Jump to content

Shureflo trykkvannspumpe avgir trykkstøt når kraner er stengt - Hvorfor

heluf

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Shureflo trykkvannspumpe i en NB840. Båten har varmtvannsbereder.

Trykkvannspumpen starter og går fint kontinuerlig når kraner og dusj er åpne. Når alt er stengt gir pumpen fra seg et trykkstøt/slår seg av og på annenhver sekund.  Noen som vet hva dette kommer av? Jeg kjørte ferskvanntanken tom en stund tilbake. Luft i systemet? Hva kan gjøres?

Har video av problemet men usikker på om det kan lastes opp her. Håper beskrivelsen forklarer situasjonen godt nok.

Takk for svar.

6 minutes ago, Martine29f said:

Hvis pumpa slår seg på hvert andre sekund så er det en ganske stor lekkasje. Du merker vel da at tanken tømmes ganske fort, og at du finner igjen vannet i kjølen. Kan være at pumpa begynner å gå til h.... også.

Det er korte trykkstøt og vann finner jeg ikke igjen utenfor tanken... heldigvis. Men uheldigvis her da jeg ikke ser en åpenbar årsak.

Just now, Bonus said:

Kom dette problemet rett etter at du hadde kjørt ferskvannstanken tom? Tror jeg ville forsøkt grundig lufting av alle vannveier først. Varmtvannstanken spesielt. Har opplevd tilsvarende og at jeg måtte lufte lenge etter at jeg fikk vann på tanken igjen.

Tja. Er usikker. Jeg la merke til dette først etter det ihvertfall.  Har du tips til hvordan jeg går frem for å lufte?

Jeg har opplevd to forskjellige årsaker til at pumpen av og til starter ett snaut sekund innimellom. Første gang rusk i ventilene inni selve pumpen. Jabsco sine PARMax er rimelig enkle å demontere og rense.

Andre gangen var det jeg som ikke hadde fylt varmtvannsberederen skikkelig etter at den var tømt for vinter-prep. Da ble luftboblen internt i varmtvannsberederen så stor at det skulle lite til før man fikk trykkfall og pumpen kompenserte. Fikk fylt denne skikkelig ved å vri på den røde "knappen" ved inntaket til berederen og så tappe av i første vask. Etter dette ingen u-ønskede pumpe-start :)

#heluf: prøver å forstå hvordan en tilbakeslagsventil vil være løsningen.  Tenker du det vil hjelpe i tilfelle lekkasje er internt? 

Pumpen er en membranpumpe.

Ja om det är internt läckage i pumpen så kan det hindra trycket att sjunka om man sätter en backventil före pumpen. Jag har själv fixat precis det problemet Du beskriver med en sådan lösning.

Och nej det behöver inte vara ett stort läckage. Om vattensystemet är litet och uppbyggt utan tryckutjämnare så faller trycket snabbt om bara en liten vatten mängd läcker tillbaka /eller ut/.

Takk for svar. Tenker i første omgang da at jeg skal sette på ein kuleventil på utløpet til pumpen og stenge av. Deretter sette strøm på pumpen for å isolere ut om problemet ligger i eller oppstrøms pumpen eller nedstrøms. Også feilsøke videre etter det/evt prøve med en tilbakeslagsventil oppstrøms pumpen.

Ref LarsH: En tilbakeslagsventil løser ikke problemet, den omgår det kun.

När defekten är givetvis internt läckage i Shurflo-pumpen, men om man inte vill mecka med den eller har reservdelar så kan en enkel backventil få pumpen sluta gå i tid och otid, och systemet fungerar därefter precis som vanligt. På så sätt är problemet ju löst.

Jag gjorde på detta sätt i en tidigare båt och 'lösningen' fungerade ett antal år som jag hade båten därefter.

Redigert av ebonita (see edit history)

Men hadde det ikke vært greit å finne ut hva problemet er og løst det? Men ja, det er en måte å omgå problemet. Jeg jobbet i mange år i NRK TV sin serviceavdeling. For å få sendingen på luften, måtte vi noen gange gjøre slike provisoriske løsninger slik at folk fikk sett fredagsfilmen eller nyhetene. Og disse provisoriske løsninger ble noen ganger permanente. Dette kalte vi: permasoriske :saint:løsninger!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Kjellg said:

Om det kun er korte pulser så høres det vel heller ut som en elektronikkfeil? Om det er trykket den reagerer på så vil den vel være koblet inn både 2 og 3 sekunder inntil trykket er opprettet igjen? 

1 hour ago, Lars H. said:

En vanlig trykkvanspumpe har null elektronikk. kun en enkel føler for trykk.

Her skal det kun være en membran som føler på trykket og som igjen kobler inn/ut strømbryter

Redigert av heluf (see edit history)
heluf skrev for 3 timer siden:

Tja. Er usikker. Jeg la merke til dette først etter det ihvertfall.  Har du tips til hvordan jeg går frem for å lufte?

Fyll vanntanken full og åpne alle kraner. Spesielt varmtvannskranene. La det stå å renne til alle ‘’futt-futt’ene’’ blir borte. Tok hos meg litt tid (noen minutter) med varmtvannet.

Har du inlet filter på pumpa?

Du skriver at du tømte tanken for en tid tilbake. Jeg antar at du brukte pumpa til å tømme tanken?

Når du tømte tanken så vil jeg tro at den siste skvetten inneholdt en del gørr. Dvs. bunnfall og evt. flytende forurensninger. Dette er elementer som kan feste seg i pumpeventilenes tetningsflater.

Gjør som andre antyder; Åpne pumpen og kontroller ventilene. Det koster deg to kalorier !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hvis du ikke kan konstatere en læk, så ville jeg som næste skridt demontere og rense pumpen. Gjorde det selv med en Johnson pumpe, der havde samme symptomer som din og her var den fuld af kalkstykker. Så har du haft tanken helt tømt, så kan det jo være, at du har fået fremmedlegemer i en af ventilerne.

edit: mateco og Mix kom mig i forkøbet...?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
4 minutes ago, mateco said:

Har du inlet filter på pumpa?

Du skriver at du tømte tanken for en tid tilbake. Jeg antar at du brukte pumpa til å tømme tanken?

Når du tømte tanken så vil jeg tro at den siste skvetten inneholdt en del gørr. Dvs. bunnfall og evt. flytende forurensninger. Dette er elementer som kan feste seg i pumpeventilenes tetningsflater.

Gjør som andre antyder; Åpne pumpen og kontroller ventilene. Det koster deg to kalorier !

Tømte tanken med pumpa ja så mulig det ble med litt drit fra bunnen av tanken! Satser på å isolere ut pumpa og sjekke imorgen. 

Redigert av heluf (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...