O-ring. Hvis jeg var deg, ville jeg ha kjøpt og byttet den andre tettingen også: posisjon 10 partnummer 827247. Dumt å ikke bytte den samtidig når du først har det ute. Finner du slitespor på akselen, bør den byttes. Da kjøper du Shaft-kit 21951457 også, men der følger 827247 med. :-) Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lars Martin Svart 24.Juni.2018 Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 Kan ikke huske at vi brukte noen spesialverktøy. Nødløsninger, som jeg kjørte 120nm med var å klippe opp en halvlitersflaske og stripse den fast så det ikke dryppet på reim og generator. Men bare ned i brønnen. Men jeg hadde bare en liten lekkasje. Kom kanskje en liter eller to på den turen. Dette gjør du selvfølgelig PÅ EGET ANSVAR Er to år siden, har ikke båten lengre og husker desverre ikke hva som var med. Mener det var lagre, aksling og simringer, hvertfall. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bellil Svart 2.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2018 Jobben gikk ganske greit. Man bør ha tilgang til en hydraulisk presse for å få akslingen ut, få på nye kulelager og ny aksling inn, men det går også med en skrustikke med stor åpning. Det er tett nå og selvfølgelig begynte stb å lekke noen timer senere. Den er også byttet. Tok noen bilder underveis som kommer senere og delenummer som trengs. Ferien begynte dagen etter siste service så det blir når jeg kommer hjem. God sommer og ser du Bellil så spanderer jeg noe i glasset. Hilsen Fjällbacka Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.